Změna zákona pomůže e-shopům, zamezí zneužívání 14-denní lhůty na vrácení zboží

Stát plánuje zpřísnit pravidla pro vracení zboží z internetových obchodů, aby zamezil zneužívání dvou-týdenní lhůty na vrácení nákupu. Reaguje tak na stížnosti e-shopů, že stávající legislativu zákazníci zneužívají k bezplatnému půjčování zboží. 

Ministerstvo spravedlnosti plánovanou úpravou zákona reaguje na stížnosti provozovatelů e-shopů na zákazníky, kteří si zboží jen na čtrnáct dní půjčí a nechají si pak od obchodníků vrátit plnou částku za nákup. Zpřísnění je podle ministerstva nutné i kvůli přesnému naplnění evropské směrnice, jinak by Česku hrozily sankce.

O tom, co změna bude pro obchodníky i zákazníky znamenat, ve Studiu Zet mluvil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, Jan Vetyška.

 

Jak se má změnit pravidlo možnosti vrácení zboží do čtrnácti dnů bez udání důvodu?

Změna se týká především lhůty pro spotřebitele, kde se sice nebude měnit žádná lhůta z hlediska 14 dní, ale bude se měnit to, jakým způsobem může zákazník se zbožím nakládat. Před platností nového občanského zákoníku toto nebylo v českých právních normách nijak zaneseno a vycházelo se pouze z právních výkladů například Evropského soudního dvora. Pak se to do nového občanského zákoníku dostalo, ale není to úplně přesně v souladu s evropskou směrnicí.

 

Nově má také spotřebitel odpovídat za snížení hodnoty, ke kterému došlo při běžném užívání zboží. Znamená to, že možnost odstoupení od kupní smlouvy zůstane, ale ne vždy bude zákazníkova zpět vyplacena plná cena?

To je právě hlavní úprava v této navrhované změně. Ještě do konce loňského roku jsme i my jako Asociace pro elektronickou komerci vykládali evropský zákon tak, že zákazník si zboží může vyzkoušet, jako by si ho vyzkoušel v běžném obchodě, a tímto způsobem zboží i částečně opotřebovat tak, jak ho potřebuje vyzkoušet, ale nesmí ho více používat. V novém občanském zákoníku je formulace, že zákazník může po dobu 14 dnů zboží používat tak, jaký je charakter zboží. Například 14 dní prát v pračce. Ale to není v souladu s evropskou směrnicí a je to potřeba upravit. Měla by pak zde být formulace, že zákazník si zboží může pouze vyzkoušet.

 

Kdo a podle čeho by měl určovat, jak velká část kupní ceny by měla být vrácena?

To je komplikované a je to na straně obchodníka. Pokud bychom měli spotřebitelům něco poradit, tak to, že jestliže si koupí zboží, pouze ho vyzkouší a budou do 14 dnů odstupovat od smlouvy, neměl by s tím být problém. Spotřebitel by měl vědět, že jakmile to zboží bude používat víc, než je potřeba k vyzkoušení, může se vrácená částka snížit.

V článku najdete pouze vybrané pasáže z rozhovoru. Celý záznam zvuku si můžete poslechnout v playeru výše.

Zdroj: Zet

Změna zákona pomůže e-shopům, zamezí zneužívání 14-denní lhůty na vrácení zboží Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Ukrajina od separatistů převzala 1200 zajatců

    Společnost ·

    Ukrajina převzala během nynějšího příměří od proruských vzbouřenců přes 1200 válečných zajatců. Při návštěvě přístavního města Mariupol to dnes prohlásil ukrajinský pr…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.