reklama

UFC stoupá rychle na výsluní, liga bojového sportu se prodala za 4 miliardy dolarů

Značku Ligy ultimátních zápasů (UFC) odkoupili v roce 2000 italsko-američtí podnikatelé, bratři Fertittové. Sami přitom prohlašovali, že jde o nejhorší značku na světě. Za 16 let se jim ale podařilo hodnotu značky navýšit na enormní částku 4 miliardy dolarů (100 miliard korun), když ji koupil investiční gigant WME-IMG. Tomáš Janča ze sportovní agentury 2Score na rádiu Zet řekl, že za úspěchem stálo spousta práce a spousta dluhů. 

Mohlo by vás zajímat

Liga ultimátních zápasů představuje kombinaci různých bojových umění. V ringu tak proti sobě stojí bojovníci, kteří ovládají odlišné bojové styly a techniky. „Může to být někdo, kdo je spíš boxer a může to být někdo, kdo je víc zápasník. Samozřejmě to nabízí zajímavou otázku, kdo vyhraje. Podaří se tomu zápasníkovi dostat kickboxera na zem a tam ho udolat nebo se podaří kickboxerovi v postoji trefit zápasníka,“ uvedl Janča.

V 90. letech neměly ultimátní zápasy takovou popularitu. Bratři Fertittové ovšem i tak věřili v potenciál UFC a značku tak odkoupili za 2 miliony dolarů. V tu dobu jim bylo jasné, že z brutální zábavy musí vytvořit sportovní disciplínu. Tou dobou bylo v ultimátních zápasech běžné kopání do hlavy na zemi nebo různé útoky na oči. Podle Janči toto není úplně zábavou, kterou by chtěl mainstreamový divák sledovat v sobotu večer a Fertittové si to moc dobře uvědomovali.

„Cíleně dotáhli toho, že se z těchto zápasů stal sport s jasnými kodifikovanými pravidly, která se vyvíjela v průběhu času. Celková změna nenastala v určitém okamžiku, ale postupně se to precizovalo,“ řekl Janča na rádiu Zet.

Dalším cílem bylo pořádání galavečerů a budování hvězd. Po pěti letech se bratři Fertittové zadlužili. Dostali se 40 milionů dolarů do mínusu, a tak přemýšleli, že s UFC skoncují. Jedinou záchranou zůstávala možnost dostat se do televizního vysílání. Posledním vynaloženým úsilím tak bylo vytvoření úspěšné televizní reality show. „Stalo se tak v roce 2005, kdy to ještě úplně nebylo zvyklé. Ta show byla nasazena na televizi Spike a přineslo to obrovský úspěch. Nevím, jestli to bylo úplně cílené nebo náhoda, ale prostě tam trefili tu klíčovou demografii. To znamená, že zasáhli profil diváků, kteří z toho byli nadšeni a kteří to začali šířit dál,“ sdělil Janča.

Důležitým krokem byla i událost, kdy UFC podepsalo smlouvu se značkou Reebok. Od té doby musí všichni bojovníci bez výjimek nosit oblečení Reebok z kolece UFC.

Převratným okamžikem se ovšem stal moment, kdy o ultimátní zápasy projevila zájem televizní stanice FOX. Ta je nasadila do primetime a soutěž si tak získala další fanoušky. UFC se rovněž soustředí na mladší fanoušky v digitální oblasti. 

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s kreativním marketingovým ředitelem sportovní agentury 2Score Tomášem Jančou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

UFC stoupá rychle na výsluní, liga bojového sportu se prodala za 4 miliardy dolarů Foto: A.RICARDO / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.