Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Žádné sci-fi. Expertka popisuje, jak budou v Česku jezdit auta „bez řidiče“

Žádné sci-fi. Expertka popisuje, jak budou v Česku jezdit auta „bez řidiče“

Obrázek epizody Žádné sci-fi. Expertka popisuje, jak budou v Česku jezdit auta „bez řidiče“

Poslechněte si podcast

27. 1. 2025

23 min

O epizodě podcastu

Čeští poslanci právě připomínkují novelu zákona, díky které mohou na české dálnice vstoupit od prvního ledna roku 2026 automatizovaná vozidla.Ta na pokyn řidiče spustí samostatné řízení a šofér si pak může číst nebo koukat na film. Nemůže však opustit své místo a přesednout si. Pokud auto se senzory po celém obvodu vozu vyhodnotí, že je potřeba, aby se řidič opět věnoval volantu, dá mu deset sekund na převzetí řízení.Zodpovědnost za případnou nehodu podle Terezy Čížkové z Oddělení nových technologií na Ministerstvu dopravy padá podle situace buď na řidiče nebo na výrobce vozidla.„Řidič musí zůstat na svém sedadle i ve chvíli, kdy auto přebere volant. Důvodem je, že zákon a dopravní situace může z jeho strany vyžadovat rychlou reakci. Pokud se nehoda stane během řízení autonomního vozu počítačem, zodpovědnost má výrobce. Když šofér nepřevezme volant do těch deseti vteřin, během nichž mu vůz dává pokyn, aby tak učinil, je zodpovědnost na něm,“ shrnuje v Agendě SZ Byznys Čížková.Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Čeští poslanci právě připomínkují novelu zákona, díky které mohou na české dálnice vstoupit od prvního ledna roku 2026 automatizovaná vozidla.

Ta na pokyn řidiče spustí samostatné řízení a šofér si pak může číst nebo koukat na film. Nemůže však opustit své místo a přesednout si. Pokud auto se senzory po celém obvodu vozu vyhodnotí, že je potřeba, aby se řidič opět věnoval volantu, dá mu deset sekund na převzetí řízení.

Zodpovědnost za případnou nehodu podle Terezy Čížkové z Oddělení nových technologií na Ministerstvu dopravy padá podle situace buď na řidiče nebo na výrobce vozidla.

„Řidič musí zůstat na svém sedadle i ve chvíli, kdy auto přebere volant. Důvodem je, že zákon a dopravní situace může z jeho strany vyžadovat rychlou reakci. Pokud se nehoda stane během řízení autonomního vozu počítačem, zodpovědnost má výrobce. Když šofér nepřevezme volant do těch deseti vteřin, během nichž mu vůz dává pokyn, aby tak učinil, je zodpovědnost na něm,“ shrnuje v Agendě SZ Byznys Čížková.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz , Apple Podcasts nebo Spotify .

Popis podcastu

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.