AutoZet: Test Smartu ForTwo Cabrio, pařížský autosalon, čím se řidiči rozptylují za volantem

V novém vydání AutoZet budeme mluvit hned o několika novinkách, které se představí na autosalonu v Paříži. Představíme si také pár novinek na českém trhu, otestujeme nejmenší u nás prodávaný kabriolet Smart ForTwo Cabrio, dozvíte se, čím se řidiči nejčastěji rozptylují a v čem v tomto ohledu vedou Češi. Prozradíme také za kolik si můžete v půjčovně půjčit Teslu a v závěru se podíváme i do světa motorsportu.

AKTUALITY

Mitsubishi na letošním autosalonu v Paříži představí ve světové premiéře koncept SUV pojmenovaný GT-PHEV. Jméno prozrazuje, že jej pohání plug-in hybridní systém s trojicí elektromotorů. Hlavní myšlenkou konceptu je  schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti v nejrůznějším terénu. Společně s konceptem GT-PHEV bude Mitsubishi  prezentovat i kompaktní SUV eX Concept poháněné elektrickou jednotkou příští generace. Kromě toho bude na stánku Mitsubishi k vidění Outlander a Outlander PHEV v evropské specifikaci modelového roku 2017.

Opel si pro pařížský autosalon připravil premiéru modelu Ampera-e, který tabulkovou hodnotou dojezdu na jedno nabití překonává hranici 400 km. V reálném provozu se samozřejmě akční rádius bude lišit, protože do hry vstupují takové faktory jako jsou charakter silnice, počasí, styl jízdy nebo zatížení vozu. I tak by ale měla Ampera-e na jedno nabití bez problémů ujet 300 km. Elektrická energie je uchovávána v baterii složené z 288 lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 60 kWh. Maximální rychlost je v zájmu co největšího dojezdu elektronicky omezena na 150 km/h a výkon elektromotoru činí 204 koní.

To Dacia v Paříži představí hned čtyři nové modely: Sandero, Sandero Stepway, Logan a Logan MCV. Po stránce designu došlo ke změnám na předních partií všech čtyř modelů, které tak získaly modernější vzhled. Přibyly nové světlomety, která nyní využívají LED techniku, přičemž koncové svítilny všech modelů byly přepracována ve stejném duchu. V interiéru můžeme očekávat změny v oblasti výbavy, materiálů, ergonomie nebo odkládacích prostor.

Na český trh vstupuje nová Suzuki S-Cross. Disponuje větší světlou výškou, pohonem všech kol AllGrip se čtyřmi volitelnými režimy a je poháněna novými přeplňovanými zážehovými motory řady BoosterJet s přímým vstřikováním benzinu, které nahrazují atmosférický čtyřválec 1.6 VVT. Alternativou k přímo řazeným převodovkám je u zážehových motorů nový šestistupňový automat s hydrodymanickým měničem, který nahrazuje dříve používanou CVT převodovku. Nový S-Cross může být vybaven systémem Smartphone Audio se 7“ dotykovým displejem. Připojit k němu lze chytrý mobil s operačním systémem iOS nebo Android a pracovat s jeho aplikacemi, přičemž obrazovka současně slouží jako výstup navigace a parkovací kamery.

Peugeot uvedl na český trh nový model Traveller. Jde o auto s opravdu velkorysým vnitřním prostorem pro posádku i zavazadla. Nabízí až 9 míst a kufr o objemu 1500 nebo po vyjmutí druhé a třetí řady sedadel až 4900 litrů. K dispozici je ve třech délkách od 4,6 do 5,3 metru, výška Travelleru je 1,9 m, takže se s ním dá zajet do většiny podzemních garáží. Nabízen je s trojicí dieselů s výkony v rozmezí 115 až 180 koní, přičemž nejsilnější verze s označením 2.0 BlueHDi jako jediná spolupracuje s šestistupňovým automatem. Zajímavostí je, že nový Traveller nabízí neskutečných 74 litrů různých přihrádek umístěných po celé kabině. Ceny Peugeotu Traveller začínají na částce 768 350 CZK.

Volkswagen přidal novou vrcholnou motorizaci do modelu Sharan. Je jí čtyřválcový diesel 2.0 TDI s výkonem 184 koní, který spolupracuje výhradně s pohonem všech kol 4Motion a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Vedle slušné dynamiky Sharan v této konfiguraci disponuje nejvyšší přípustnou hmotností přívěsu 2400 kg. Cena VW Sharan s novou pohonnou jednotkou a v nejvyšší výbavě Highline začíná na částce 1 122 900 CZK.

 

TEST – Smart ForTwo Cabrio

Začátek září se nesl ve znamení krásného počasí a tak jsem toho využil k testu nejmenšího kabrioletu na českém trhu. Ano, tipuje správně, autem dnešního testu je Smart ForTwo Cabriolet.

