Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Speciál: Koupíš si Škodovku, vlastenče?

Speciál: Koupíš si Škodovku, vlastenče?

Obrázek epizody Speciál: Koupíš si Škodovku, vlastenče?

Poslechněte si podcast

12. 9. 2024

15 min

O epizodě podcastu

Volkswagen je v nebývalých problémech. Stále je to vysoce zisková firma a stále má velké cashové rezervy, ale trend posledních let je neúprosně negativní. Především v hlavní značce koncernu VW. Kvůli vysokým mzdovým nákladům se uvažuje o uzavírání továren přímo v Německu a vedení firmy dokonce vypovědělo letitou dohodu s odbory o ochraně pracovních míst. „To je revoluční změna,“ říká hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář a vysvětluje: „V letech 2016 až 2017 se v Německu prodávalo řádově kolem 3,5 milionu aut ročně. Poslední tři roky se jich prodává ročně 2,8 milionu. A to není všechno. Před covidem bylo z těch prodaných aut 72 procent vyrobeno v Německu. Teď je ten podíl 68 procent. Německým výrobcům se smrštil koláč a ještě se jim na tom smrštěném koláči zmenšila výseč, kterou mají.“ Analytik Mirek Zámečník k tomu dodává: „A kdo si kus toho koláče ukousl? Ano, nejprodávanější cizí auto v Německu je Škoda Octavia.“ Nejcennější a nejziskovější značkou koncernu je Porsche, které před lety z VW oddělili, a samostatně se obchoduje na burze. Nebyla by to cesta i pro Škodovku? To se dozvíte ve speciálu BigTalku věnovaném Volkswagenu.

Volkswagen je v nebývalých problémech. Stále je to vysoce zisková firma a stále má velké cashové rezervy, ale trend posledních let je neúprosně negativní. Především v hlavní značce koncernu VW. Kvůli vysokým mzdovým nákladům se uvažuje o uzavírání továren přímo v Německu a vedení firmy dokonce vypovědělo letitou dohodu s odbory o ochraně pracovních míst. „To je revoluční změna,“ říká hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář a vysvětluje: „V letech 2016 až 2017 se v Německu prodávalo řádově kolem 3,5 milionu aut ročně. Poslední tři roky se jich prodává ročně 2,8 milionu. A to není všechno. Před covidem bylo z těch prodaných aut 72 procent vyrobeno v Německu. Teď je ten podíl 68 procent. Německým výrobcům se smrštil koláč a ještě se jim na tom smrštěném koláči zmenšila výseč, kterou mají.“ Analytik Mirek Zámečník k tomu dodává: „A kdo si kus toho koláče ukousl? Ano, nejprodávanější cizí auto v Německu je Škoda Octavia.“ Nejcennější a nejziskovější značkou koncernu je Porsche, které před lety z VW oddělili, a samostatně se obchoduje na burze. Nebyla by to cesta i pro Škodovku? To se dozvíte ve speciálu BigTalku věnovaném Volkswagenu.

Popis podcastu

Proč centrální bankéři přicházejí na chuť zlatu? Desítky let centrální banky zlato rozprodávaly. Co se změnilo, že ho najednou masivně nakupují? Ptají se v novém ekonomickém podcastu Petr Sklenář a Mirek Zámečník Od rozpadu Brettonwoodského měnového systému v roce 1971 nejsou peníze nijak navázány na zlato, a to tak ztratilo jakýkoliv monetární význam. Centrální banky desítky let řešily, co mají se zlatem ve svých rezervách dělat a v 90. letech se ho začaly zbavovat. „Poslední dva roky se to zlomilo a centrální banky začaly naopak masivně zlato nakupovat."