Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek podcastu Spejbl řeční, Co je to Gaskoněc?

Audiokniha Spejbl řeční, Co je to Gaskoněc?

Autor:

Divadlo Spejbla a Hurvínka

Délka:

12 min

Vydavatel:

Supraphon a.s.

Jazyk:

Česky

Tátové Spejbla a Hurvínka

V roce 2017 připomínáme 125 let od narození a 60 let od úmrtí prof. Josefa Skupy, 90 let od narození Miloše Kirschnera a šedesáté narozeniny oslaví Martina Klásek.

Prvním "otcem" Spejbla a Hurvínka byl loutkář, výtvarník, režisér a autor prof. Josef Skupa (16.1.1892 - 8.1.1957). Zájem o loutky a výtvarné nadání projevoval už od dětství. Vystudoval Umělecko-průmyslovou školu v Praze a stal se středoškolským profesorem kreslení. Jeho žákem byl kupříkladu Jiří Trnka. Jako scénograf spolupracoval s profesionálním divadlem v Plzni. Loutkovému divadlu se věnoval nejdříve amatérsky a později profesionálně. Jelikož si diváci Spejbla s Hurvínkem oblíbili, mohl si Josef Skupa v roce 1930 založit divadlo vlastní. V roce 1929 zahájil spolupráci s Ultraphonem, který se později přejmenoval na Supraphon. V tomto vydavatelství začal J. Skupa natáčet dialogy S+H na desky V éto spolupráci pokračují interpreti S+H dodnes.
V roce 1945 profesor Skupa odešel s divadlem z Plzně a zahájil pražskou éru "Divadélka Spejbla a Hurvínka". Protože si přál, aby S+H hráli dál, vychoval si pokračovatele, kterým byl Miloš Kirschner (16.3.1927-2.7.1996). Ten se stal druhým adoptivním otcem S+H. Byl loutkářem, autorem, režisérem a později i ředitelem Divadla S+H. Původně studoval na Karlově univerzitě mezinárodní právo. Krátce před dokončením studia, v roce 1949, musel z politických důvodů univerzitu opustit. Byl zavřený, po odpykání trestu sloužil u PTP u tzv. Černých baronů. Kvůli tomuto "kádrovému profilu" nemohl vykonávat "slušné" zaměstnání, a tak ?v roce 1951 s radostí přijal angažmá v Divadle Spejbla a Hurvínka. Zde již od roku 1952 začal interpretovat hlavní role. V roce 1956 ho prof. Josef Skupa veřejně ustanovil svým nástupcem. V roce 1966 byl jmenován ředitelem divadla a byl jím až do roku 1996. Miloš Kirschner přijal tradici, navázal na ni, a současně ji dál rozvíjel nejen tematicky, interpretačně, ale i za pomoci moderních scénických inovací. Na rozdíl od Josefa Skupy interpretoval své role i v cizích jazycích. Během 44 let hostoval v 30. zemích světa. Psal odborné články, scénáře a divadelní hry. Stal se exkluzivistou Supraphonu a za své četné nahrávky v českém i německém jazyce získal řadu zlatých i platinových desek. Vystupoval v rozhlase v televizi, a to nejen u nás, ale i v zahraničí.
Nejen Josef Skupa, ale i Miloš Kirschner se postaral o další jevištní život Spejbla s Hurvínkem. Třetím otcem určil Martina Kláska (25. 2. 1957),
který je loutkářem, autorem, režisérem a uměleckým šéfem souboru Divadla S+H. Záhy po nástupu do divadla se projevilo jeho loutkovodičské nadání, spolu s dispozicí k hurvínkovské fistulce. Když kromě hlasové a vodičské techniky prokázal také potřebné herecké schopnosti, začal od roku 1982 role S+H pravidelně alternovat. Roku 1990 se stal šéfem uměleckého souboru divadla a v roce 1996, po smrti Miloše Kirschnera, navázal i on na tradici autorské dílny divadla. Píše a režíruje své dětské hry, věnuje se dabingu. V rolích S+H natáčí nová CD, vystupuje v televizi.