„Snažíme se bourat stereotypy,“ říká zakladatelka projektu Pragulic zaměstnávající bezdomovce

Sociální podnik Pragulic dvou mladých podnikatelů Terezy Jurečkové a Ondřeje Klügla zaměstnává bezdomovce jako průvodce Prahou, Olomoucí nebo Českými Budějovicemi. Projekt rozjížděli v rámci soutěže a ihned jím vzbudili mediální zájem. Přestože se někteří lidé a firmou oslovované cestovní kanceláře k projektu zpočátku stavěli odmítavě, sklízí Pragulic úspěchy a chystá se expandovat. O tom, co takové podnikání obnáší, hovořila Margareta Křížová ve svém pořadu Podnikání od A do Zet s ředitelkou a spoluzakladatelkou podniku Terezou Jurečkovou.

Svůj projekt rozjížděla Tereza Jurečková tehdy ještě se svými dvěma spolužáky v rámci projektu Social Impact Award. Tento akcelerační program je určen zejména pro vysokoškoláky, kteří chtějí rozjet svůj byznys, skrze nějž mohou měnit svět k lepšímu. I díky této soutěži vzbudil projekt velký mediální zájem. „Dřív, než jsme to chtěli dávat světu vědět, tak se nám ozvali novináři sami,“ vzpomínala na rádiu Zet Jurečková.

Vznikl tak první velký článek, který vzbudil i ohlas čtenářů. Ten ale podle Jurečkové zpočátku nebyl příliš příjemný. „V tom článku jsme byli hodně komentovaní jako studenti, kteří jsou nezkušení a nebylo to úplně pozitivní,“ řekla Jurečková. I přes nepříjemné komentáře i občasné nepochopení ze strany cestovních kanceláří, se kterými chtěli zakladatelé Pragulicu navázat spolupráci, se Tereze Jurečkové a jejím kolegům podařilo vytvořit zajímavý a úspěšný byznys model. „Už po dvou letech jsme byli v zisku. I když fungujeme stále jako nezisková organizace, tak vytváříme zisk, který investujeme zpátky do naší činnosti,“ řekla.

Zpočátku rekrutovali vhodné průvodce skrze různé organizace, jako jsou azylové domy nebo bezdomovecké divadlo, které se zabývají prací s bezdomovci. Rekruty potom sami školili. „Byl to můj první kontakt s lidmi bez domova. Vůbec jsem nevěděla, jak se budou chovat a jak k nim máme přistupovat. Rozhodla jsem se využít svých zkušeností s prací s mládeží a vytvořila jsem pro ně takový školící systém a ono to fungovalo. Fungovalo to velmi dobře,“ mluvila o počátcích Jurečková. Nyní se už k ní bezdomovci hlásí sami.

Pragulic má také ambice k tomu expandovat do ostatních českých měst i do zahraničí. Celých čtyřicet procent jejich klientely tvoří zahraniční turisté. O tom, že je firma známá i za hranicemi svědčí i to, že ve Vídni už vznikla organizace kopírující tento nápad.

Všem lidem, kteří zvažují podnikatelskou dráhu, Jurečková v pořadu poradila rozhoupat se k prvnímu kroku a začít. „Jsem hrozně ráda, že jsme byli v rámci té soutěže tlačeni časem, měli jsme nějaký harmonogram, měli jsme léto na to to rozjet a já si řekla, že to opravdu rozjedeme.“

 

 

Pořad Podnikání od A do ZET připravuje a moderuje investorka a mentorka Margareta Křížová. Jejími hosty jsou nejčastěji podnikatelé, kteří popisují svoji cestu k úspěchu. 

Premiérový díl pravidelného pořadu Podnikání od A do ZET si můžete naladit na rádiu Zet každé druhé úterý krátce po 9:45 na těchto frekvencích. Nejnovější rozhovor s Davidem Paškevičem si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Snažíme se bourat stereotypy,“ říká zakladatelka projektu Pragulic zaměstnávající bezdomovce Foto: Průvodce Robert; Zdroj: pragulic.cz

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.