Anglicky psaný deník The Moscow Times se dnes zamýšlí nad konfliktem na Ukrajině z jazykového hlediska. V roce 2012 začal v zemi platit zákon, který umožňuje používání dvou úředních jazyků v regionech, kde žijí menšiny. Fakticky tak téměř v polovině regionů umožňuje komunikaci v ruštině. Zákon byl sice později zrušen, ale zanechal za sebou povzbuzené sebevědomí rusky hovořící menšiny. Ukrajina má mnoho problémů a nemůže si dovolit, aby nestabilní situaci ještě zhoršovalo jazykové rozdělení, myslí si The Moscow Times. Politici se musí postarat o sjednocení Ukrajiny, a to i co se týče jazyka, myslí si deník.

Španělský deník El Pais dnes srovnává přístup k šíření horečky ebola ve Spojených státech a ve Španělsku. Obě země mají případ nakažení na svém území, tedy mimo západní Afriku. Španělský premiér postup své země obhajuje a poukazuje na to, že Američané také udělali některé chyby. El Pais ale varuje, že v této situaci není na místě srovnávání, ale především spolupráce a sdílení informací se všemi zeměmi, kde se ebola vyskytne.

Rakouský deník Die Presse rozebírá varování, které všem nepřátelským zemím, tedy i Rakousku, vyslalo hnutí Islámský stát. Rakousko kvůli němu zavádí letištní kontroly. Deník se domnívá, že výzva k útokům na nepřátele je natolik explicitní, že se jedná o skutečnou hrozbu. Už jen proto, že řada přívrženců hnutí je z Evropy a mohla by zaútočit právě na své domovské státy, píše. Letištní kontroly zpomalí provoz, ale vzhledem k situaci jsou nutné, domnívá se Die Presse.

Další rakouský deník, Kurier, si všímá rozhodnutí tureckého prezidenta Erdogana. Ten zatím čelí tlaku amerického prezidenta, aby se země zapojila do bojových akcí proti Islámskému státu. Nyní se rozhodl nepodpořit kurdské bojovníky ve městě Kobani. Podle deníku tak riskuje masivní povstání Kurdů v Turecku. Kobani se postupně stává symbolem kurdského boje na nezávislost, a to i mezi tureckými Kurdy. Turecký prezident ale zatím zůstává neoblomný, píše Kurier.

Die Welt si všímá toho, že se na veřejnosti více než po měsíci znovu objevil severokorejský vůdce Kim Čong-un. Svět tak podle Die Welt alespoň ví, s kým má v Severní Koreji tu čest, komentuje deník. Spekulace o zdravotním stavu Kim Čong-una totiž nebraly konce. Přiživovalo je i to, že Severní Korea je skutečně uzavřená země, odkud se informace jen tak nedostanou, píše deník. Nyní svět čeká na nějaké vysvětlení čtyřicetidenní absence Kim Čong-una na veřejnosti, dodává Die Welt. Spekuluje se i o tom, že se připravuje způsob, jak dostat severokorejského vůdce před soud za porušování lidských práv, uzavírá Die Welt.

Frankfurter Allgemeine Zeitung poznamenává, že oficiální událost, které se měl Kim Čong-un podle fotografií zúčastnit, není ve státních médiích přesně datovaná. Deník postrádá i vysvětlení dlouhé absence vůdce. Nezbývá tedy než počkat, zda se prokáže, že má svoji zemi stále pod kontrolou, uzavírá Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Slovenská Pravda dnes komentuje snahu vlády motivovat osoby s nízkými příjmy k tomu, aby pracovaly. Jedná se o dlouhodobě nezaměstnané s nízkou kvalifikací, kterým se legální práce zkrátka nevyplatí. Stát má na tento problém jasné odpovědi, které se nicméně v praxi míjí účinkem, píše deník. Stát se k lidem s nízkou kvalifikací staví zbytečně kriticky, místo aby je skutečně podpořil, myslí si Pravda. Neměl by jim ukládat další tresty v podobě odebírání dávek, ale soustředit se na to, jak pro tuto skupinu zatraktivnit práci, radí Pravda.

Britský The Telegraph dnes přišel s myšlenkou, že po boku tradičních předvolebních debat by se měly v příštích volbách objevit i debaty internetové. Internet totiž pro čím dál tím větší procento populace představuje hlavní zdroj informací, myslí si deník. Doba pokročila a žádá si nový formát, nikoli nové tváře ve starých pořadech, myslí si The Telegraph.

Zdroj: zahraniční tisk