Studio Zet: Kanál Dunaj-Odra-Labe dnes už nedává smysl, říká Moldan

Vodní kanál Dunaj-Odra-Labe by měl smysl před sto až sto padesáti lety, ale ne dnes, řekl ve Studiu Zet ekolog, geochemik a politik Bedřich Moldan. Podle Moldana by tento projekt poškodil krajinný ráz a nejsou pro něj ani dopravní důvody.

Vodní koridor, který by propojil řeky Dunaj, Odru a Labe, je myšlenka stará několik století. V novodobé historii byla oživena jako projekt mezinárodní vodní cesty, který by zlepšil vodohospodářství, posílil protipovodňovou ochranu a vytvořil příležitost pro stavbu vodních elektráren. Příznivci projektu jsou prezident Miloš Zeman a polský prezident Bronisław Komorowski.

Vláda premiéra Jiřího Rusnoka uvádí přípravu projektu mezi svými prioritami v oblasti dopravy. Projekt by měl být podle stávajícího harmonogramu ministerstva dopravy dostavěn do roku 2039. Odpůrci projektu se obávají narušení přírodních biotopů a krajiny.

„Vodní kanál Dunaj - Odra - Labe je jeden z nejhorších nápadů, které mohl někdo v současné době přinést,“ řekl Moldan. „Vodní cesty měly smysl před sto až sto padesáti lety, kdy byly využívány ke komunikaci. V dnešní době ale tento účel naprosto ztrácí význam, a to i jako dopravní cesta.“

Podle Moldana si současný technologický rozvoj nežádá rozvoj vodních cest. Dopravu podle něj plně zastane rozvinutá silniční a železniční síť.

„Také není pravda, že by vodní dopravně byla ekologická. Emise z lodí jsou dosti vysoké úrovni a ve srovnání s automobily jsou stále málo regulované,“ řekl Moldan.

Moldan, který byl také prvním porevolučním ministrem životního prostředí, se podílel na tvorbě zákonů o ochraně životního prostředí.

„Za bývalého režimu zákony o ochraně životního prostředí téměř neexistovaly, takže je bylo potřeba vytvořit a stávající radikálně upravit,“ řekl. „V listopadu 1989 byla Česká republika jednou z nejznečištěnějších zemí na světě, a to zejména v oblasti znečištění ovzduší.

Podle Moldana je Česká republika z hlediska ekologie a ochrany životního prostředí „mírně podprůměrnou evropskou zemí“.

„Dosáhli jsme téměř evropského standardu, ale pak na to lidé zanevřeli. Z řadových občanů se vytratilo nadšení a obrátilo se opačným směrem a některé aspekty ekologie začali vnímat nepříznivě,“ řekl Bedřich Moldan.

Studio Zet: Kanál Dunaj-Odra-Labe dnes už nedává smysl, říká Moldan Foto: Zet

reklama

Další články

  1. Automobilový trh v USA v říjnu výrazně oživil

    Byznys ·

    Americký automobilový trh v říjnu po zářijovém poklesu navzdory ochromení vládních úřadů výrazně oživil. Silně rostl prodej vozů všech tří domácích výrobců General …

  2. Americký AT&T se zajímá o převzetí Vodafonu

    Byznys ·

    Největší americký telekomunikační operátor AT&T zkoumá několik strategií vedoucích k případnému převzetí britského mobilního operátora Vodadone Group v následuj…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.