Auto ZET: Test SEATu Leon X-Perience; novinky z ženevského autosalonu

Nové vydání automobilového magazínu Auto Zet přináší recenzi outdoorově laděného SEATu Leon X-Perience, který navazuje na úspěšnou modelovou řadu. Dočtete se také o dvou typech revolučních pneumatik od Goodyear i proč není dobré nenechávat zimní pneumatiky na autě přes léto.

AKTUALITY

Vedle toho, že byly na ženevském autosalonu vyhlášeny výsledky ankety Evropské auto roku, kterým se pro rok 2015 stal VW Passat, byla také oznámena jména vozů, které se poperou o titul Světové auto roku 2015. V hlavní kategorii jsou nominovány Ford Mustang, Mercedes-Benz třídy C a VW Passat, v kategorii luxusních vozů si to rozdají BMW i8, Mercedes-Benz třídy S Coupé a Range Rover Autobiography Black s prodlouženým rozvorem a v kategorii sportovních vozů jsou finalisty BMW M4, Jaguar F-Type R Coupé a Mercedes AMG GT.

Subaru v Ženevě ukázalo evropské provedení modelu Levorg, což je kombi nahrazující stejnou karosářskou variantu modelu Legacy. Bez mála 4,70 metru dlouhý vůz bude pohánět nový přeplňovaný zážehový čtyřválcový boxer o objemu 1,6 litru, který podle všeho nabídne výkon 170 koní a točivý moment 240 N.m. Jedinou převodovkou bude výtečná bezestupňová převodovka Lineartronic a samozřejmostí je pohon všech kol. Na českém trhu je důležitý i objem kufru – ten v případě Levorgu činí 522 litrů. Do prodeje by Subaru Levorg mělo jít ještě letos na podzim.

Mitsubishi si pro ženevský autosalon připravilo evropskou premiéru nové generace pick upu L200 a koncept malého městského SUV XR_PHEV, které – jak jméno naznačuje – je poháněno plug-in hybridní pohonnou jednotkou. XR-PHEV se brzy stane druhým plug-in hybridním modelem v nabídce Mitsubishi a bude kombinovat velice nízkou hodnotu emisí CO2 40 g/km, což je jedna z nejnižších hodnot mezi plug-in hybridy,  velice slušný výkon 163 koní a díky elektromotoru i rychlou odezvu na sešlápnutí plynu.

Suzuki iK-2 je jméno konceptu, který se dost možná už příští rok stane sériovým modelem a postaví se konkurenci v podobě Fordu Fiesta nebo VW Polo. iK-2 při na tento segment běžné délce lehce přes 4 metry nabízí nebývale dlouhý rozvor 2520 mm, což by se mělo příznivě projevit na prostoru uvnitř. Další devizou malé Suzuki má být i nízká hmotnost a hospodárnost provozu, jedním z uvažovaných agregátů má být nový přeplňovaný zážehový motor 1.0 BoosterJet.

Toyota na svém ženevském stánku prezentovala faceliftovanou verzi modelu Auris. Vedle omlazení vzhledu se ovšem důležitější věci odehrály na technice. První novinkou je zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 litru, čímž se i Toyota přidává k trendu malých přeplňovaných motorů. Její agregát je naladěn na 115 koní a 185 Nm a může se pochlubit kombinovanou spotřebou 4,7 l/100 km. Druhou novinkou je diesele 1.6 D-4D s parametry 110 koní a 270 Nm a kombinovanou spotřebou 4,1 l/100 km. Zbývající motory nabídky byly upraveny tak, aby plnily limity emisi normy Euro 6 a to znamená, že mají nižší spotřebu.

Po faceliftu je také malý Hyundai ix20. Na zevnějšku jej odlišují nové světlomety, koncové svítilny mají LED techniku, přepracována byla maska chladiče a jiné jsou i designy 16“ a 17“ kol. Novinkou je také vyhřívaný volant, audiosystém s kapacitou 1 GB a vylepšenou konektivitou nebo nové vzory a barvy čalounění. Z pohledu techniky došlo k posílení dieselů 1.4 CRDI a 1.6 CRDI, zážehová 1.6 zase dostala nový šestistupňový automat namísto starého „čtyřkvaltu“.

