
Předplatitelé obsahu očekávají permanentní kontakt s tvůrci, říká šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust

O epizodě podcastu
Tuzemský mediální trh se za poslední dekádu výrazně proměnil. Média mají podle šéfredaktora webu Médiář Ondřeje Austa za sebou minimálně dvě výrazné krize. První přišla společně s hospodářskou krizí v roce 2008, dalším globálním hybatelem v mediálním byznysu byla pandemie covidu v roce 2020. Šéfredaktor webu Médiář v byznysovém magazínu Rádia ZET zdůraznil i digitalizaci. „ V půlce dekády se pak začal výrazně projevovat nástup digitálního prostředí, který do sebe nasál dosavadní produkci z tradičních mediatypů jako je rádio, televize i tištěné tituly, “ vysvětluje. Šéfredaktor webu Médiář mluvil třeba o tom, jak obstojí mediální domy před samostatnými internetovými tvůrci.
„ Velké mediální domy přežijí v momentě, pokud jednotlivým tvůrcům vytvoří takové podmínky, kdy se budou moct soustředit primárně na obsah. Práci tvůrcům ulehčí to, pokud doprovodné aktivity typu marketing a distribuce obsahu za ně udělá někdo jiný, “ myslí si Aust. Zvučná jména z tradičních médií ovšem odchází a vytváří vlastní projekty, kdy jsou díky digitálním platformám schopni svůj obsah zpoplatnit. „ Už v současnosti vidíme, že ti nejúspěšnější tvůrci v Česku, kteří se stali známými díky tradičním médiím si dnes přijdou na statisíce korun měsíčně přímo od odběratelů, “ vysvětluje. „ Lidé si zvykli platit, v ročním součtu tvůrci generují obrat malého vydavatelství, “ dodává. Podle Austa pak rapidně vzrůstá potřeba komunikace s komunitou, kterou lze připodobnit k dopisům od diváků. „ Předplatitelé očekávají zpětnou vazbu od tvůrce a permanentní kontakt, “ dodává.
Velkou otázkou je i budoucnost tištěných novin. Mají šanci na přežití? Celý rozhovor Jaroslava Dědiče s šéfredaktorem webu Mediář Ondřejem Austem si poslechněte zde: