Victorville: Místo kam Jumbo Jety přicházejí dožít

Donedávna největší osobní dopravní letouny světa, Boeingy 747, mizí z flotil světových aerolinií. Velikost, spolehlivé čtyři motory nebo široká řada nejsou dostatečnými konkurenčními výhodami k ospravedlnění svých vysokých provozních nákladů. Co se ale s těmito „královnami nebe“ stane? Končí v poušti na logistických letištích, jako je například Victorville Airport v americké Kalifornii. Těmto místům se přezdívá „airplane boneyards“.

Jumbo Jet zahájil civilní provoz na lince New York–Londýn 21. ledna 1970 se společností PanAm. V průběhu 20. století výrazně přispěl ke zvýšení dostupnosti letecké přepravy. Díky své vysoké kapacitě míst totiž snížil náklady na cestování. Svou velikostí byl v rámci dopravních letadel na špici dlouho. Až v roce 2005 ho překonal Airbus A380.

Nyní jsou ale k dispozici úspornější letadla se širokým trupem, proto pověstné Boeingy 747 začínají letecké společnosti ve svých flotilách nahrazovat širokotrupým letounům se dvěma motory, jako je Boeing 777 nebo Airbus A350, které zvládnou přepravit podobný počet cestujících na velké vzdálenosti. K úplnému vyřazení strojů přezdívaných Jumbo Jet se nedávno rozhodla například třetí největší americká aerolinie United Airlines. Velkých čtyřmotorových letadel Boeing 747 se hodlá vzdát ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Ke stejnému kroku se letos chystá i Delta Airlines. Ve flotile Air France nebo Singapore Airlines už je například vůbec nenajdete.

Co se tedy s letadly po takovémto vyřazení stane? Kam je společnosti odklidí? Věřte nebo ne, ale i tak velké stroje mají svůj „hřbitov“. Jedním z nejznámějších je Southern California Logistics Airport v kalifornském městě Victorville:

Letiště se nachází asi 130 kilometrů od Los Angeles. Vzhledem ke své poloze v Mohavské poušti, je tamní teplé a suché podnebí ideálním místem pro stárnoucí letadla. Ne všechny letouny mají zde své dny sečteny. Některé z nich zůstanou zachovány tak, aby se mohly jednoho dne vrátit do provozu nebo být prodány jiné letecké společnosti.

Letadla se také musí na takovou odstávku patřičně připravit. Jejich motory, které patří k nejcennějším částem letadla, jsou odstraněny. Okna se přikryjí fólií a samozřejmě se vypustí veškeré tekutiny ze stroje. Po vyjmutí dalších cenných částí, jako jsou elektronika, čalounění a dalšími opakovaně použitelné komponenty, se zbývající kusy prodají do šrotu nebo jsou rozděleny a prodávány jako náhradní díly.

Flickr.com

 

 

Zdroj: Zet, Business Insider

 

 

 

Victorville: Místo kam Jumbo Jety přicházejí dožít Foto: en.wikipedia.org

reklama

Další články

  1. OPEC prodlouží  těžební limity do března 2018

    Byznys ·

    Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se rozhodla prodloužit dohodu o omezení své těžby do března příštího roku. Agentuře Reuters to sdělil jeden z delegátů dnešní …

  2. V Česku se po 15 letech objevila cholera

    Společnost ·

    Dva Češi se při pracovním pobytu na ostrově Zanzibar ve východoafrické Tanzanii nakazili cholerou. Tato nemoc byla přitom v České republice zaznamenána před 15 lety. P…

  3. Trumpa čeká první setkání s představiteli EU

    Společnost ·

    Vedle summitu Severoatlantické aliance (NATO) dnes v Bruselu proběhne krátké setkání nového amerického prezidenta Donalda Trumpa s vrcholnými představiteli Evropské un…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.