„Z nedělního výletu vytváříme komplexní a vzdělávací zážitek,“ říká Juračková z NPÚ

Marketing památek a kulturního dědictví je poměrně specifickou oblastí. Jde o segment, v němž je zapotřebí počítat každou korunu a přemýšlet, jak lidi vzdělávat a předávat jim českou historii. V pořadu Marketing Zet to řekla vedoucí oddělení prezentace a marketingu Národního památkového ústavu (NPÚ) Simona Juračková. Propagaci rovněž pomáhají sociální sítě. Každý hrad nebo spravovaná budova má proto zřízený profil na Facebooku. 

„Jsme zřízeni od toho, abychom dělali více věcí. Nejde tedy jen o to, snažit se zabavit lidi. Máme nějaké poslání a máme nějaké vzdělávací povinnosti. Nemůžeme jen lidi vytáhnout na kopec a ukázat jim v hradu draka. To totiž není prezentace české historie. Máme výzvu, jak udělat z nedělního výletu komplexní zážitek, při kterém se, aniž by si toho návštěvníci všimli, ještě nedej bože, něco dozví,“ řekla na rádiu Zet Juračková.

Národní památkový ústav spravuje 104 památek. V celkovém portfoliu staveb jsou typicky hrady nebo zámky. Ve správě se ovšem nacházejí i vesnice s klasickou lidovou architekturou nebo skanzeny a důl. Podle Juračkové tak instituce zřízená ministerstvem kultury turistům představuje život na vesnicích od 19. do 20. století přes každodenní život šlechty v různých typech objektů.

Základem marketingu tak logicky zůstávají prohlídkové trasy. Velmi oblíbenou záležitostí pro návštěvníky jsou ale i kulturní akce. Především v červenci a srpnu, kdy je hlavní turistická sezóna, praskají hrady a zámky ve švech. Napomáhají tomu přitom i různé trhy nebo jarmarky. Více než 90 hradů a zámku zažilo navíc kulturní noc, kde vystoupili čeští umělci.

Organizace si musí vydělat na vlastní zaměstnance

„Používáme celé spektrum komunikačních kanálů. To znamená opravdu od webových stránek, profilů na sociálních sítích atd. Máme jeden velký mega portál, pod kterým je 110 webových stránek. Spustili jsme ho v březnu letošního roku a máme 150 web editorů,“ sdělila Juračková.

Národní památkový ústav dostává podle Juračkové 1,3 miliardy korun ročně. Půl miliardy z toho si musí ovšem organizace sama vydělat. Většina výdělků přitom proudí ze vstupného. Získané peníze se poté použijí na opravy a nějaká suma poté na propagací objektů. Značná část financí se vynaloží na zaměstnance, kteří objekty spravují.

„Po roce 2007, když byla krize se paní generální manažerka rozhodla, že nepropustí zhruba 100 zaměstnanců. Rozhodla se, že je bude mít v nekrytých nákladech. Museli jsme si na ně tak vydělat. Na bedrech kastelánů je tak tíha vydělat každý rok určitou předem danou částku do rozpočtu,“ informovala Juračková. 

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s vedoucí oddělení prezentace a marketingu Národního památkového ústavu Simonou Juračkovou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Z nedělního výletu vytváříme komplexní a vzdělávací zážitek,“ říká Juračková z NPÚ Foto: ČTK/Taneček David

reklama

Další články

  1. Libra se po volbách propadla o dvě procenta

    Byznys ·

    Britská libra se v reakci na překvapivě slabý výsledek konzervativců v předčasných parlamentních volbách propadla vůči dolaru až o dvě procenta na nejnižší úroveň od d…

  2. Pravidla agenturního zaměstnávání se zpřísní

    Byznys ·

    Senát schválil zpřísnění pravidel agenturního zaměstnávání. Agentury budou muset zaplatit půlmilionovou kauci, pokud budou chtít nabízet své služby. Počítá s tím novel…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.