V Itálii skončil soud s kapitánem Costy Concordia

Od ztroskotání výletní lodi Costa Concordia už uplynulo více než 5 let. Teprve nyní ale padl definitivní rozsudek nad jejím kapitánem Francescem Schettinem, kterému italský nejvyšší soud přiklepl 16 let vězení. Podle italské zpravodajky rádia Zet Evy Zimové by ale většina italské populace uvítala ještě přísnější trest. 

Schettino podle Zimové nebyl přítomen na jednání soudu. Podle slov jeho obhájce Saveria Senese se tak vyhnul televizním kamerám. „Obhájci Schettina až do poslední chvíle věřili, že dosáhnou úplného zproštění viny nebo mnohem menšího trestu. Naopak žalobce zase žádal pro bývalého námořního kapitána trest odnětí svobody až na 27 let,“ řekla Zimová na rádiu Zet. Při neštěstí zahynulo celkem 32 lidí, jejichž smrt podle prokuratury nepřímo způsobil kapitán Schettino svými prostoji a chybami při evakuaci lodi. 

Pro Costu Concordii i jejího kapitána se stal osudným 13. leden 2012, kdy loď podnikala svou první plavbu kolem pobřeží Středozemního moře. Na rozkaz kapitána Schettina se parník přiblížil k ostrovu Giglio, aby pozdravil místní obyvatele. Plavidlo ale narazilo na podmořský útes a v boku lodi se vytvořila sedmdesátimetrová trhlina. Na palubě bylo tehdy 4234 lidí z celého světa včetně 52 dětí ve věku do šesti let. Evakuace byla velmi chaotická, lidé dokonce ve zmatku skákali do moře.

„Kapitána Schettina policie zatkla na základě předběžných obvinění ze zabití v souvislosti s tím, že způsobil ztroskotání lodi, neposkytl pomoc třem stům cestujícím a neopustil vrak jako poslední. Později byl obviněn i z toho, že námořním úřadům lhal, nepopsal správně rozsah katastrofy a zanechal pasažéry svému osudu,“ uvedla Zimová. Právě kvůli tomu, že potápějící se loď opustil mezi prvními, ačkoli jako kapitán měl být tím posledním, si vysloužil přezdívku - kapitán zbabělec.

Celý průběh soudu byl v Itálii bedlivě sledován a i kvůli naposled zmíněné zkušenosti by podle Zimové velká většina italské populace uvítala přísnější trest pro kapitána Schettina. „Podle samotných Italů se totiž nejednalo jen o ztrátu 32 lidských životů, ale také o ostudu pro celou zemi,“ dodala.

Od začátku byla označována za prokleté plavidlo

Costa Concordia byla už od svého uvedení do provozu v roce 2006 považována za prokleté plavidlo. Luxusní parník byl pokřtěn českou topmodelkou Evou Herzigovou. Tehdy se však láhev šampaňského puštěná na provazu proti lodi nerozbila, což všeobecně u námořníků znamená špatné znamení. „K první nehodě Concordie došlo již v listopadu roku 2008, když v mohutném vichru narazila kotvící loď na molo a utrpěla poškození přídě,“ připomněla Zimová.

Po osudné havárii z roku 2012 pak vrak lodi Concordie zůstával u ostrova Giglio až do července roku 2014. Jen vyzvednout ji zpět do vzpřímené polohy trvalo skoro 24 hodin. Samotná záchranná operace lodi za 450 milionů eur (12,5 miliardy korun) přišla podle odhadů na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun). Poté bylo plavidlo odtaženo do janovského přístavu. V roce 2015 byl vrak převezen na místo, kde začala jeho likvidace. Její poslední fáze skončila o rok později.

 

 

Celý rozhovor s italskou zpravodajkou Evou Zimovou si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

V Itálii skončil soud s kapitánem Costy Concordia Foto: Wikimedia Commons

reklama

Další články

  1. Koruna je nejsilnější od listopadu 2013

    Byznys ·

    Koruna dnes odpoledne posílila vůči euru na 26,47 Kč/EUR. Je tak nejsilnější od listopadu 2013, kdy Česká národní banka (ČNB) zahájila intervence proti posilování měny…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.