Současná generace Smartu ForTwo je v pořadí třetí a vyvíjena byla ve spolupráci s Renaultem, mluví se o tom, že až 70 % částí je shodných s aktuální generací Renaultu Twingo. Základem konstrukce je hemisférická bezpečnostní buňka, které se už od první generace říká Tridion. Podobně jako minulá generace Smartu ForTwo měří i ta současná téměř 2,7 metru, což je o 20 cm více než v případě té úplně první a proto se současným ForTwo nemůžete mezi podélně zaparkovaná auta postavit to své napříč. Ačkoli se nový Smart For Two tváří jako dospělejší auto, nechybí mu jistá rozvernost a na silnici ho pochopitelně snadno identifikujete.

Uvnitř Smart ForTwo nezapře příbuzenský vztah s Mercedesem, poznáte to například na displeji v přístrojovém štítu, který využívá velice podobnou grafiku. V testovaném autě nechyběl ani multimediální systém s dotykovým displejem a jednoduchým ovládáním. Podobně jako karoserii nechybí ani interiéru hravost, vtipné je například tykadlo trčící z palubní desky a na něm umístěny dva kruhové ukazatele. Interiér je pouze dvoumístný a na rozdíl od minulých generací není sedadlo řidiče a spolujezdce přesazeno. Místa je ve Smartu ForTwo celkem dost i pro vzrostlé pasažéry, sedí se výš, ale vůči podlaze je sedadlo umístěno nízko a poloha za volantem se mi docela líbila.

Kabriolet ze Smartu ForTwo můžete udělat ve třech krocích. V tom prvním srolujete plátěnou střech dozadu, ve druhém kroku ji stáhnete až těsně nad víko kufru včetně zadního okna a třetím krokem pak podobu kabrioletu dotáhne k dokonalosti, když vcelku jednoduše sejmete oblouky nad bočními okny a uložíte je do připravených držáků na víku kufru. Jezdit ale můžete bez problémů v jakékoli fázi stahování a je jen na vás, čemu dáváte přednost.

Testované auto bylo vybaveno silnějším z nabízených motorů – přeplňovaným zážehovým tříválcem o objemu 900 cm3, který je motorem Renaultu. Dává výkon 90 koní a točivý moment 135 N.m, což při hmotnosti 940 kg a v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou Twinamic stačí na akceleraci z klidu na 100 km/h za 11,3 sekundy a maximální rychlost 155 km/h. Pro pojíždění po městě a jeho okolí jsou to naprosto dostačující hodnoty.

Dvouspojková převodovka je na ježdění po městě asi lepší volbou, neboť vás neobtěžuje řazením, ale v kombinaci s opožděnou reakcí přeplňovaného motoru to není na nějaké vrhání se do křižovatek. Prodlení od chvíle, kdy sešlápnete plyn, po okamžik, kdy Smart opravdu začne nabírat nějakou rychlost, vám v některých situacích přijde jako věčnost a pár prvních zážitků vám dost změní přemýšlení o tom, jak moc velkou díru ve štrůdlu aut potřebujete, abyste se zařadili. Jakmile se ale Smart ForTwo jednou rozjede, už není brzdou provozu. Dokonce se s ním dá uhánět i dálničních 130 km/h a nepůsobí to zase až tak nepatřičně. Dominantou je ale město, v němž se Smart ForTwo cítí jako ryba ve vodě. Spotřeba se po týdenním testování zastavila na hodnotě 5,5 l/100 km, tabulková hodnota zní 4,1.

K používání ve městě Smart ForTwo předurčuje například neuvěřitelný rejd. Prakticky se dá docílit toho, že vnitřní zadní kolo stojí na místě a Smart se točí kolem něj. Umíte si tedy představit, jakou manévrovatelnost to při délce necelé 2,7 metru přináší. S tímhle autem se všude otočíte, vymanévrujete a zaparkujete. Paráda. Co si pamatuju svezení s předešlou generací Smartu ForTwo, odehrál se velký pokrok na jízdním projevu. Zatímco dříve býval Smart ForTwo poměrně tvrdý, uskákaný a celkově z něj bylo cítit, že je to maličké auto, aktuální Smart ForTwo je svým jízdním projevem mnohem dospělejší a pohodlnější.

Smart ForTwo Cabriolet mne překvapil nejen bohatostí své výbavy, nabízeným místem, ale i jízdním projevem, který je mnohem dospělejší, než byste u tak malého auta čekali. Skvělá manévrovatelnost a celková hravost auta si vás dokáže získat a jízdu v něm si užíváte, což je u kabrioletu umocněno možností stáhnout střechu. Není problém dojet ani kus po dálnici, ale na dlouhé cesty to rozhodně není. Zda vám tohle hravé extravagantní auto stojí za minimálně 395 000 CZK plus dalších 36 000 CZK za dvouspojkovou převodovku, to si musíte zodpovědět sami.

