Velká Británie plánuje testování elektrických dálnic nabíjejících automobily za jízdy

Velká Británie plánuje testovat „elektrické dálnice“, které umožní bezdrátově nabíjet vozidla za jízdy. Testování dálnic vybavených speciálními pruhy pro nabíjení má začít podle informací britské vlády ještě letos. Podle šéfredaktora internetového magazínu Hybrid.cz Jana Horčíka půjde o jednoduchý princip elektromagnetického záření, kdy se se pod povrch silnic umístí kabely a cívky. Skrze cívky pak bude proudit do automobilů elektřina. 

Mohlo by vás zajímat

„V těch jedoucích elektromobilech jsou také cívky a skrze ně proudí vlastně elektrický proud, který vytváří nějaké elektromagnetické pole. Cívky v těch autech ho přijímají a přetváří zpět na elektřinu. Je to princip, který se používá už několik desetiletí třeba u zubních elektrických kartáčků,“ vysvětlil Horčík.

Nabíjecí pruhy se pak nainstalují pod celé délce vozovky. U nabíjení při parkování je rozdíl v tom, že se při tom využívá pouze jeden bod. Oproti trolejovému vedení u trolejbusů nebo tramvají se bude jednat o bezpečnější způsob využití energie. Důvodem je skutečnost, že kabely a cívky budou pod vozovkou, a proto se s nimi člověk nedostane do kontaktu.

„Vodiče jsou zalité pod vozovkou, takže se k nim nelze dostat, nemohou spadnout, nemůžou se přetrhnout a nikdo si na ně nemůže sáhnout. Vyzařování je navíc pořád v nějakých mezích, takže kdyby se k tomu člověk přiblížil, anebo musel na vozovce nouzově zastavit, tak by ho to nemělo ohrozit,“ uvedl na rádiu ZET Horčík.  

Testování samotných elektrických silnic by podle informací z Velké Británie mělo trvat zhruba 18 měsíců - tedy do roku 2016 až 2017. Śéfredaktor serveru Hybrid.cz si myslí, že nyní je velice složité předpovídat, kdy se podaří nové silnice aplikovat do praxe. Praktická testovací dálnice by podle něj mohla být k dispozici někdy kolem roku 2020.

Zdroj: Highways England

Velká Británie není jedinou zemí, která bude nabíjející silnice testovat. Další stát, který se snaží inovovat svoji silniční infrastrukturu, je Jižní Korea. Ta postupuje podobně jako Velká Británie. Zabudovává totiž do vozovek kabely a přenos energie pak probíhá pomocí elektromagnetické indukce.

„Ve Švédsku nebo v Německu to zkouší trochu jinak. Testují to takovým způsobem, že nad silnice staví troleje pro auta. Je to určeno především pro nákladní vozy, kdy ta nákladní auta jsou vybavena takovými pantografy, podobně jako má tramvaj. Pak vlastně sbírají tu elektřinu průběžně,“ sdělil Horčík.  

Evropa zažívá na trhu s elektromobily v současnosti velký boom. Po dlouhých letech dokonce v prodejích předčila Spojené státy americké. Například ve Velké Británii se v prvním čtvrtletí roku 2015 registrovalo přes 9 tisíc elektromobilů a hybridních aut do zásuvky. To je o 366 procent více než za stejné období minulého roku.

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s šéfredaktorem magazínu Hybrid.cz Janem Horčíkem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše. 

Zdroj: Zet

Velká Británie plánuje testování elektrických dálnic nabíjejících automobily za jízdy Foto: Highways England

reklama

Další články

  1. Škoda Auto vstoupí na jihokorejský trh

    Byznys ·

    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto plánuje ještě letos vstoupit na jihokorejský trh. Informoval o tom server E15.cz s odvoláním na jihokorejský deník The Korea He…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.