Reklama ...vážně!? 5
Film, divadlo, rádio a TV
Bezpečnost práce
Poslechněte si audioknihu
13. 10. 1953
30 sec
Popis audioknihy
..ve francouzštině se vyskytuje slovo réclamer, které je překládáno jako hlásit se, dožadovat se, stěžovat si, žádat, vyžadovat, reklamovat a podobně.
V některých spojeních, jako réclamer bruyamment - tj. hartusit, francouzština odkazuje k povaze reklamy, jako nepochybně v mnoha případech hodně hlasitého vychvalování čehosi.
Ottův slovník naučný z roku 1888 skutečně označuje slovo reklama (fr. réclame) jako přejaté do češtiny z francouzštiny ve významu "veřejného vychvalování", jak definuje jádro pojmu reklama,
což je pravděpodobně první definice reklamy v české historii...
Mozaiku "hlasitého vychvalování čehosi" jsme sestavili z archivních nahrávek (čemuž leckdy odpovídá i kvalita snímků), které vznikly ve studiích Supraphonu pro různé objednavatele
v letech padesátých, šedesátých. Tentokrát nejde o scénky, jde o naprosto vážně míněné rady pracujícímu lidu pro bezpečnost v práci, ochrany proti požárům, o nabídky spoření či pojištění,
nabídky nákupů letních oděvů v Jednotě či společného vyvařování v Jednotě. Nahrávky neznámých autorů a interpretů míněné naprosto vážně odlehčí poslední track pátého dílu titulů "Reklama ...vážně!?"
- snímek Minuta s reklamou II z televizního pořadu Pojďte s námi na tah - Silvestr 1980 uvádí Jiří Lábus a Oldřich Kaisr
V některých spojeních, jako réclamer bruyamment - tj. hartusit, francouzština odkazuje k povaze reklamy, jako nepochybně v mnoha případech hodně hlasitého vychvalování čehosi.
Ottův slovník naučný z roku 1888 skutečně označuje slovo reklama (fr. réclame) jako přejaté do češtiny z francouzštiny ve významu "veřejného vychvalování", jak definuje jádro pojmu reklama,
což je pravděpodobně první definice reklamy v české historii...
Mozaiku "hlasitého vychvalování čehosi" jsme sestavili z archivních nahrávek (čemuž leckdy odpovídá i kvalita snímků), které vznikly ve studiích Supraphonu pro různé objednavatele
v letech padesátých, šedesátých. Tentokrát nejde o scénky, jde o naprosto vážně míněné rady pracujícímu lidu pro bezpečnost v práci, ochrany proti požárům, o nabídky spoření či pojištění,
nabídky nákupů letních oděvů v Jednotě či společného vyvařování v Jednotě. Nahrávky neznámých autorů a interpretů míněné naprosto vážně odlehčí poslední track pátého dílu titulů "Reklama ...vážně!?"
- snímek Minuta s reklamou II z televizního pořadu Pojďte s námi na tah - Silvestr 1980 uvádí Jiří Lábus a Oldřich Kaisr