Výběr ze zahraničního tisku: Hollande navrhuje ukončit protiruské sankce; euro je nejslabší za 9 let

Světová média 7. ledna píší o názoru francouzského prezidenta Francoise Hollanda, že by se měly ukončit ekonomické sankce uvalené na Rusko. Pozornost médií se také věnuje oslabení eura na nejnižší hodnoty za uplynulých devět let.

Evropská jednota v protiruských sankcích utrpěla vážné trhliny s výroky francouzského prezidenta Francoise Hollanda, uvádí magazín Foreign Policy. Hollande se v rozhlasovém rozhovoru nechal slyšet, že sankce proti Rusku by se měly ukončit, protože zahnat Kreml do kouta se Západu stejně nevyplatí. Hollande tvrdí, že Vladimir Putin beztak východní Ukrajinu nezabere, chce si prý jen v oblasti podržet vliv a nepřeje si, aby se Ukrajina stala součástí Severoatlantické aliance. Francouzský prezident prohlásil, že to ví, protože mu to Putin řekl. Patnáctého ledna mají pokračovat mírová jednání mezi Ruskem, Ukrajinou, Francií a Německem.

Agentura Reuters uvádí, že jednotná evropská měna dosáhla nejnižší hodnoty vůči dolaru za uplynulých devět let. Na asijských trzích se euro ustálilo na hodnotě jedna celá a sto osmdesát sedm tisícin dolaru. Investoři se eura zbavují kvůli možnému dotisku dalších bankovek, který by Evropská centrální banka mohla nařídit před možným vyloučením Řecka z eurozóny.  Podle německého deníku Bild už berlínská vláda s iniciativou jen čeká, zdali v řeckých předčasných parlamentních volbách dvacátého pátého ledna vyhraje levicová strana Syriza.

Německý týdeník Der Spiegel upozorňuje na scénář, který navrhují pro posílení evropského trhu a jednotné evropské měny ekonomové. Každý obyvatel eurozóny by podle něj od Evropské centrální banky dostal zdarma do schránky šek na pět set až tři tisíce eur. Nákup zboží, zvýšená výroba na jeho doplnění a růst zaměstnanosti by podle mnoha akademiků mohly odvrátit hrozbu blížící se hospodářské krize. Tradiční cesty k odvrácení deflace už se vyčerpaly a návrh na takzvanou metodu „peněz vyhozených z vrtulníku“ je i podle renomovaných odborníků stále aktuálnější.

Deník The Times píše, že německá kancléřka Angela Merkelová během návštěvy Londýna naznačila, že podpoří britskou vládu v zavedení zákona, který by znemožňoval přistěhovalcům do Británie přeposílat státní dávky svým dětem do zahraničí. Merkelová podle deníku The Times prohlásila, že v tomto ohledu stojí za návrhem britského premiéra Camerona, který by ovšem neměl narušovat svobodu pohybu pracovní síly uvnitř Evropské unie. Opatření má být součástí reforem navrhovaných před britským referendem o dalším členství v Evropské unii, které se má konat v roce 2017.

Odkud berou teroristé z takzvaného Islámského státu peníze, zjišťoval britský týdeník The Economist, podle kterého nebude možné hnutí porazit bez odříznutí jeho zdrojů financí. Teroristická skupina operující na hranicích Iráku a Sýrie platí džihádistům 400 dolarů měsíčně, skupuje zbraně na černém trhu a na okupovaném území vyplácí i učitele, sirotky a vdovy. Momentálně má Islámský stát na 30 tisíc bojovníků, polovina z toho pochází ze zahraničí. Podle některých zdrojů měl Islámský stát příjem ve výši dvou milionů dolarů denně z ropy na obsazeném území, ale to platilo v době před spojeneckými nálety, které se soustředily i na rafinerie. Příspěvky ze sympatizujících islámských států, jsou podle týdeníku The Economist jako zdroje přibližně stejně důležité jako daně, které Islámský stát vybírá na zabraném území, kde žije šest až osm milionů lidí. Za uplynuly rok získali teroristé navíc dvacet milionů dolarů za propuštěná rukojmí.

Letecká agentura Organizace spojených národů navrhne nové směrnice, podle kterých by se měla všechna dopravní letadla hlásit každých patnáct minut letu. Podle deníku The Guardian má opatření usnadnit hledání havarovaných letadel po zmizení malajského letadla MH 370 z loňského března. Mluvčí Mezinárodní organizace pro civilní letectví prohlásil, že v případě schválení by se změna dala zavést okamžitě do praxe, protože nepotřebuje žádnou novou technologii.

Komise litevského Úřadu pro rozhlasové a televizní vysílání se podle ruského deníku The Moscow Times chystá zablokovat dva ruské televizní kanály, které obviňuje z nevyváženého a promoskevského zpravodajství.  Obsah vysílání stanic RTR Planeta a NTV Mir podle litevského úřadu dokonce podněcuje k nenávisti mezi národy. Ruské televizní kanály jsou předmětem kritiky v sousedních zemích zejména od ruského záboru poloostrova Krym a to hlavně kvůli neobjektivnímu zpravodajství z občanské války na Ukrajině. Podle litevských odborníků by se mělo vysílání zmiňovaných stanic blokovat nejméně jeden rok.

Na světovém veletrhu domácí elektroniky v americkém Las Vegas budou rivalové ze dvou jihokorejských firem – Samsung a LG  představovat nové modely televizí s ultraHD rozlišením nebo vysokoobsažných chladniček, aktuálním tématem je ale soudní spor obou firem o automatické pračky. Firma Samsung totiž podle deníku Wall Street Journal v září obvinila jednoho z manažerů konkurenční firmy LG, že výrobky její nové řady úmyslně na jedné výstavě mechanicky poškozoval. Firma LG odpověděla, že poškození praček způsobil sám výrobce, protože nedokáže přijít na trh s pračkou, která by neměla porouchané panty u dveří s předním otvíráním.

Výběr ze zahraničního tisku: Hollande navrhuje ukončit protiruské sankce; euro je nejslabší za 9 let Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.