 

ZAJÍMAVOSTI

Češi se za volantem nebezpečně rozptylují, hlavně mobilem, pitím a jídlem. Ukázal to průzkum, kterého se zúčastnilo přes 4000 řidičů ze 17 různých zemí. Jak z aktuální studie vyplývá, 69 % řidičů za volantem telefonuje, 36 % pije a 32 % jí. 17 % řidičů se přiznalo k posílání SMS a 8 % dotázaných k tomu, že během řízení sleduje sociální sítě. Výsledky za Českou republiku jsou ještě znepokojivější. 80 % českých řidičů totiž za volantem telefonuje, 67 % pije a 51 % jí, SMS se při řízení rozptyluje 21 % Čechů za volantem a sociálními médii 7 %. Každý desátý řidič v České republice stíhá během řízení číst, 9 % jich kouří a 1 % se při řízení dokonce holí. Nechtěnými rekordmankami se staly Češky, 3 % z nich se totiž za volantem líčí a tolik žen se za volantem při řízení téhle činnosti nevěnuje nikde jinde na světě.

Citroën spustil nové internetové stránky věnované historickému odkazu automobilky. Nabízejí zcela nové zážitky a možnosti, jak se seznámit s jejími legendárními modely. Na adrese www.citroenorigins.fr najdete historii většiny modelů, jejich specifické zvuky, ale také současnost v podobě sériových a závodních vozů nebo studií a konceptů. Z pohodlí domova tak můžete usednout do legendárního Kachny 2 CV nebo třeba do kokpitu dakarského speciálu ZX Rallye Raid.

Autopůjčovna RentPoint rozšířila portfolio aut nabízených k pronájmu o vozy značky Tesla. RentPoint je zároveň jedinou půjčovnou, která bude Tesly nabízet, neboť AutoPalace je společně se společností Business Lease partnerem výrobce a jako jediný má licenci na půjčování Tesel v České republice. Teslu je možné si půjčit na krátkodobý nebo střednědobý pronájem, Business Lease pak v případě zájmu umí nabídnou i operativní leasing. RentPoint bude mít ve svém portfoliu Model S 70D v černé barvě a modré vozy Model S 90D, oba s pohonem všech kol. Zapůjčení Tesly Model S 90D na 24 hodin přijde na 8470 Kč, za Model S 70D na stejnou dobu zaplatíte 7260 Kč. Rezervace vozu je možná přes internetové stránky RentPointu.

Většina malých dodávek jezdí po českých silnicích přetížena. Když je Policie v provozu zváží, víc než polovina z nich výrazně překračuje povolený limit 3,5 tuny. Dopravní policie společně s ministerstvem dopravy teď proto připravují zpřísnění jejich režimu. Výrobci se přitom snaží nabízet v téhle kategorii auta, která uvezou totéž co náklaďáky a váhovému limitu se přibližují dokonce i když jsou prázdné. I proto je podle Policie nutné zavést nová pravidla i přísnější postihy.

Ford a Harman představují novou řadu audiosystémů B&O Play, určených exkluzivně pro vozy Ford. Důvodem vzniku téhle spolupráce je fakt, že stále více lidí při výběru auta přihlíží i ke značce audiosystému. Umístění a kalibrace reproduktorů se tak bude lišit model od modelu tak, aby se všichni cestující mohli těšit z optimální kvality zvuku bez ohledu na to, na kterém sedadle sedí a v jakém prostředí se vůz právě pohybuje. Nové audiosystémy se během příštího roku objeví i ve Fordech dodávaných na český trh.

 

NOVINKY

Porsche si pro Macan Turbo přichystalo speciální paket zvyšující výkon motoru. Po provedeném upgradu dosahuje dvojicí turbodmychadel přeplňovaný V6 o objemu 3,6 litru výkonu 440 koní. Ke zrychlení z klidu na 100 km/h mu nyní stačí 4,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 272 km/h. Pochopitelně nevzrostl jen výkon, ale také točivý moment, jeho maximum 600 N.m je k dispozici od 1500 do 4500 min-1. Macan Turbo s balíčkem Performance přináší ve standardní výbavě i nově vyvinutý brzdový systém, nastavitelný snížený sportovní podvozek, paket Sport Chrono a sportovní výfukový systém.

