Zpoplatnění německých silnic by způsobilo v pohraničí ztráty desítek milionů eur

Návrh německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta na uvalení cla na všechny německé silnice, by mohl způsobit firmám u hranic s Českou republikou škody v řádu desítek milionů eur a ohrozit existenci řady podniků. Upozorňuje na to studie, kterou tento týden zveřejnila Bavorská průmyslová a obchodní komora (IHK). Plány na zavedení mýtného dlouhodobě kritizují i starostové německých obcí v pohraničí.

Podle studie by společnosti v Horní Falci musely v případě zavedení mýtného počítat s výrazným úbytkem zákazníků ze západních Čech. Podle komory by se útrata Čechů v této části Bavorska ročně snížila o téměř 52 milionu eur (asi 1,4 miliardy korun).

IHK předpokládá, že by Češi do Německa jezdili pouze v nejnutnějších případech a běžných přeshraničních nákupů by se vzdali. Odradila by je od toho cena silniční známky, která by se ročně měla pohybovat kolem 90 eur, třítýdenní by měla stát deset eur.

Podle IHK by byl výpadek příjmů od českých zákazníků pro německé firmy v pohraničí zásadní problém. Ve městě Marktredwitz, ležícím nedaleko Chebu, tvoří útrata Čechů zhruba 15 procent obratu tamních podniků. V Chamu pak čeští zákazníci vytvářejí osm až deset procent celkových tržeb místních firem.

Proti plánu na zpoplatnění silnic se od jeho zveřejnění bouří také starostové německých pohraničních obcí. Kromě hospodářských dopadů se obávají toho, že mýtné na všech silnicích naruší mezilidské kontakty.

„Mýtné může ztížit pravidelná setkávání hasičských, sportovních a kulturních spolků z obou stran hranice,“ řekla deníku Mittelbayerische Zeitung starostka města Waidhaus Margit Kirzingerová.

Německá vláda se v programovém prohlášení dohodla na zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta. Ministr Dobrindt v červenci představil návrh, který počítá se zpoplatněním všech německých silnic od roku 2016. Majitelům aut registrovaných v Německu by se však o cenu silniční známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla, takže by pro ně zpoplatnění silnic na rozdíl od zahraničních řidičů neznamenalo zvýšené náklady.

Podle některých právních odborníků ale Dobrindtův plán odporuje pravidlům Evropské unie, protože je diskriminační pro zahraniční řidiče. Naposledy na to na počátku srpna upozornil posudek právníků pro dolní komoru německého parlamentu. Ministerstvo dopravy nicméně tvrdí, že posudek vykazuje chyby a že jsou jeho závěry nesprávné.

Zdroj: ČTK

Zpoplatnění německých silnic by způsobilo v pohraničí ztráty desítek milionů eur Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Robert Fogel: ekonom, který bořil mýty

    Byznys ·

    Americký vědec a historik hospodářství Robert Fogel svými publikacemi překvapil v 60. a 70. letech jak odbornou, tak laickou veřejnost. Výzkumem založeným na pečlivé a…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.