Zahraniční tisk: Generál USA pokutován za únik informací; Napadení velvyslance v Jižní Koreji

Světová média píší 5. března o americkém generálu Davidu Petraeusovi, který se přiznal k vyzrazení utajovaných informací své partnerce. Dostal podmíněný trest a pokutu. Zahraniční média se také věnují napadení amerického velvyslance v Jižní Koreji. Diplomata v kulturním centru pořezal pětapadesátiletý muž. 

Bývalý čtyřhvězdičkový americký generál David Petraeus, který v minulosti také řídil tajnou službu CIA, se přiznal k vyzrazení utajovaných informací. Muž, o kterém se v minulosti spekulovalo jako o kandidátovi na post viceprezidenta nebo dokonce prezidenta Spojených států, uvedl, že autorku svého životopisu a milenku v jedné osobě nechal nahlédnout do tajných zpravodajských informací. Magazín The Foreign Policy si v této souvislosti všímá, že Petraeus vyvázl mimosoudní dohodou spočívající v podmíněném trestu a pokutě, zatímco nižší velitel zpravodajské služby CIA John Kiriakou dostal za prozrazení podrobností o vyslýchání muslimských zajatců trest třiceti měsíců vězení. Americké tribunály podle Foreign Policy evidentně měří dvojím metrem.

Turecko žádá Evropskou unii o pomoc v boji proti automaticky naváděným lodím, které pašeráci lidí posílají přes Středozemní moře. Slovenský deník Pravda píše o novém fenoménu, kdy pašeráci zamknou běžence do podpalubí a nechají plavidlo řídit autopilotem, aby se sami vyhnuli nebezpečí zadržení. Jen v letos v lednu dorazilo tímto způsobem k italským břehům na dvou lodích tisíc lidí, převážně uprchlíků z občanské války v Sýrii. Turecký velvyslanec v Bruselu žádá EU o dodávání satelitních snímků a zpravodajských informací.

Rusko zvažuje, že Řecku zruší odvetné dovozní sankce, které zatím platí plošně pro celou Evropskou unii. Nová levicová vláda v pravoslavném Řecku postupuje vůči stejně pravoslavnému Rusku loajálně. Nedávno například zablokovala v Bruselu jednání o prodloužení ekonomických postihů Putinova režimu. Podle ruských komentátorů je současný krok Ruska vnímán jako odměna. Srpnové protisankce Moskvy, zavedené jako reakce na obchodní blokádu Ruska kvůli obsazení Krymu, poškodily řecké vývozce ovoce, zejména broskví, pomerančů a jahod, píše deník The Moscow Times

Britský popravčí Islámského státu Mohammed Emwazi, přezdívaný Džihádista John, unikl britské zpravodajské službě na trajektu. Deník The Times popisuje, jak se fanatickému islamistovi, kterého zřejmě policisté sledovali, stačilo ukrýt na obyčejném osobním trajektu přes Lamanšský průliv v dodávce. Přes celou Evropu se v roce 2013 dostal bez kontroly až k turecké hranici, kterou nerušeně přešel do Sýrie. Emwazi vystupuje na krutých nahrávkách v kukle, nicméně podle hlasu a londýnského přízvuku bylo jasné, že se jedná o extrémistu z Londýna. Po nedávném zjištění jeho identity se ho rodina zřekla.

Amerického velvyslance v Jižní Koreji pořezal ve tváři místní aktivista. Po snídani v kulturním centru napadl diplomata Marka Lipperta nožem s deseticentimetrovou střenkou pětapadesátiletý Kim Kidžong, který požaduje sjednocení Severní a Jižní Koreje. Američan, který měl přednášet o společných vojenských manévrech jihokorejské a americké armády, byl převezen do nemocnice. Podle deníku The Guardian ale není ohrožen na životě.

Komentátorka britského týdeníku The Spectator upozorňuje na televizní rozhovor s indickým spolupachatelem znásilnění z roku 2012, který Indie zakázala vysílat, protože podle ní nežádoucím způsobem poskytoval prostor násilníkovi. Nevzdělaný spolupachatel Mukeš Sing v rozhovoru z vězení říká, že si poškozená medička nic jiného než znásilnění nezasloužila a svůj čin hájí. Britská novinářka polemizuje s indickou cenzurou a brojí za to, aby ignorance kastovních předsudků, která je prý pro násilí na ženách v Indii běžná, vyšla najevo. Mentalita násilníků se má konfrontovat, ne ututlávat, tvrdí autorka.

Deník The Independent přináší rozhovor s podnikatelem, jehož projekt původně odmítli investoři v oblíbeném britském televizním pořadu o začínajícím byznysu. Jeho internetový obchod s potravinami, které mají prošlou spotřební lhůtu, ale nyní vydělává miliony. Když nedostal Dan Clouderay v britské televizi BBC podporu 150 tisíc liber, půjčil si v roce 2009 se svým společníkem kapitál v soukromém sektoru. Jeho firma nyní vyřizuje šest set objednávek denně a zákazníci skladiště nedaleko Sheffielduušetří na prošlém jídle až sedmdesát procent nákupní ceny.

Německý týdeník Der Spiegel se ptá, zda manažeři firem provozujících nové mobilní aplikace stojí mimo zákon. Týdeník zkoumá fenomén nové moci na úspěšné kalifornské firmě Uber, která s alternativními taxikářskými službami pronikla do padesáti zemí světa a nyní má hodnotu jednačtyřiceti miliard dolarů. O řediteli Uberu Travisovi Kalanickovi je podle Spiegelu známo, že pomlouvá vlastní klienty na twitteru, zesměšňuje konkurenci i zaměstnance a chlubí se tím, že jako zbohatlík sežene partnerku rychleji než vlastní taxík. Der Spiegel píše, že Kalanickova firma se stejně neurvale chová na trhu ve městech jako je americký Portland ve státě Oregon, kde její fungování zakazuje místní zákon. Ten ale taxíky Uberu ignorují a obcházejí. Podle týdeníku jsme ale svědky podobného jevu i v případě etablovaných firem jako je Google, Facebook nebo Apple, které mají globální revoluční vize o tom, jak by měla vypadat budoucnost civilizace. Nové elity, soustředěné v silikonovém údolí San Francisca pracují na digitální revoluci a považují politické normy jenom za přítěž a anachronismus, píše týdeník.

Zahraniční tisk: Generál USA pokutován za únik informací; Napadení velvyslance v Jižní Koreji Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.