„Zadarmo neexistuje, vždy by ho měl zaplatit zákazník,“ říká Poucha

Věta z povídek humoristů Miloslava Šimka a Jiřího Grossmanna „nechci slevu zadarmo“ by měla být pro firmy tvrdou realitou. Lákavá slova, kdy společnost nabízí něco zadarmo jsou jakýmsi trikem. Zadarmo totiž vždy musí někdo zaplatit a podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy by to měl být onen obdarovaný zákazník. Jak nedopustit, aby se ze slova „zadarmo“ stalo bezduché zaklínadlo, radil v pořadu Show me the money.

Zaklínadlem se přitom pro řadu firem mnohdy stává. „Dost často ve firmách chybí ten první krok, tedy proč to vůbec dělá a kde se zahojí,“ řekl Poucha. Firmu to podle něj sice může v počátku stát hodně, ale musí mít spočítané, aby se jí to nakonec vyplatilo. „To, že zákazníkovi dám zpočátku něco zadarmo a zahojím se později, je jistá míra risku, je tam jistá míra sebevědomí a na tom je to postavené„ dodal.

Přesto dokáže falešné „zadarmo“ v řadě případů fungovat, například v oblasti podpory prodeje. Tady ani není těžké si napočítat návratnost. „Dobré tady je, když dávám slevu, která má vyšší vnímanou hodnotu, než je reálná. Například, když dám každému zákazníkovi kafe. To prodávám za třicet korun, má pro mě hodnotu čtyř korun v nákladech. Nebolí to a zákazník má pocit, že je to fajn. To je zadarmo, které se zaplatí později například vyšším objemem,“ vysvětloval ředitel Marketingového institutu.

Dále jsou tu taková „zadarmo“, která slibují například vyzkoušení služeb na určitou dobu zdarma nebo zdarma úvodní registraci. I taková dávají smysl. Firma si touto nabídkou vytvoří povědomí, na kterém pak může stavět dál. Nabídne pak jiné, dražší a exkluzivnější zboží. Takovou cestou jdou například mobilní aplikace a hry. „Celá řada mobilních her je zadarmo. Jen ve Spojených státech se říká, že tři procenta hráčů zaplatí za mobilní hry. Každopádně průměrný jednorázový nákup ve hře zadarmo je 14 dolarů, takže lidé si dokupují kredity a tam se to všechno hojí,“ řekl Poucha.

Existují ale i firmy, které jsou postavené na tom, že nikdy žádnou slevu nedají. Jedná se o drahé a exkluzivní značky, které by si podobnou nabídkou mohly pokazit image. U nich ale podle Pouchy téměř vždy funguje další zdroj peněz. Vezměte si, kolik se prodá ročně Ferrari. Asi 7 tisíc ročně. Jsou to sice drahá auta, ale nemusí to stačit. Když se podíváte na Facebook, tak tam má Ferrari 16 milionů fanoušků. Málokterý fanoušek nemá nějaký merchandising - čepici, triko - na kterém jsou velmi hezké marže,“ uvedl Poucha.

 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Zadarmo neexistuje, vždy by ho měl zaplatit zákazník,“ říká Poucha Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.