Hosty debaty jsou:
- Michal Kadera, ředitel pro vnější vztahy, Škoda Auto
- Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády, hlavní ekonom, Trinity Bank
- Luděk Niedermayer, poslanec Evropského parlamentu, TOP 09, EPP
- Zdeněk Petzl, výkonný ředitel, Sdružení automobilového průmyslu
- Jana Plaňanská, Expert management elektromobility
Moderátor: Ondřej Houska, Hospodářské noviny
Debata proběhla v online formě 14. října 2021.
---
V rámci boje proti klimatické změně a jejím dopadům se státy EU zavázaly dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Vedle řady dalších opatření Evropská komise také navrhuje, aby se od roku 2035 v EU prodávala jen auta neprodukující emise oxidu uhličitého. Důraz by byl kladen na nízkoemisní a bezemisní pohony, především pak na elektromobilitu. Pro Evropu by tento projekt znamenal prudký nárůst počtu elektromobilů a také nutnost dobudovat masivní infrastrukturu k jejich dobíjení. V řadě zemí západní a severní Evropy jsou automobilky i společnost již v současné době poměrně lépe připraveni na transformaci k elektromobilitě a nákup vozidel s baterií je navíc někde řidičům i částečně dotován. Plány Evropské unie však znamenají značnou výzvu pro automobilový sektor v Česku, kde je značná část průmyslu a ekonomiky napojena na výrobu klasických spalovacích automobilů. Vyšší pořizovací cena elektromobilů navíc může vést k tomu, že si lidé ponechají auta se spalovacími motory i po hranici jejich životnosti a tím dále negativně ovlivní životní prostředí.
Je Evropa připravena na přechod k elektromobilitě a co by to znamenalo pro automobilový sektor? Jaké budou dopady konce výroby aut se spalovacími motory na evropskou a českou ekonomiku? Jak se k tomuto návrhu staví automobilky a společnosti v automobilovém průmyslu a hrozí zvýšení pořizovací ceny nových aut? Existuje šance, že bude do roku 2035 v ČR dostatečná síť dobíjecích stanic pro elektromobily? Je elektřina v konkurenci vodíku a dalších zvažovaných pohonů tou nejlepší volbou? Jaká další pozitiva mají elektromobily a jak je komunikovat veřejnosti? A jaké nedořešené oblasti či negativa se s elektromobily spojují?
Hosty debaty jsou:
- Michal Kadera, ředitel pro vnější vztahy, Škoda Auto
- Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády, hlavní ekonom, Trinity Bank
- Luděk Niedermayer, poslanec Evropského parlamentu, TOP 09, EPP
- Zdeněk Petzl, výkonný ředitel, Sdružení automobilového průmyslu
- Jana Plaňanská, Expert management elektromobility
Moderátor: Ondřej Houska, Hospodářské noviny
Debata proběhla v online formě 14. října 2021.
---
V rámci boje proti klimatické změně a jejím dopadům se státy EU zavázaly dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Vedle řady dalších opatření Evropská komise také navrhuje, aby se od roku 2035 v EU prodávala jen auta neprodukující emise oxidu uhličitého. Důraz by byl kladen na nízkoemisní a bezemisní pohony, především pak na elektromobilitu. Pro Evropu by tento projekt znamenal prudký nárůst počtu elektromobilů a také nutnost dobudovat masivní infrastrukturu k jejich dobíjení. V řadě zemí západní a severní Evropy jsou automobilky i společnost již v současné době poměrně lépe připraveni na transformaci k elektromobilitě a nákup vozidel s baterií je navíc někde řidičům i částečně dotován. Plány Evropské unie však znamenají značnou výzvu pro automobilový sektor v Česku, kde je značná část průmyslu a ekonomiky napojena na výrobu klasických spalovacích automobilů. Vyšší pořizovací cena elektromobilů navíc může vést k tomu, že si lidé ponechají auta se spalovacími motory i po hranici jejich životnosti a tím dále negativně ovlivní životní prostředí.
Je Evropa připravena na přechod k elektromobilitě a co by to znamenalo pro automobilový sektor? Jaké budou dopady konce výroby aut se spalovacími motory na evropskou a českou ekonomiku? Jak se k tomuto návrhu staví automobilky a společnosti v automobilovém průmyslu a hrozí zvýšení pořizovací ceny nových aut? Existuje šance, že bude do roku 2035 v ČR dostatečná síť dobíjecích stanic pro elektromobily? Je elektřina v konkurenci vodíku a dalších zvažovaných pohonů tou nejlepší volbou? Jaká další pozitiva mají elektromobily a jak je komunikovat veřejnosti? A jaké nedořešené oblasti či negativa se s elektromobily spojují?
Originální podcast pod značkou Café Evropa, pod kterou probíhají již tradiční debaty v celé ČR na témata, která rezonují v české společnosti. V podcastu se však zaměříme především na osobní zkušenosti našich hostů s EU a jejich pohled na pro ně palčivá témata. Posluchači tak mají možnost poslouchat odlehčené rozhovory s osobnostmi z různých oborů, kteří sdílí své názory, zkušenosti a příběhy související s Evropskou unií.
Více informací o debatách naleznete na cafe-evropa.cz a také na facebooku Café Evropa, kde můžete pravidelné diskuze sledovat živě i ze záznamu.