Dávno před tím, než byla představena nové generace Mazdy MX-5 bylo jasné, že na stejném základu vyjede i dvoumístný roadster koncernu Fiat, pouze se vedly dohady o tom, zda to bude Alfa Romeo Spider nebo Abarth. Nakonec to bude Fiat 124 Spider, jak potvrdil magazínu AutoExpress sám šéf Fiatu Sergio Marchionne. Dá tak vzpomenout na stejnojmenný vůz ze 60. let a to nejen svým jménem, retro by měl být i vzhled. Fiat použije i vlastní motory, jako nejpravděpodobnější se jeví přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 MultiAir. Do prodeje by nový Fiat 124 Spider měl jít v roce 2016.

Škoda zveřejnila kompletní ceník pro nový Superb.Už před týdnem bylo oznámeno, že Superb bude s cenou začínat na částce 599 900 CZK za verzi s malým přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI s výkonem 150 koní a ve výbavě Active. Za samočinnou převodovku nebo pohon všech kol se připlácí 65 000 CZK. Nejlevnější diesel 1.6 TDI s výkonem 120 koní a výbavou Active přijde na 600 900 CZK, tedy jen o 1000 CZK dráž než základní zážehový motor se stejnou výbavou. Na opačné straně pak stojí Superb 2.0 TSI ve výbavě Laurin & Klement, ten má základní cenu 1 081 900 CZK a pak jsou tu nejrůznější příplatkové prvky výbavy...

Ceník vydala také Mazda na malé SUV CX-3, to má základní cenu stanovenou na 379 900 CZK, za něž si pořídíte auto osazené atmosférickým zážehovým dvoulitrem o výkonu 120 koní, pohonem předních kol a ve výbavě Emotion. Silnější verze tohoto motoru už má pohon všech kol a dává na výběr mezi přímo řazenou převodovkou a automatem. Jediný diesel pro Mazdu CX-3 je 1.5 Skyactiv-D se základní cenou 479 900 CZK.

 

TEST – SEAT Leon X-Perience 2.0 TDI

Železo se má kout, dokud je žhavé – tímto mottem se zřejmě řídí v SEATu a na prodejní úspěchy modelové řady Leon loni na podzim navázali další verzí pojmenovanou X-Perience. Do testu jsem ji dostal s dvoulitrovým dieselem a přímo řazenou převodovkou.

SEAT Leon X-Perience vychází z kombíku ST a podobně jako například Octavia Scout se tváří jako auto do lehkého terénu. Používá k tomu klasické pomůcky v podobě černého oplastování podběhů a dolní části nárazníků, imitace ochranných plechů pod nárazníky a zvýšený podvozek – v tomto případě o 27 mm. Osobně si auta tohoto typu celkem líbí a SEAT Leon Experience není výjimkou a vedle atraktivní vizáže je drobným benefitem i o něco vyšší pozice za volantem.

Interiér se od běžného kombíku prakticky ničím neliší, pokud tedy pominu příplatkové čalounění hnědým semišem, který ladilo s hnědou metalízou karoserie. Jinak je jednoduše a přehledně řešen bez nějakých zbytečných designerských výstřelků a přehnaného zdobení. V porovnání s VW Golf je pocitová kvalita interiéru o něco horší, ale nijak zásadně. Díky velkému rozsahu nastavení volantu, především se dá hodně vytáhnout, se dobře hledá pohodlná pozice za volante. Místa je na předních sedadlech tak akorát, vzadu to je nepatrně horší na a zavazadla zbývá 587 litrů, přičemž kufr má pravidelný tvar a je vidět, že byl kladen důraz na jeho dobrou využitelnost.

Testované auto mělo pod kapotou čtyřválcový diesel 2.0 TDI s výkonem 150 koní a točivým momentem 320 Nm v rozmezí 1750-3000 min-1. Ten Leonu X-Perinece uděluje slušnou dynamiku, zrychlení z klidu na 100 km/h zabere necelých 9 sekund a maximální rychlost lehce překračuje hranici 200 km/h. Věřím, že dvoulitrový diesel bude na českém trhu oblíben a dost možná ještě víc menší 1.6 TDI, který umí Leon X-Perience párovat s pohonem všech kol, zatímco u příbuzné Octavie Scout tuhle kombinaci nenajdete. Pro mne je to ovšem pořád diesel, jehož výhoda v nízké spotřebě ve srovnání se zážehovým motorem už dnes prakticky neexistuje a přes veškerou snahu konstruktérů se kultivovaností, jemností a šířkou využitelných otáček zážehovému motoru prostě nevyrovná.

A platí to i pro 2.0 TDI, které je v interiéru projevuje sice tlumeným, ale stále slyšitelným hučením, které kazí zvukový komfort cestování na dlouhé vzdálenosti. Motor nabízí slušnou pružnost, v momentně potřeby prudké akcelerace z nízkých otáček se ale dostavuje známý efekt, kdy se chvíli nic neděje a pak se motor snaží vše dohnat. Po týdenním ježdění mi palubní počítač ukázal spotřebu 6,3 l/100 km, přičemž tabulková hodnota v kombinovaném režimu zní 4,9.

Naladění podvozku SEATu Leon Experience je poměrně tuhé a i díky tomu je na silnici i při rychlejší jízdě v zatáčkách hodně jistý. Naopak na hrbolaté silnici to bude důvod spíš trochu ubrat, protože tam už podvozek nežehlí nedostatku povrchu cesty pod koly tak dokonale. Je třeba říci, že ale ani v takovém případě se od podvozku neozývají žádné rázy nebo pazvuky. Díky o něco větší světlosti zvládne Leon X-Perience i polní nebo lesní cestu, ale na velký terén to ale ani tak není a ani to nebylo záměrem. Pohon všech kol je řešen podobně jako u všech sourozenců na podvozku MQB, tedy systémem Haldex 5. generace, který funguje rychle, efektivně a ve své podstatě si připojení zadních kol ani nevšimnete. Výhodou pohonu všech kol je, že automaticky dostanete lepší víceprvkovou zadní nápravu.

SEAT Leon X-Perience úspěšně aplikuje osvědčený recept na outdoorově vypadající auto a na ježdění je velice příjemným společníkem. Cena verze s dvoulitrovým dieselem a přímo řazenou převodovkou začíná na částce 655 900 CZK, pokud byste chtěli diesel s dvouspojkovou převodovkou DSG, znamená to ale zároveň také silnější verzi motoru s výkonem 184 koní a cenu o 75 000 CZK vyšší. Osobně bych ale sáhl po verzi se zážehovým motorem 1.8 TSI, je sice k mání pouze s DSG, které mu ubírá na agilitě, ale stojí jen o 12 000 víc než slabší diesel s přímo řazenou převodovkou a kultivovanost motoru a jízdní projev je podstatně lepší, zatímco spotřeba paliva prakticky stejná. Škoda Octavia scout se stejnými motory je o něco prostornější, ale také v průměru o 35 000 CZK dražší.

 

ZAJÍMAVOSTI

Goodyear představil dva nové prototypy pneumatik, které ukazují, jakou roli by pneumatiky aut mohly hrát v budoucnosti. První prototyp se jmenuje BHO3 a vyznačují se zajímavou schopností – umí totiž při jízdě generovat elektrickou energii, kterou vytváří z tepla, které při jízdě vzniká. Taková pneumatika by se jistě hodila pro elektromobily nebo hybridy, mohla by jim pomoci k většímu dojezdu v čistě elektrickém režimu. Druhý prototyp pneumatiky se jmenuje Triple Tube a jak jeho název naznačuje, je vybaven trojicí duší, které jsou umístěny pod běhounem pod sebou. Čerpadlo pak umožňuje přečerpávat vzduch mezi nimi a měnit tak charakteristiku pneumatiky. V Eco režimu jsou nafouknuté všechny tři duše, aby byl co nejnižší valivý odpor, v režimu Wet Traction určeném pro jízdu na mokré silnici je nafouknuta jen prostřední duše a je tak potlačeno riziko aquaplaningu. Ve sportovním režimu je nafouknuta jen vnitřní duše a větší kontaktní plocha pneumatiky poskytuje větší přilnavost. Tyto prototypy se asi v sériové výrobě hned tak neobjeví, jsou ale zajímavou ukázkou toho, že pneumatika nemusí nutně sloužit jen jako poskytovatel kontaktu mezi autem a silnicí.

