Značka Hello Kitty sílí, její licenci si pořizují maloobchodníci po celém světě

Značka Hello Kitty japonské společnosti Sanrio, která se na produktech prezentuje kresbou malé kočky, zaznamenala v letošním roce nárůst zisků o 33 procent. Stalo se tak především díky změně modelu podnikání, kdžy Sanrio před sedmi lety začalo poskytovat obchodníkům licence, které jim umožňují využít logo na svých produktech. Fanoušci si podle zpravodajského serveru CNN mohou pořídit například pořídit obuv s obrázkem Hello Kitty, papírové ručníky, sendvičovače, víno, oblečení, šperky nebo navštívit Hello Kitty restauraci. Společnost Sanrio je díky Hello Kitty šestou nejúspěšnější společnosti udělující licence. Před ní už jsou podle CNN jen firmy jako Disney nebo Mattel. 

Mohlo by vás zajímat

Samotnou společnost Sanrio založil v roce 1960 Shintaro Tsuji. Logo Hello Kitty se před čtyřiceti lety poprvé objevilo na malé peněžence. To předznamenalo začátky novodobého obchodního impéria. V Hongkongu si nyní lidé mohou pochutnat na Hello Kitty knedlících nebo cestovat na Tchaj-wan v Hello Kitty letadlech aerolinek Eva Air. V Los Angeles pak mohou fanoušci značky navštívit speciální festival Hello Kitty Con.

V minulosti se Sanrio zaměřovalo na výrobu produktů ve svých vlastních kamenných obchodech. Výnosy ale nenaplňovaly cíle společnosti a finanční situace se zhoršovala. Vše se změnilo až v roce 2008 s příchodem nového generálního ředitele Rehita Hatoyami. Ten začal obchodníkům aktivně nabízet licence. Podle analytika investiční společnosti Credit Suisse Masashiho Moriho otočil Hatoyami okamžitě věci k lepšímu.

Minulý rok firma Sanrio vydělala podle zpravodajského serveru CNN v oblasti maloobchodu na licenčních právech 6,5 miliardy dolarů. S 50 tisíci produkty a 15 000 obchody tvoří šestou největší firmu udělující maloobchodníkům licence potřebné pro použití loga.

Akcie společnosti letos podle CNN zdražily o 33 % a překonaly tak průměrné zisky akcií v indexu Nikkei o 13 procent.

 

Hello Kitty je pro Sanrio Celebritou

Udělování licencí znamená pro Sanrio nespornou výhodu a mnohem menší riziko. Je to dáno i tím, že firma vstupuje do nových obchodů, nad kterými má částečnou kontrolu.

„My vnímáme Hello Kitty jako celebritu… Hello Kitty je číslo jedna a budete muset zvolit, co je pro ni vhodné. Nemůžete ji požádat o to, aby dělala cokoli,“ řekla pro CNN vedoucí obchodu společnosti Sanrio Carolina Tsangová.

Řekla, že například cokoli obscénního nebo sexuálního nepřichází v žádném případě v úvahu. Sanrio z těchto důvodu kontroluje kvalitu u společností, jež disponují licencí na užívání produktů Hello Kitty. Například majitel restaurace Hello Kitty v Hongkongu Man Kwong potvrdil, že zaměstnanci Sanria schvalovali podobu nádobí. Dále pak ochutnali každé jídlo, aby se ujistili, že každý knedlík je proporčně přesný. Jídlo muselo být zkrátka bezchybné. Pokrmy se musely v některých případech změnit sedmkrát, aby vyhovovaly požadavkům poskytovatele licence. 

 „Logo Hello Kitty můžete najít na tolika různorodých produktech a oslovit díky tomu celou škálu zákazníků a zacílit s ní na pětileté, ale také na patnáctileté a možná i dokonce padesátileté zákazníky,“ myslí si profesorka antropologie z Havajské univerzity a autorka knihy o Hello Kitty Christina Yanová. „Tím, že se licenční dohody dotýkají různých segmentů trhu, tak jde o marketingovou genialitu,“ dodala Yanová.

Hello Kitty se podle CNN snaží oslovovat i starší fanoušky. Příkladem může být skutečnost z posledních let, kdy se její logo objevilo například na špercích Swarovski a Mikimoto nebo na makeupu Sephora. Kočka Hello Kitty se dokonce stala maskotem baseballového týmu Los Angeles Dodgers. 

 

Zdroj: CNN, Zet

Značka Hello Kitty sílí, její licenci si pořizují maloobchodníci po celém světě Foto: EQRoy / Shutterstock.com: Tchaj-wanské aerolinky Eva Air vydělávají na oblibě Hello Kitty

reklama

Další články

  1. Škoda Auto vstoupí na jihokorejský trh

    Byznys ·

    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto plánuje ještě letos vstoupit na jihokorejský trh. Informoval o tom server E15.cz s odvoláním na jihokorejský deník The Korea He…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.