Najděte si:

Startér

Naplnit rozpočet pro výrobu filmu není jednoduché

36

Pořad přibližuje fungování začínajících firem. Pro všechny, kdo chtějí rozjet vlastní byznys nebo se jen zajímají o startupovou scénu.

Naplnit rozpočet pro výrobu filmu není jednoduché

Abstrakt

Zejména u začínajících umělců je sestavit budget oříšek. Bez dobrého partnera se neobejdete. To jsou slova režiséra Petra Kubíka, který stojí za připravovanou pohádkou Princezna zakletá v čase. Čím vším se řídí finanční náročnost filmu, a kde všude může producent sehnat peníze, prozradil Kubík v novém dílu magazínu Startér.

Přepis

startér magazín o startupech Dobrý den vítejte u dalšího dílu magazínu startér magazínu který se jmenuje start-up oves ceně úspěšným projektem a zajímavým osobnostem naším dnešním hostem je režisér Petr Kubík Petře dobrý den dobrý den začneme rovnou z Hůrce abyste je režisérem povězte nám tedy hned na úvod jak je v Českých podmínkách těžké naplnit rozpočet pro financování výroby firmu Tak určitě to není jednoduché Hlavně u začínajících umělců a Takže je to vždycky oříšek bych zase začal ten začátek řekl že je potřeba si najít dobrého partnera a už je to jako člověk tím že zvládne sám je potřeba si najít a pokud jste režisér Tak třeba dobrého producenta na který se Vám bude stát a který ty vaše projekty bude tlačit dopředu my se k tomu pak dostaneme určitě podrobně povězte mi existuje nějaká přibližná finanční hranice od které se dá v Česku už na to četl po všech stránkách plnohodnotný celovečerní snímek když se nebudeme teď bavit o nějakých nízkorozpočtových filmech tak se zas části nakousl ten Hlavně jde o ten nápad vždycky známé v zahraničí ať už to je Záhada Blair Witch nebo podobně je vlastně ten rozpočet nebo skoro žádný je dokázali s tím udělat na připuštění české koruny milionové částky ale si myslím že takové kvalitní film se dá udělat od svých šesti 6000000 samozřejmě jakoby ty běžné čas co se natáčí ty velké produkce Jak se pohybují od běžně 20 do 50 milionů ale když člověk hodně lepí na ty finance a nemám možnost nějaké velké koprodukce s televizí nebo fondu podpory od státního fondu kinematografie tak si myslím že o těch šesti milionů když se dají natočit slušné filmy krásně první film co jsem dělal nakonec ho koupila hollywoodské studio Lánský tak nás tam 6000000 6000000 Kč čím vším se řídí finanční náročnost filmu tak tam je spousta spousta veličin ale když chcete dělat kvalitní film tak samozřejmě značnou značnou částku jsou jsou herci ty lidsky spolknou nespolknu velkých baget a to si myslím že že je to hlavně se můžeme potom tam jakoby je spousta a spousta aspektu jakoby ten rozpočet od svého černého filmu je opravdu obsáhly to už jsem tady bude dlouho ale jsou to ty a departementy je to pronájem lokací samozřejmě veškerá filmová filmová technika a to co potom ve finále v tom rozpočtu hraje největší roli je po těch natáčecích dnů jsem rád vám určuje jak pronájem techniky tak vlastně počkej natáčecích dnů pro ty herce tak tak pro ten celý štáb nebo kde prostě jedete natáčecí den si může pohybovat od t340 do 1 milionu a pak opravdu krájíte ty dny co to jenom jde Mám ještě jednou takovou obsáhlou otázku Kdybychom to rozebraly jaké má producent filmu nebo režisér filmu pokud se o to starat a také možnosti získání financí na film takže celkově jakých zdrojů je možné rozpočet na film skládat co všechno se dá vzít vůbec do úvahy tak těch těch cestě samozřejmě spousta ta ta základní asi tady investiční Co znamená nějakým způsobem oslovit investory samozřejmě tady si musíme dát pozor na to aby ten model byl nějakým způsobem profitabilní to znamená zjistit ty čísla co dělají běžně kina U nějakého podobného žánru s podobnými herci a tak dále jsem rád To musí být velice střídmě a těm investorů se musí prezentovat velice jak bych to řekl bezpečná investice potom samozřejmě to ten obchodní model kdy máte nějaké partnery a sháníte partnery filmu což samozřejmě třeba u pohádky je problém protože pak na kole jsme tam už nedostanete ale u takové Comedy už se to dělá líp takže tam je samozřejmě jaké partnerství product placement nebo nějaká jiná podpora že třeba tom partnerovi nabídněte lístky na premiéru a tak podobně tak máte nějaké veřejné zdroje což je například Státní fond kinematografie A to potom asi spadá samotné příspěvky a také povídky a potom ještě když jsme nakousli ty veřejné finance Tak to je například i kraj kde máme kraje a města kde máme podporu několika několika kraji další pohádku Pojďme některé z těch zdrojů trošku více rozebrat co rozhoduje o tom že si můžu sáhnout na nějaké peníze státního fondu pro podporu a rozvoj finanční kinematografie co co musím naplnit tak Státní fond kinematografie je velice dobře postavené na tom že nehodnotí opravdu ty umělecké kvalitní snímky to znamená pokud je opravdu netvoříte nějakou domestikované Comedy mě nebo nebo běžnou pohádku který se tvoří hodně ale i na to chodí do kina ale pokud tvoříte nějak náročnější snímek a kvalitní Tak máte šanci na to dostat ty finance zavře ten