S koncem března končí na českých silnicích povinnost používat zimní pneumatiky, ovšem až 1/3 českých řidičů zimní pneumatiky v létě tzv. dojíždí a na zimu kupují nové zimní v domnění, že tak ušetří. Zimní pneumatiky se ale na ježdění v létě nehodí – mají delší brzdnou dráhu, vyšší náchylnost k defektu a zvyšují spotřebu paliva. Například při brzdění z rychlosti 100 km/h při teplotě okolo 20 °C mají zimní pneumatiky o 6 metrů delší brzdnou dráhu. Jinými slovy v místě, kde už auto na letních pneumatikách stojí, auto na zimních pneumatikách se stále pohybuje rychlostí 37 km/h. Při jízdě vyšší rychlostí například na dálnici se zase zimní pneumatika v létě více zahřívá a je náchylnější k defektu. Za sebe musím říct, že přezouvám a rozhodně je mi bezpečnost milejší než pochybné ušetření několika stovek.

Rolls-Royce se na autosalonu v Ženevě prezentoval modelem Phantom speciálně upraveným podle přání jednoho asijského zákazníka a podle vyjádření automobilky se jedná o vůz s největším rozsahem úprav, který kdy vyrobila. Zvenčí Phantom Serenity až na pár květinových motivů na předních a zadních blatnících vypadá celkem běžně, ty největší změny se odehrály uvnitř. Interiér je vyzdoben nespředenými vlákny hedvábí, ze kterého jsou vytvořeny ručně malované kvítky. Na obložení je použito třešňového dřeva a některé prvky jsou lakovány perleťovým lakem. Ten je použit také na karoserii, je nanesen v několika vrstvách a následně byl 12 hodin ručně broušen. A cena? U Rolls-Royců se říká, že pokud vás cena zajímá, nemůžete si ho dovolit...

 

NOVINKY

Vedle vozů a konceptů velkých automobilek se na autosalonu v Ženevě pochopitelně objevily skvosty, které jen v několika málo kusech vyrábí automobilový úpravci, nezávislé karosárny nebo malé automobilky a i ty by měly mít v AutoZet své místo...

Italská rodinná firma Carrozzeria Touring Superleggera na ženevském autosalonu vystavila přestavbu Ferrari F12, kterou pojmenovala Berlinetta Lusso. Změna vizáže není nijak dramatická, spíše došlo k vyhlazení výrazných prolisů a auto připomíná klasická Ferrari byly velké modely 612 Scaglietti nebo 456. Technický základ zůstal beze změny a tak pod dlouhou přední kapotou trůní V12 o objemu 6,3 litru s výkonem 740 koní, který tohle auto rozjede z klidu na 100 km/h za 3,1 sekundy a dovolí mu dosáhnout maximální rychlosti 340 km/h.

Studio Italdesign Giorgetta Giugiara, které patří pod křídla koncernu VW, mělo v Ženevě koncept velké luxusní limuzíny s názvem GEA. Pod návrhem karoserie je podepsán bývalý designer Audi Wolfgang Egger a není divu, že tak nějak cítíte, že by  takhle mohlo vypadat příští Audi A8. K pohonu 5,3 metru dlouhé limuzíny je použito čtyř elektromotorů, v každém kole je umístěn jeden a jejich celkový výkon činí 775 koní. Dosáhnout elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h by měla být hračka.

Supersport patřící do té nejlepší společnosti aut jako jsou Ferrari La Ferrari, McLarenu P1 nebo Porsche 918 Spyder na ženevský autosalon přivezla malá španělská automobilka GTA. Supersport GTA Spano ale na rozdíl od zmiňovaných konkurentů vysokého výkonu dosahuje čistě díky spalovacímu motoru – dvěma turbodmychadly přeplňovanému V10 o objemu 8 litrů, který pochází v Chrysleru Viper. Jeho parametry zní 938 koní a 1220 Nm a na zadní kola jsou přenášeny přes sedmistupňovou sekvenční převodovku. Španělský supersport se může pochlubit karbonovým monokokem a komponenty z titanu. Akcelerace z klidu na 100 km/z trvá jen 2,9 sekundy a maximální rychlost přesahuje 370 km/h.

