Výrobci letadel se učí využívat statisíce údajů o každém letu. Cílem je méně poruch i zpoždění

Výrobci letadel a dodavatelé technologií pro civilní letectví přicházejí na způsob, jak efektivně využívat data, která za letu získávají ze stovek čidel. Například Airbus A380, který poprvé vzlétl před deseti lety, shromažďuje údaje o více než 200 tisících detailech každého letu. Deník Financial Times uvádí, že správné využití dostupných údajů o letu dokáže omezit zpoždění, může včas předpovídat závady nebo urychlit inovace, které přinesou lepší součástky letadel. Efektivní plány údržby sestavované pomocí letových údajů by mohly přinést velké finanční zisky i samotným aerolinkám. 

„V této oblasti existují příležitosti pro vytváření hodnot,“ řekl deníku Financial Times vedoucí zákaznického servisu ve společnosti Airbus Didier Lux.

Výrobci letadel hovoří o možnostech lepšího plánování údržby nebo včasné opravě drobných závad, která předejde závažnějšímu porouchání letadla. Jestliže budou klíčové části letadla vybaveny senzory, budou schopny včas předat informace lidem na zemi. Technici na letištích díky tomu zvládnou připravit včas správné součástky ještě před přistáním letadla.

„Letouny už nyní generují velké množství informací,“ tvrdí vedoucí marketingu společnosti Boeing Randy Tinseth. „Snažíme se přijít na to, jak tyto informace využít a udělat tak letadlo ještě spolehlivějším,“ řekl deníku Financial Times.

Z každého letu může výrobce letadla získat až jeden terabajt dat. Komerčních dopravních letadel je přitom podle Financial Times v provozu téměř 22 tisíc. Řada z nich přitom vykoná více letů denně.

Potenciální finanční úspory jsou tedy podle Financial Times obrovské. Údržba letadel totiž představuje až 10 procent provozních nákladů aerolinek. Různé opravy a údržbové práce kromě toho zaviní téměř polovinu zpoždění. Podle softwarové společnosti SAP může dopravce za každou hodinu, po kterou se na letadle pracuje, přijít až o 10 000 dolarů. Efektivní plány údržby by tak mohly dopravcům přinést velké finanční úspory.

Vědecký ředitel druhého největšího výrobce leteckých motorů Rolls-Royce Paul Stein deníku Financial Times řekl, že se jeho společnosti daří efektivně pracovat se získávanými analytickými daty, která poskytují přehled o tom, jak se motory chovají přímo v provozu.

„Díky tomu, že jsme schopni učinit rozhodnutí o tom, které motory je potřeba vyřadit, stále roste celková spolehlivost letadlového parku,“ řekl Stein.

Partner poradenské společnosti Deloitte pro oblast průmyslu Nadun Mathukumarana pro Financial Times řekl, že výrobcům letadel se v současnosti dostává drahocenných informací, které jim přinášejí více možností inovovat a vytvářet komponenty, jež vydrží delší dobu. 

 

Zdroj: Financial Times, Zet

Výrobci letadel se učí využívat statisíce údajů o každém letu. Cílem je méně poruch i zpoždění Foto: Ventura / Shutterstock.com: Airbus A380

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.