Ford je postavený Takže těch žádostí Je tam spoustu to znamená pokud si chcete stáhnout takové peníze tak musíte hodně investovat do té přípravy ať už finance taky taky svůj čas a vidět že opravdu je to něco co je do detailu připraveno za čím si stojíte za každým tím dárkem který tam prezentujete jak funguje koprodukce je pro mě pro filmaře je důležité abych navázal spojenectví s nějakou televizi ať už to bude ta veřejnoprávní nebo nějaká jiná soukromá obejdu se bez toho nebo je to velká pomoc která mě může hodně posunout hodně nakopnout Já si myslím že pokud chceme dělat film který je který chceme aby byl úspěšný v kinech to znamená třeba potenciální prod investory také není možné udělat bez televize To jsem rád nemá ani cenu vykopnout vykopnout ten film Bez té televize mi vlastně jsme první získal i na ten náš film podporu od investorů A samozřejmě koupilo že nezačneme točit Dokud nebude televize a to mělo Samozřejmě jak ten důvod finanční taky potom ten pravý který ta televize poskytuje když ten film kde do toho protože bez toho by to návštěvnost nebyl ještě zajímá vstup investorů na základě čeho Já jsem schopen je přesvědčit přesvědčí je kvalita toho díla nebo je přesvědčím já protože mě znají a co z toho potom můžou mít jakým zaručím ten budoucí zisk který z toho mohu dostat tak samozřejmě tady je to hodně o o číslech a o psychologii jako u každého to start a půlměsíčního projektu To znamená že musíte přesvědčit investory že víte o čem mluvíte ne že s tím máte nějakou zkušenost což jen tady mi nejvíc pomohl pan producent který má za sebou několik českých pohádek a monekon spolupracovalo největším českém filmu Jan Žižka Takže ten hodně pomohl v té credibility toho celého projektu a samozřejmě potom tvrdá čísla Co znamená prezentujete tu částku kterou chcete oproti tomu co se dá vydělat v kinech A proč jsem to tak že ty peníze se jim určitě vrátí a plus samozřejmě toho mají nějaký ten Profi my to máme třeba postavena tak že ty veškeré první peníze které jdou z toho filmu tak do čistě investorům tak aby se jim vrátil ten vklad a až potom se to dělá nějakým koprodukčním potížemi jakožto Filmaři hodně pomůže když už za sebou budu mít nějaký snímek budu schopen předložit to že to zafungovalo že se to povedlo že investoři dostali svoje peníze jak je to u těch začínajících když nemám žádné portfolio kterým bych se mohl pochlubit musím sedět právě na to psychologie na to že budu působit Silně je že že ty lidi v dobrém přesvědčím Já si myslím že vždycky dobré mít něco v rukávu nikde není dobrý začíná to je úplně úplně bez ničeho a Filmaři kteří vykopli nějakým velkým film Ať už v češtině nebo si je to v tak vždycky začali nějaké jak pozvolna ať už to je krátký film nebo to je nějaký velice nízkorozpočtový filmecky Je dobré mít něco něco v rukávu už ten člověk něco udělal ale spoustu kolegů kteří mají v hlavě velké projekty v séru ale už 10 let mají jenom ty projekty v hlavě právě proto že nechtějí jakoby snížit a začít Něčím Něčím menším nebo ti dělat s efekty dělat akční filmy a tak podobně Já se tady nemusí ještě jeden dotaz který se týká financování filmu Co crowdfunding je to varianta která je v Čechách rozšířená a funguje Já si myslím že na ten crowdfunding musíte mít nějaký základ těch Fanoušku tak aby to fungovalo samozřejmě vzácným Příkladem je je Dan Přibáň jsem vlastně ještě předtím mě začal jezdit Trabanty co se Potkávali ve sklepě a promiň že jsem si svoje amatérské filmy a pak jsem šel první první cestu a z Atom to funguje krásně a nefunguje mi to protože má vestavěnou tu fanouškovskou základnu jinak by mu to nefungovalo to jsem rád pokud máte adaptaci podle knihy nebo pokud máte něco na co se ty lidi chytí Tak to samozřejmě funguje Já jsem teď nedávno když jsme chtěl uváděli nastavit i zrak jsem koukal na nějaké podobné projekty a v Čechách teda na internetu je nějaké fantazii která je čistě financované z Kauflandu a to spíš takový amatérský amatérský seriál ale jsou řasy do jaké míry je to možné ale tak abych se s tebou financoval ten film tak si myslím že opravdu jsem se mít celý den a obzvlášť tady v Čechách na financování Mám ještě jeden dotaz pokud se to tak vůbec dá říct co je Rozhodující pro to aby se povedlo naplnit rozpočet filmu je to scénář je to osoba režisér osoba producent a atraktivita toho žánru Já chápu že ty věci se Budou Budou prolínat Budou na sobě i různě závislé ale Kdybyste měl jmenovat jednu tu věc která je tam rozhodující která nejvíc pomáhá která to může nejvíc nastartovat Já si myslím že to je celkově ta ta fasáda toho projektu znamená jak ten poradí připravíte jsme měli třeba hezky udělaný pro muže jsme fakt zase dali spoustu toho času do toho aby fakt ten projekt byl opravdu připravený A když jsme odcházeli Ty kraje nebo jsem posílal ty žádosti tak si myslím že to mělo takovou takovou hřejivou před zprávu že jo ty lidi to přijali za své hlavně to pohádka Takže ty lidi mají pohádky rádi říká režisér Petr Kubík právě on byl hostem 51 díl magazínu startér Petře díky za návštěvu ať se daří děkuji