Morgan na ženevském autosalonu představil novou generaci modelu Aero 8. Byť na první pohled vypadá téměř stejně jako ta předchozí, pod známou karoserií se ukrývá změněná technika. Zavěšení předních i zadních kol je řešeno lichoběžníkovými rameny a automobilka slibuje větší komfort a lepší ovladatelnost. Nové Aero 8 je také prvním Morganem, který má stahovací plátěnou střechu a může mít i odnímatelný hard top. K pohonu je použit V8 BMW o objemu 4,8 litru, který s lehce přes tunu těžkým autem nemá příliš mnoho práce a navíc, pokud mohu soudit podle minulé generace, má úžasný zvuk. Morgan. Produkce by neměla přesáhnout 300 vozů, první se k majitelům dostanou letos v říjnu.

Světovou premiéru si na autosalonu v Ženevě odbyla také Alpina B6 Bi-Turbo Gran Coupé. Jde vlastně o BMW řady 6 Gran Coupé upravené podle představ malého výrobce z Buchloe. Tradiční recept zahrnuje decentní vylepšení vzhledu doplněné o typická mnohopaprsková kola, luxusněji pojatý interiér a posílený motor. V tomto konkrétním případě jde o dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 4,4 litru, který po úpravě Alpiny disponuje pěkně zakulacenými parametry 600 koní a 800 Nm. Čas nutný ke zrychlení z klidu na 100 km/h je 3,8 sekundy a maximální rychlost činí 324 km/h.

Mercedes sice není malou automobilkou nebo karosárnou, ale jeho v Ženevě vystavený koncept V-ision e má určité atributy malosériového vozu. Inženýři Mercedesu totiž dostali volnou ruku ve ztvárnění interiéru – podlaha je dřevěná a až čtyři pasažéři si pohoví v samostatných křeslech, přičemž ta zadní se dají různě polohovat a nepostrádají ani podnožku. Zvenčí V-ision e nepostrádá sportovní eleganci navozenou nárazníky s velkými vstupy vzduchu a víceparpskovými koly. K pohonu je použita hybridní pohonná jednotka z C-klasse, která kombinuje přeplňovaný zážehový čtyřválec a elektromotor. Celkové parametry 333 koní a 600 Nm stačí na maximální rychlost lehce přes 200 km/h, přitom kombinovaná spotřeba činí jen 3,0 l/100 km a v čistě elektrickém režimu Mercedes V-ision e ujede až 50 km.

 

MOTORSPORT

V neděli se pojede první závod letošní sezóny F1 a dost možná, že ke slovu přijde i nový safety car. Mercedes SLS AMG pro letošek střídá nový model AMG GT ve verzi S, který je vybaven majákem, dvojicí skořepinových sedadel, komunikačním systémem pro spojení s ředitelstvím závodu a nezbytným zdravotnickým vybavením pro případ, že by Safety car byl u havárie dřív než medical car. I ten má trojcípou hvězdu na masce, je jím totiž kombi AMG C 63 S. Specialitou tohoto vozu je zesílený podvozek, protože vůz zdravotníků vozí 300 kg zdravotnického vybavení včetně defibrilátoru nebo respirátoru.

Tradiční česká značka Praga se snaží podpořit skomírající závody na českých okruzích, když se domluvila s autokluby členských států Zóny střední Evropy a vyrábí pro zájemce desetikusovou sérii modelu R1 s dvoulitrovým motorem, s nímž bude možné v zónovém mistrovství závodit. Vůz disponuje výkonem okolo 250 koní, nabízí nízké provozní náklady a Praga navíc na tyto vozy připravila atraktivní cenovou pobídku, když je potenciálním zájemcům nabízí za cenu 89 900 EUR, tedy o 30 000 EUR levněji, než je běžná ceníková cena.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

SEAT Leon X-Perience

SEAT Leon X-Perience

SEAT Leon X-Perience

Auto ZET: Test SEATu Leon X-Perience; novinky z ženevského autosalonu Foto: SEAT Leon X-Perience

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.