Sociální sítě čelí krizi důvěry, firmy by si měly vybírat "influencery odborníky"

Důvěra spotřebitelů v sociální sítě klesá. Důvodem jsou takzvané fake news a komerční příspěvky ze strany zaplacených influencerů. Jak ale v rámci těchto kanálů zvýšit důvěru svých příspěvků? Lidé na sociálních sítítch vyhledávají informace o službách stále ve větší míře. Na druhou stranu ale rychle ztracejí důvěru v obsah, jež se jim dostává. Před zvyšující se nedůvěrou v sociální sítě varovala Americká marketingová organizace (AMA).

“Krize důvěry” se objevuje ve velké míře ve Spojených státech amerických. Nenechte se mýlit. Důvodem není pouze ruské ovlivňování prezidentských voleb v roce 2016. Spotřebitelé přestávají věřit i samotným výrobcům. Firmy totiž cílí na své potenciální zákazníky prostřednictvím takzvaných influencerů. Osobami, které se pohybují na sociálních sítích a díky svému obsahu získaly určitý vliv. Na základě těchto "referencí" podepisují kontrakty se společnostmi a v rámci svého vysílání nebo blogu propagují výrobky či služby firem, které jim za to platí peníze. Organizace Advertising Standards Canada podle AMA od influencerů požaduje, aby dali najevo, kdy propagují určitý produkt nebo službu. Lidé pak mají snadno rozpoznat, kdy na ně cílí reklamní sdělení. Tento krok způsobilo i riziko pro mladší generace, které se nechají snadno zmanipulovat a ovlivnit.

Tyto nové trendy doprovází přitom silná nedůvěra v sociální sítě ze strany miléniálů. Organizace Digital Content Next považuje podle AMA tuto generaci lidí za “skeptiky” sociálních sítí. Miléniálové upřednostňují více doporučení od skutečných lidí a skutečných přátel. Velkou váhu tak nedávají propagaci ze strany firem. Trendy se nedotýkají pouze Facebooku, jde i o Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn a YouTube.

Největší pozornost se logicky přesouvá na Facebook, který má nejvíce aktivních uživatelů. Jejich počet přesahuje 2,2 miliardy lidí po celém světě.

Nenasytnost po zisku z reklam Facebooku podrazila nohy

AMA uvádí, že se Facebook stal možná obětí svého vlastního úspěchu. Způsobily mu to jeho reklamni postupy, kdy se na úvodní stránce zobrazovalo více reklam než příspěvků od přátel. I proto společnost Marka Zuckerberga přistoupila ke změně celého algoritmu, na základě něhož se zobrazuje méně komerčního obsahu. Člověk už je logicky unavený z reklam, které na něj čekají na každém rohu.

Sociální sítě nelze z pohledu firemní propagace vypouštět. Nenechte se mýlit, tyto platformy totiž nekončí, ale pouze se rozvíjejí. Procházejí svým vývojem a přicházejí na to, jak se správně chovat směrem ke kozumní společnosti. Jednotlivé platformy si musí prvotně vybudovat ruku v ruce s brandy důvěru ze strany uživatel. Jedině díky tomu přežijí. To je největší motivace, která je aktuálně posouvá dopředu.

Největšími influencery jsou naši přátelé a rodina

Jednou cestou jsou větší regulace. Na druhé straně bychom si rovněž měli uvědomit fakt, jak lidé získávají informace o službách a produktech. Většinou se spojí s člověkem, který jim produkty doporučí.

Během posledních dvaceti let k těmto interakcím mezi přáteli dochází právě ve světě online skrze komunikační nástroje. Společnosti by si měly uvědomit, že tyto interakce mohou být velice proaktivní.

Žádným překvapením není skutečnost, že největšími “influencery” jsou naše rodina a přátele. Tyto osoby vás v největší míře přesvědčí v nákupu dáného produktu. Většina on-line doporučení ale přichází od neznámých lidí. Jak mají velký vliv oni? Podle AMA jejich vliv klesá, ale jejich množství naopak stoupá.

S odborností stoupá důvěryhodnost

Věrohodnost roste ruku v ruce s tím, jak je influencer známý. Pokud je člověk odborník v dané oblasti, tím taky logicky vzrůstá jeho důvěryhodnost. Společnosti by si proto měly vybírat influencery, kteří dané oblasti dobře rozumějí. Klíčové je také, aby o jejich odbornosti věděli i samotní zákazníci.

Na internetu se pohybují lidé, kteří publikují hodně obsahu, ale nemají vliv na spotřebitele. Je nezbytné si uvědomit, že množství sdílených příspěvků se neodráží o důvěře u spotřebitelů. Firmě se pak může dostat opačný efekt s poklesem prodejů.

Z tohoto článku vychází důležitá věc pro společnosti. Influenceři mohou představovat pozitivní přínos v rámci prodejů produktů. Musí jít ale o lidi vlivné v určité oblasti. Jejich odbornost se pojí ke schopnosti doporučit skutečně relevantní výrobek, jenž je vhodný k zakoupení ve vybrané oblasti. Nechali byste si postavit dům od člověka, který s výstavbou nemá žádné zkušenosti nebo byste si najali radši zkušeného stavaře - odborníka ve své profesi? Odpověď je jasná a to je to samé i u doporučování produktů nebo služeb.

 

 

Zdroj: AMA, YR News

Sociální sítě čelí krizi důvěry, firmy by si měly vybírat "influencery odborníky" Foto: Twin Design / Shutterstock

reklama

Další články

  1. KLDR předala USA ostatky padlých vojáků

    Společnost ·

    Severní Korea v pátek předala Spojeným státům část pozůstatků amerických vojáků, kteří na Korejském poloostrově padli za války v letech 1950-53. Informoval o tom Bílý …

  2. Jaká byla cesta k nové kubánské ústavě?

    Společnost ·

    Kubánský parlament v neděli jednomyslně schválil návrh nové ústavy, která oficiálně uznává soukromé vlastnictví a volný trh. Její přijetí slavili i zástupci kubánské L…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.