
Výrobu vinylu bych zavřel až jako poslední v Evropě, říká Zdeněk Pelc

O epizodě podcastu
„Začátkem 90. let, když deska i kazety umřely, zůstala CD. V bývalých zemích východního bloku na to nebyl trh a prorazit na Západě bylo obtížné. Koukali se na nás skrz prsty,“ podotýká Zdeněk Pelc, majitel firmy GZ Media, která je světovou jedničkou ve výrobě gramofonových desek. „Psali o mně, že jsem vizionář, když jsem si nechal nějaká zařízení na jejich výrobu. Tak to ani není. Jen jsem řekl, že výrobu vinylu zavřu, pokud budu muset, až jako poslední v Evropě. Od roku 1996 začal zájem o něj zase stoupat,“ říká host Byznysu na Rádiu ZET.
„Spojené státy jsou hlavním světovým trhem s vinylovými deskami. Vyváželi jsme tam docela ve velkém, zejména letecky,“ vzpomíná Pelc na začátky expanze jeho firmy na americký trh. Objemy se postupně zvyšovaly a letecká doprava prodražovala. Jednu továrnu začali stavět „na zelené louce“, druhou koupili. „Nakonec jsme objemy všude zněkolikanásobili a už ani to nestačilo. Postavili jsme tedy další továrnu v Nashvillu. To je sídlo muziky. Dodávat téměř z dveří do dveří byla naše velká konkurenční výhoda,“ vysvětluje Zdeněk Pelc s tím, že jim nahrávala poptávka po deskách převyšující nabídku.
GZ Media byla až do roku 2017 celosvětově jedinou firmou vyrábějící gramofonové desky, která dokázala rozšiřovat svoje kapacity jinak než znovupoužitím starých strojů. „V roce 2011 jsme začali vyrábět vlastní lisy na gramofonové desky. Ale pořád máme i celou řadu lisů ze 70. let. Jsou to ruční stroje, které žádný automat nahradit neumí. Děláme v nich třeba speciální mnohobarevné desky,“ popisuje Pelc. Jak jeho firma, která je energeticky náročná, zvládá současnou krizi? „Rozhodli jsme se soustředit se na Ameriku. Má větší potenciál. Uvažovali jsme i o přesunutí části výroby v rámci Evropy. To jsme ale zastavili. Teď hledáme jiné východisko,“ uzavírá Zdeněk Pelc.
Poslechněte si celý Byznys Romany Navarové: