„Slovo má obrovský dopad. Každé rozhodnutí v médiích by mělo být složité,“ říká Šmuclerová

Díky technologiím, které s sebou přinášejí nové druhy médií, může publikovat psané texty de facto každý. Je to ale výhoda? Generální ředitelka Czech news Center Libuše Šmuclerová v pořadu Myšlení první ligy upozornila, že slova mají obrovský dopad. Proto by každé rozhodnutí v médiích mělo být pečlivě promýšleno. Co by poradila lidem, kteří se chtějí médii zabývat, a jak se k tomu dostala ona sama? To prozradila Janu Mühlfeitovi v pořadu Myšlení první ligy.

Kdy jste se rozhodla, že budete studovat žurnalistiku?

To šlo samo. Mě bavilo všechno možné. Bavila mě fyzika, všechny možné výtvarné obory a novinařina byla jediná syntéza. Navíc nezapomínejte, byl socialismus a mohla se dát přihláška na jednu jedinou školu, takže volba padla na žurnalistiku právě proto, že se mi zdálo, že se tam protíná všechno a nemusím se tolika věcí vzdát kvůli jednomu oboru.

Které těžké rozhodnutí jste musela během své kariéry udělat? Jak jste se rozhodovala? Více racionálně nebo intuitivně?

Já mám za to, že v médiích nejsou lehká nebo těžká rozhodnutí. Všechna by měla být víceméně těžká. To z toho důvodu, že v médiích se pracuje se slovem, které má a může mít obrovský dopad. Vypadá to, že takto ho vypouštět do éteru nebo na internet je jednoduché, ale ona to není pravda. Dopad je obrovský a tím pádem posílat někam slovo, posílat někam větší celky znamená se rozhodovat v každém případě strašně složitě. Proto já doporučuji všem, kdo se zabývají médii, jít do tiskárny. V tiskárnách u deníků, když se vymandlují stovky tisíc výtisků novin a vidíte je, jak jedou na sušácích vám nad hlavou, tak najednou vidíte fyzický důkaz toho, že někdo napsal nějaký článek. To zhmotnění je tam tak multiplikované a s takovým důsledkem, že by ho měl každý zvažovat. Každé rozhodnutí má být těžké.

Není to tak, že některým pisatelům na internetu je jedno, co píší a píší cokoliv, aby lidé stránku navštěvovali?

Ale to už nemluvíme o novinářské práci. Je pravda, že mluvíme o médiích. Dnes jsou média kdeco. Citylight venku, sdělení v supermarketu, sociální sítě… Tím pádem se to sdělování tak zmnohonásobuje, že já často říkám, že lidé nejsou neinformovaní, ba naopak jsou přeinformovaní. S tím souvisí i to o čem mluvíte, že úroveň nejen novinářská se tomu přizpůsobila a je hodně o balastu. To je pravda. 

Naši předkové museli za celý život zpracovat tolik informací, co my za jeden týden. Ten informační tlak je ohromný. Není to už tak, že média není byznys s fakty, ale byznys s emocemi?

Když se začalo s médii jako s podnikáním, tak informace byla komodita. Ta se prodávala. To bylo to, co mělo tu hodnotu. Dnes informace v klasickém slova smyslu zpoplatnitelnou hodnotu přestává mít, protože je nahrazována tolika informacemi, které k vám proudí, že málokdo je ochoten za ně platit. Na druhou stranu o to víc získávají na hodnotě informace, které nesou přidanou hodnotu, která vám dovolí se v balastu informací orientovat nebo vám tato nadhodnota bude stačit. Tudy bude kráčet i do budoucna žurnalistika.

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru. Celý rozhovor Jana Mühlfeita s Libuší Šmuclerovou si můžete poslechnout v playeru výše.

Pravidelné rozhovory s hosty rozvojového kouče, mentora a také bývalého prezidenta společnosti Microsoft pro Evropu Jana Mühlfeita na téma osobního rozvoje uvádíme v pořadu Myšlení první ligy na rádiu ZET každé pondělí po 10:45. 

 

Zdroj: Zet

„Slovo má obrovský dopad. Každé rozhodnutí v médiích by mělo být složité,“ říká Šmuclerová Foto: Zet

reklama

Další články

  1. Rusové nakonec na olympiádě v Riu chybět nebudou

    Společnost ·

    Mezinárodní olympijský výbor (MOV) Rusko z her v Riu de Janeiro kvůli rozsáhlé dopingové aféře nevyloučil. Rozhodnutí o účasti ruských sportovců na olympiádě ponechá n…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.