Úspěch Pokémonů nutí Nintendo ke změně strategie

Fenomenálního úspěchu hry Pokémon GO a nárůstu tržní hodnoty společnosti Nintendo o 17 miliard dolarů během pouhého více než týdne se rychle chopila firma Oasis Management, jeden z nejhlasitějších investorů této japonské společnosti, aby tlačila na změnu strategie Nintenda. Dokud podnik hru Pokémon GO na začátku července nespustil, využíval každé příležitosti k tomu, aby tvrdil, že středem jeho zájmu jsou stále herní konzole, zatímco hry pro smartphony jsou jen prostředkem, jak přilákat více lidí.

Úspěch hry Pokémon GO, se kterým nepočítali ani jeho tvůrci, ale ukázal potenciál takzvané rozšířené reality a potenciál Nintenda vydělávat na souboru populárních postaviček, jako je princezna Zelda nebo instalatér Super Mario.

Zakladatel a investiční ředitel společnosti Oasis Management Seth Fischer je jedním z nejznámějších manažerů hedgeových fondů v Asii. Dlouhou dobu je menším, avšak hlasitým akcionářem. Když jej povzbudil úspěch her jako je Candy Crush, bojuje léta za to, aby japonský výrobce konzolí vyvíjel a prodával hry pro platformy, které provozují americké společnosti Apple a Google.

„Doufám, že teď už budou chápat sílu chytrých telefonů,“ citovala Fischera agentura Reuters. „Výsledkem bude, jak doufám, celková změna strategie,“ uvedl. „Mým dalším cílem je zaměřit se na zpeněžení zbytku jejich 4000 patentů na mobilní hry, hry pro vícero hráčů, a tak dále. Myslím si, že by na licencích mohli vydělávat 30 až 60 miliard jenů ročně (6,9 miliardy až 13,8 miliardy Kč),“ uvedl také Fischer. Oasis, podle toho, jak ji popsal, funguje jako akcionář a poradce pro ty, kdo vlastní akcie Nintenda.

Prezident Nintenda Satoru Iwata loni upozornil, že velkou změnu ve firmě nelze příliš očekávat. Expanze do oblasti her pro smartphony se neuskutečnila proto, že „bychom ztratili nadšení či naděje v divizi konzol“, řekl tehdy.

Zakladatel poradenské společnosti pro herní trh Kantan Games Serkan Toto řekl, že Nintendo samo sebe nepřestává vnímat jako výrobce konzol. „Mobil je pro ně jako fastfood, něco, čím se zabavíte, když čekáte na autobus. Není to něco, o čem uvažují, že je pro ně,“ řekl.

Úspěch hry Pokémon GO je každopádně překotný. Hra propojuje klasickou 20 let starou franšízu s rozšířenou realitou. Hráči se reálně potulují po reálném okolí a na svých chytrých telefonech hledají a chytají kreslené postavičky Pokémonů. Hru vytvořilo Nintendo, společnost Niantic, která vznikla odštěpením od Googlu, a firma Pokémon. Nintendo má ve firmě Pokémon třetinový podíl, obě firmy pak mají blíže neupřesněný podíl ve společnosti Niantic.

Společnost Nintendo se ke svým dalším krokům nevyjádřila, mnoho lidí ale spekuluje, že by jejich součástí mohly být i jiné oblíbené postavy. Japonská firma, která se tolik zaměřuje na hardware, měla v plánu představit zařízení nazvané Pokémon GO Plus, které by se mohlo svézt na úspěchu mobilní hry. Zařízení vibruje, když se postavička Pokémonů nachází nedaleko, takže hráči je mohou chytat, aniž by museli neustále sledovat mobilní telefon.

Analytická společnost Macquarie Research odhaduje, že Pokémon GO má předpoklady k tomu, aby se stal první mobilní hrou, která vygeneruje čtyři miliardy dolarů ročně. Porazila by tím další veleúspěšnou hru Candy Crush Saga a hru Clash of Clans od společnosti Supercell. Dopad na čisté zisky Nintenda by ale kvůli sdílenému vlastnictví mohl být minimální; v tomto finančním roce do příštího března by mohl tvořit jen tři procenta čistého zisku.

Niantic se k budoucímu vývoji svého vztahu s Nintendem odmítl vyjádřit. Úspěch hry nicméně přisoudil mimořádné přitažlivosti Pokémonů. „Je skvělé, že bylo možné propojit naši filozofii těchto druhů her s intenzivním blízkým vztahem, který lidé k Pokémonům mají,“ podotkl generální ředitel společnosti Niantic John Hanke.

Analytici však tvrdí, že šílenství kolem Pokémonů naznačuje, že Nintendo má před sebou ohromné příležitosti k velkému zisku - až ale konečně přijde s vážněji myšlenými hity. „Za posledních deset let se, pokud jde o software, nikdy nezpronevěřili svým zásadám. Proto všechny zlikvidují, až začnou brát (operační systémy) iOS a Android vážněji než teď,“ domnívá se Toto. „Úspěch Pokémon GO otevře jejich ředitelům v Kjótu oči,“ poznamenal také.

Nic ovšem nenaznačuje, že to bude brzy. Ze čtyř mobilních her, které Nintendo slíbilo, že v rámci stávajícího finančního roku uvede na trh, by dvě z nich měly být hry o zvířecím městečku Animal Crossing a strategie Fire Emblem. Tedy ani stopa po Mariovi nebo opičákovi Donkey Kongovi. Alespoň prozatím.

 

 

Zdroj: ČTK

Úspěch Pokémonů nutí Nintendo ke změně strategie Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.