Audiokniha Pelc: Požár na obloze
Komentář Tomáše Vondrovice k původnímu LP albu 11 0217-1 811 Požár na obloze (autor Jaromír Pelc (* 23. května 1952)) vydanému Supraphonem v roce 1988 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Požár na obloze - s podtitulem "Zaklínání na téma láska a rozvod" uvedla v režii Vladimíra Merty pražská Viola v roce 1986 jako scénický tvar autorovy básnické sbírky Kufr kouzelníka Boska. Gramofonová deska dává trvalou zvukovou podobu této Pelcově knize, která se řadí k předním v nové české poezii. Nejde tedy o zachycení jevištního tvaru - se všemi nezbytnými klady a zápory, vymykajícími se, nebo přímo odporujícími zákonitostem gramofonové desky - ani o pouhý "přednes z knihy". Je to hledání svébytné zvukové autenticity poezie určitého druhu; slovo i ve volném verši přejímá hudební, někdy vysloveně písňové formální znaky; hudba, která na jedné straně tomuto slovu slouží jakožto "scénická", je však současně významově zatížena jak poetickým kontextem, tak i nárokem na svůj vlastní, ucelený tvar. Je to myslím pochopitelné, že způsob i míra propojení slova s hudbou jsou dány především charakterem předlohy. Pro poezii "klasickou" (byť v nejmodernějším slova smyslu) by takováto cesta byla těžko přijatelná. A tak nezbývá autorovi, hudebníkům, interpretům a režisérovi než věřit, že i tato forma bude, zejména pro mladé posluchače, dostatečně nosná a čitelná a že splní to, co jsme si předsevzali, totiž vytvořit v této "trvalce" živý, nekonvenční tvar "slyšené" poezie.
Recitují Taťjana Medvecká a Michal Pavlata
Verše zhudebnil a zpívá Vladimír Mišík
Scénickou hudbu vytvořili a interpretují Vladimír Mišík, Jaroslav Nejezchleba a Ivan Myslikovjan
Obsah:
Požár na obloze
Zůstala sama (píseň);Závan vůně;Šém (píseň);Víš o něčem takovém?;Milují se, protože se milují (píseň);Znova a načisto
Krátký záchvat;Nahoru, dolů;Nový partner;Propast nad hlavou;Rozvod;Rozvedeni;Švýcarská (píseň);Spiknutí ltd.
Někomu jinému;Partir - c'est toujours mourir un peu (píseň);Něžná noc;Čára štětcem;A přece;Hluboká zeleň;
Bylo to nádherné;Čisto;Zavřené oči (píseň)
Požár na obloze - s podtitulem "Zaklínání na téma láska a rozvod" uvedla v režii Vladimíra Merty pražská Viola v roce 1986 jako scénický tvar autorovy básnické sbírky Kufr kouzelníka Boska. Gramofonová deska dává trvalou zvukovou podobu této Pelcově knize, která se řadí k předním v nové české poezii. Nejde tedy o zachycení jevištního tvaru - se všemi nezbytnými klady a zápory, vymykajícími se, nebo přímo odporujícími zákonitostem gramofonové desky - ani o pouhý "přednes z knihy". Je to hledání svébytné zvukové autenticity poezie určitého druhu; slovo i ve volném verši přejímá hudební, někdy vysloveně písňové formální znaky; hudba, která na jedné straně tomuto slovu slouží jakožto "scénická", je však současně významově zatížena jak poetickým kontextem, tak i nárokem na svůj vlastní, ucelený tvar. Je to myslím pochopitelné, že způsob i míra propojení slova s hudbou jsou dány především charakterem předlohy. Pro poezii "klasickou" (byť v nejmodernějším slova smyslu) by takováto cesta byla těžko přijatelná. A tak nezbývá autorovi, hudebníkům, interpretům a režisérovi než věřit, že i tato forma bude, zejména pro mladé posluchače, dostatečně nosná a čitelná a že splní to, co jsme si předsevzali, totiž vytvořit v této "trvalce" živý, nekonvenční tvar "slyšené" poezie.
Recitují Taťjana Medvecká a Michal Pavlata
Verše zhudebnil a zpívá Vladimír Mišík
Scénickou hudbu vytvořili a interpretují Vladimír Mišík, Jaroslav Nejezchleba a Ivan Myslikovjan
Obsah:
Požár na obloze
Zůstala sama (píseň);Závan vůně;Šém (píseň);Víš o něčem takovém?;Milují se, protože se milují (píseň);Znova a načisto
Krátký záchvat;Nahoru, dolů;Nový partner;Propast nad hlavou;Rozvod;Rozvedeni;Švýcarská (píseň);Spiknutí ltd.
Někomu jinému;Partir - c'est toujours mourir un peu (píseň);Něžná noc;Čára štětcem;A přece;Hluboká zeleň;
Bylo to nádherné;Čisto;Zavřené oči (píseň)