Zájem menších českých firem obnovit vozový park vzrůstá, říká analýza

U menších českých firem v letošním roce vzrostl zájem o obnovu vozového parku. Ukázala to analýza společnost Fleet Partners, která vyhodnotila informace od dvou tisíc společností v oblasti správy vozového parku. Nárůst zájmu se týká podle analýzy hlavně firem, které provozují 20 nebo méně vozidel. Ve Studiu Zet o analýze hovořil Radovan Mužík, generální ředitel Fleet Partners.

Ze studie dále vyplývá, že firmy v současnosti kladou menší důraz na nákupní cenu automobilů, nebo výši leasingu a soustředí se spíše na celkové náklady pořízení a provozu firemních automobilů.

Firmy také více přesouvají rozhodování o vozovém parku mimo ČR. U malých a středních firem se zvyšuje zájem o outsourcing.

„Vidíme hlavně oživení zájmu o obnovu parků v menších a středních fleetech do 20 vozů. Jde o privátní české firmy, jejichž majitelé se rozhodují podle aktuální situace a výhledu,“ řekl Mužík. „Rozhodování je rychlé a jednoduché - na rozdíl od rozhodovacích procesů v korporacích, které se zpomalily o zhruba 30 procent proti době před dvěma lety.“

Fleet management, česky správa vozového parku, zahrnuje činnosti, které souvisejí s pořízením, správou a odpisem firemních vozidel. Průzkum ukázal rozdíly v tom, jak si vybírají vozy k podnikání menší a střední firmy a korporace. Pokračuje přechod rozhodovacích pravomocí v oblasti dohledu nad firemními vozovými parky z lokální úrovně na úroveň mimo Českou republiku. Celkové zpomalení rozhodovacího procesu je problematické pro dodavatele automobilů, zejména pro ty, kteří nemají globální síť, tvrdí Fleet Partners.

Pouze asi 40 procent mezinárodních firem v České republice má fleet management zcela ve své kompetenci, řekl Mužík.

„Samozřejmě nelze nic namítat vůči snaze korporací o koordinaci fleetů ve více zemích a získání výhod plynoucích z centrálních smluv,“ řekl Mužík pro Zet. „Ovšem 70 % manažerů, kterých se toto téma v České republice týká, jednotně konstatuje, že žádné výhody nevznikají, celý proces se zpomaluje a povětšinou dojde k řešení, které je výhodné pro velké země, aniž by z toho kdokoli v České republice jakkoliv profitoval.“

Spokojenost zákazníků s dodavateli vozového parku klesá

Všeobecně se snižuje spokojenost zákazníků. Z nedávno publikovaného mezinárodního průzkumu podle Mužíka vyplynulo, že se v České republice 76 % zákazníků domnívá, že nedostávají dostatečnou péči od dodavatele, ani s cílem si je udržet.

„Za tímto trendem stojí mimo jiné extrémní tlak zákazníků na ceny vozů i služeb, zejména pak operativního leasingu. Pod tímto extrémním tlakem zákazníci logicky dostávají méně času i kvality, což se jim samozřejmě nelíbí,“ řekl Radovan Mužík. „Je ale třeba realisticky vyhodnotit, co je ještě tvrdé obchodní jednání, a co už je vyjednávání o ceně pod adekvátní laťkou očekávané kvality.“

Dalším vlivem jsou úsporná opatření v korporacích dodavatelů – lidé mají více práce a méně času a logicky méně času věnují i zákazníkům. „Po jisté vlně, kdy se většina dodavatelů orientovala výhradně na prodej, a to doslova za každou cenu, se opět začínají objevovat takoví, kteří péči o zákazníka nejen proklamují, ale i reálně naplňují,“ řekl Mužík.

Chybně zvolená auta mohou znamenat vyšší náklady

Mužik také řekl, že pokud má firma jasně dáno, k jakému účelu se vůz používá, kolik najede, nebo jak dlouho se bude používat, jsou mezi značkami v dané kategorii, velikosti a segmentu rozdíly až 30% v nákladech na jeden kilometr. To je dáno především trhem ojetin (tedy zůstatkovou cenou vozu po ukončení jeho používání), spotřebou a cenou servisu.

Součástí fleet managementu je také nakládání s informacemi o řidičích a jejich řidičských oprávněních. Do nákladů promítá i styl jízdy uživatelů.

Ukázněný uživatel typického fleetového vozu Škoda Octavia může mít podle Fleet Partners náklad na jeden kilometru provozu automobilu 5,50 Kč, neukázněný až 8,20 Kč.

Podvody ve firmách při správě firemního parku

„Bohužel není vyjímkou, že existují "motivační dohody" mezi správcem parku ve firmě a jeho dodavateli,“ řekl Mužík. Podle údajů Cebia je skoro polovina vozů prodávána podvodně, se změněnými údaji o najetých kilometrech či stáří, řekl pro Zet Mužík.

Podle Mužíka má budoucnost na fleetovém trhu operativní leaseing, který umožňuje pronájem vozidla na určitou sjednanou dobu. Podle analýzy také roste povědomí zákazníků o trhu a principech jeho fungování, zejména pak u privátních firem se středním a menším parkem. Někteří dodavatelé automobilů podle Mužíka nevítají, když se zákazník orientuje v problematice takzvaného TCO (celkové náklady na vlastnictví vozu).

„Většina seriozních dodavatelů však od tohoto posunu oprávněně očekává vnesení většího racionálního jednání se zákazníky, postupné čištění trhu a zvyšování jeho transparentnosti,“ řekl Mužík.

S tím podle Mužíka souvisí i další trend: pozvolný ale měřitelný přesun od hodnocení prodejní ceny (či výše splátky leasingu) k pohledu na celkové náklady na pořízení a provoz automobilů. „Nelze však očekávat, že se tento přístup prosadí plošně. Praxe ukazuje, že u většiny korporací zaváděn nebude, protože většinu manažerů nezajímá, jaká bude situace za tři či více let, za důležité považují jen současné dění,“ řekl Mužík.

Zdroj: Zet

Zájem menších českých firem obnovit vozový park vzrůstá, říká analýza Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Gazprom chce řešit dluh Ukrajiny za plyn

    Byznys ·

    Ruský vývozce zemního plynu Gazprom vyjádřil obavy o schopnost Ukrajiny platit za dodávky. Kyjev stále neuhradil platbu za srpen a Gazprom to chce "naléhavě" řešit, uv…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.