Mercedes se nechal inspirovat některými konkurenty a po vzoru například Audi A6 Allroad nebo Volva V70 Cross Country na autosalonu v Paříži ukáže novou variantu Mercedesu třídy E pojmenovanou E All-Terrain. Recept je jednoduchý – oplastované podběhy kol, nárazníky a prahy se stříbrnými imitacemi ochranných plechů, drsnější maska chladiče a zvětšená světlá výška. Pro E All-Terrain jsou určeny také tři specifické designy kol o průměru 19“ a 20“. Uvnitř tuhle outdoorovou verzi kombi třídy E odlišuji hliníkové prvky, nerezové pedály s gumovými vložkami a jiné koberečky s logem modelu. Mercedes E All-Terrain je zatím k mání pouze s dieselem E 220 d, devítistupňovým automatem a pohonem všech kol. K zákazníkům se nový Mercedes E All-Terrain dostane na jaře příštího roku.

Alfa Romeo na pařížském autosalonu odprezentuje hned několik novinek, které se váží k nejnovějšímu modelu Giulia. Tou první je sportovněji laděná verze Veloce, kterou může pohánět buď přeplňovaný zážehový dvoulitr s parametry 280 koní a 400 N.m nebo prozatím nejsilnější verze dieselu o objemu 2,2 litru nabízející 210 koní a 470 N.m. Na výběr bude také pohon zadních nebo všech kol, který se na hmotnosti projeví nárůstem pouhých 60 kg. Po vizuální stránce Giulii Veloce odlišují černé ozdobné lišty, agresivnější nárazníky nebo specifický design 19“ kol. Druhá novinka se jmenuje Giulia AE, což je zkratka pro Advanced Efficiency. Giulia AE má upravený diesel 2.2 MultiJet s výkonem 180 koní, osmistupňový automat s delším zpřevodováním, o 5 mm snížený podvozek, 16“ pneumatiky s nízkým valivým odporem a upravenou aerodynamiku. Výsledkem je tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném režimu 4,2 l/100 km. Na druhou stranu ale Giulia AE umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 230 km/h.

 

MOTORSPORT

Příští víkend je na programu další podnik mistrovství světa v rallye, který se pojede na Korsice. Příští rok ale čeká na Korsiku přesun do jarní části kalendáře, na francouzském ostrově by se mělo jed v dubnu a Korsika by měla být čtvrtým podnikem sezóny po Monte Carlu, Švédsku a Mexiku. Důvod je prostý, až do Německé rallye se totiž první polovina sezóny skládá hlavně ze šotolinových soutěží a navíc je třeba zkrátit sedm týdnů dlouhou pauzu mezi druhou a třetí soutěží sezóny. Korsika se měla jet na jaře už letos, ale organizátoři se obávali, že nestihnou vše připravit.

Dvojnásobný šampion DTM Mattias Ekström, který v letošní sezóně střídá starty v DTM a mistrovství světa v rallyekrosu, s největší pravděpodobností nepojede poslední dva závody DTM na Hockneheimu v polovině října. Ty totiž kolidují s podnikem světového šampionátu v rallyekrosu, v němž je Ekström na čele průběžného pořadí s desetibodovým náskokem před mistrem světa z posledních dvou let Petterem Solbergem, zatímco v DTM je až sedmý bez reálné šance na titul.

Volkswagen vstoupil do závěrečné fáze testování Pola WRC ve specifikaci pro sezónu 2017. V posledních týdnech za velkého utajení testuje finální podobu vozu a prý se výrazně liší od auta, které bylo vidět na snímcích z testování v srpnu. Údajně byl kompletně změněn tvar předního nárazníku, zvětšen zadní difuzor, změněny byly také blatníky, v těch zadních se objevily vstupy vzduchu, zcela jiná je kapota a zadní křídlo je posunuto více dozadu. Volkswagen si pochvaluje, že z testování neunikly žádné fotografie, které by konkurenci prozrazovaly finální podobu nového Pola WRC. Německá automobilka hodlá nový vůz předložit k homologaci 25. října. S testováním nového vozu začal také Hyundai a i Ford pokračuje v přípravách na příští sezónu, i když zatím nemá k dispozici novou karoserii a využívá tak stávající auto osazené novým podvozkem, motorem a dalšími komponenty. Citroen pak novou C3 WRC jako koncept vystaví na autosalonu v Paříži.

Velkým úspěchem skončila letošní sezóna Blancpain GT Series Endurance Cupu pro český tým I.S.R. Racing. Ten totiž díky heroickému výkonu trojice Franck Perera, Henry Hassid a Philipp Giaque v posledním závodě sezóny na Nürburgringu vybojoval druhé místo mezi jezdci i týmy v konečném hodnocení PRO-Am Cupu. Tým vedený Igorem Salaquardou do letošní sezóny nasadil dvě nová Audi R8 LMS a kromě výsledku v konečném hodnocení Endurance Cupu se mu náramně povedla i 24h ve Spa-Francorchamps.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

AutoZet: Test Smartu ForTwo Cabrio, pařížský autosalon, čím se řidiči rozptylují za volantem Foto: Smart ForTwo Cabrio

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.