Volkswagen musí odškodnit zákazníky v Evropě, vyzývá jej k tomu eurokomisařka

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská včera vyzvala německého výrobce automobilů Volkswagen, aby za skandál kolem manipulací s emisemi dieselových vozů odškodnil také zákazníky v Evropě. Ve Spojených státech získá většina majitelů problémových automobilů odškodné v hodnotě 5100 až 10 tisíc dolarů (125 000 až 244 000 korun). Informovala o tom agentura Reuters.

Podle Bieńkowské by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ řekla eurokomisařka.

Podobné výzvy adresují Volkswagenu rovněž organizace na ochranu práv spotřebitelů. Volkswagen však tyto výzvy odmítá a tvrdí, že zákazníky v Evropě nepostihne pokles hodnoty jejich vozů. „Situace v USA není srovnatelná s Německem a Evropou,“ uvedl mluvčí podniku.

Šance na získání odškodného od Volkswagenu soudní cestou v Evropě podkopává nedostatek účinných právních mechanismů, jako je například systém hromadných žalob ve Spojených státech. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že pravidla pro emise naftových vozů jsou v Evropě méně přísná než v USA, upozornila agentura Reuters.

V úterý Volkswagen zveřejnil podrobnosti dohody o řešení emisního skandálu ve Spojených státech, na které bude muset vynaložit až 15,3 miliardy dolarů (téměř 375 miliard korun). Z uvedené částky automobilka vydá deset miliard dolarů na opravy a odkup téměř půl milionu naftových vozů, které byly vybaveny nelegálním softwarem pro manipulaci s emisemi oxidů dusíku, a na odškodnění jejich majitelů.

Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Nynější dohoda se týká asi 482 000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85 000 aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

 

Zdroj: ČTK

Volkswagen musí odškodnit zákazníky v Evropě, vyzývá jej k tomu eurokomisařka Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Bělorusko sníží nominální hodnotu peněz

    Byznys ·

    Z běloruských bankovek zmizí čtyři nuly. K takzvané denominaci se Bělorusko uchýlí kvůli vysoké inflaci a dopadům finanční krize v Rusku. K tomuto citlivému měnovému m…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.