
Inside Talks: Hra s čínským ohněm. Evropě se mohou cla vymstít, varuje podnikatel

Za clo na čínské automobily by mohla přijít odveta. Výroba elektromobilů je totiž závislá na komponentech, které pocházejí právě z Číny, varuje Petr Novák z koncernu JTEKT.
Clo na čínská auta? Podle Petra Nováka z koncernu JTEKT jde o správnou věc, o které se mluví možná už za pět minut dvanáct. Jenže má také svá úskalí.
„Je to největší hrozba, kterou v evropském automobilovém průmyslu máme. Čína se však ozvala, že se bude chtít bránit. Že je volný trh a Evropa by do toho neměla zasahovat,“ říká Novák v pořadu s Inside Talks. Podle něj je proto nutné dobře stanovit výši případných cel, protože tu hrozí i čínská protiopatření.
„Čipy se nakupují v Asii, elektronika a vstupní materiál do baterií jsou v čínském vlastnictví, největší výrobci baterií jsou z Číny. Ta hrozba tady je. Bude to skutečně vysoká politika,“ říká s tím, že Evropa už ze své podstaty nemůže postupovat jako Turecko, které na čínské elektromobily uvalilo 40% clo.
„U nás musí dojít k nějakému kompromisu. Pokud by to bylo vysoké, můžeme čekat nějaké kroky na druhé straně,“ varuje. Dodal, že by očekával výši 10 až 20 procent.
- Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
- Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS.
- Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz , Apple Podcasts nebo Spotify .
Popis podcastu
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.