V příštím roce by mohly povinné kontroly vozů koncernu Volkswagen čekat i české řidiče

Česká republika pravděpodobně bude muset stejně jako Německo nařídit povinné prohlídky všech vozů z koncernu Volkswagen, jež měly nainstalovaný software, který umožňoval obcházet měření emisí. První svolávací akce by se mohla uskutečnit na jaře příštího roku, řekl ministr dopravy Dan Ťok. Ten ve středu jednal o emisním skandálu v Berlíně se svým německým protějškem Alexanderem Dobrindtem.

„Stále to zkoumáme, ale víc a víc docházíme k závěru, že abychom byli v souladu s homologací a aby u nás jezdila auta, která jsou legálně na silnicích, tak bez toho, aby auta prošla servisem, kontrolou a změnou softwaru, to ta auta nedodrží,“ řekl Ťok. Podle něj vše naznačuje, že do servisu bude muset zhruba 40 000 vozů značek Volkswagen, Audi a Seat, ale také asi 106 000 škodovek.

Ťok si neumí představit, že by Česká republika přistoupila ke zcela jinému řešení než Německo, které už se pro povinné kontroly vozů z koncernu Volkswagen rozhodlo. „V Německu je to povinné. Když se někdo nedostaví ani po druhém nebo třetím vyzvání, tak mu seberou technickou a to auto nesmí na silnici. Já se trochu obávám, že budeme muset postupovat podobným způsobem,“ řekl ministr.

Podle Ťoka nelze očekávat, že by kontroly vozů začaly ještě v letošním roce. První svolávací akce by se podle něj mohla uskutečnit příští rok na jaře a z kapacitních důvodů budou kontroly rozloženy do celého roku. Svolávací akce by se podle ministra měly konat postupně podle typu vozu a typu motoru.

Software, který umožňoval obcházet testy na měření emisí, instaloval koncern Volkswagen do vozů s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. Celkem se ve světě prodalo asi 11 milionů vozů s takto uzpůsobeným motorem.

U škodovek se upravené motory montovaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace. Také se používaly ve Volkswagenech Golf šesté generace, u sedmé generace Passatu nebo prvního modelu Tiguan. V současných modelech pro Evropu by být neměly.

 

Zdroj: ČTK

V příštím roce by mohly povinné kontroly vozů koncernu Volkswagen čekat i české řidiče Foto: Kostas Koutsaftikis / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.