Skupina neúspěšných kandidátů bývá podceňována, měla by si ale odnést kladný dojem

Dobrý pocit z výběrového řízení by si neměli odnést jen úspěšní kandidáti o zaměstnání, ale i ti, kteří zůstali pod čarou. V době, kdy kandidát ovládá pracovní trh je důležité udržovat si kontakt i s těmi lidmi, kteří se na první pohled nemusí zdát pro firmu vhodní. Podle konzultanta společnosti Český trh práce Jiřího Landovského mohou zůstat neúspěšní kandidáti součástí talent poolu nebo na základě příjemné zkušenosti doporučit někoho z okruhu svých známých, kdo se na pozici hodí.

Všechno, co uchazeč o zaměstnání zažívá během procesu náboru, se označuje pojmem „candidate experience“. „Je to jedna převládající emoce, kterou si z celého toho procesu odnesu. Začíná to už textem inzerátu nebo oslovovacím emailem, telefonátem, pokračuje to přes veškerou další komunikaci, přes pohovor až po nástup do firmy,“ přiblížil na rádiu Zet Landovský. Firmy by se podle něj měly zasazovat o to, aby tato emoce byla pro všechny kandidáty - úspěšné i neúspěšné - kladná.

Kandidát totiž ovládá dnešní trh práce. Sehnat dobrého a vhodného zaměstnance je pro společnosti čím dál tím těžší. I proto by neměly zahazovat jakýkoliv kontakt s člověkem, který vyvine zájem o práci zrovna u nich. „Skupina neúspěšných kandidátů bývá dost často podceňována. Dokonce se setkávám i s tím, že firmy jim ani neodpovídají, protože neuspěly. Argumentem je, že nemají čas odpovídat všem, kteří se přihlásily. To je velice špatná praxe,“ řekl v pořadu Personalistika Zet Landovský.

Důvodů, proč budovat vztah i s neúspěšnými nebo nevhodnými kandidáty vztah, je několik. Za prvé nikde není napsáno, že tito lidé nenabudou zkušenosti, které jim mohly poprvé chybět. V budoucnu tak může být firma ráda, že s takovým člověkem neztratila kontakt a bude o něj moci projevit zájem. Dále Landovský upozornil na to, že i ti kandidáti, které firma nepřijme, jsou vlastně ambasadory společnosti. „Protože s naší firmou získali nějaký zážitek, mají z toho nějakou emoci a přirozené je, že se vrátí do své sociální skupiny, do své rodiny a budou se o ten zážitek dělit,“ uvedl. Pokud se bude jednat o emoci kladnou, může tak nepřímo doporučit vhodnějšího kandidáta na pozici. 

A jaké kroky vůbec vedou k vytvoření kvalitní „candidate experience“? Vágně řečeno záleží na všech krocích komunikace s kandidátem. „Nesmíme podcenit jediný email, nesmíme podcenit jediný telefonát, nesmíme podcenit jedinou informaci v inzerátu. Nejde o to, že ty informace mají být dobré, pozitivní, zajímavé, ale dost často se zapomíná na to, že hlavně musí být v souladu s tím, jaká ta naše firma opravdu je,“ řekl Landovský. Kreativitě se pak v tomto směru meze nekladou. Firmy například mohou posílat pro kandidáty taxi, nebo jim nabídnout různé reklamní předměty. „Vždy ta originalita ale musí být na místě a musí vycházet z nějakého konkrétního problému, který tím řeším,“ dodal Landovský.

 

 

Pořad Personalistika Zet připravují a moderují konzultanti moderního HR Jiří Landovský a Štěpán Bartyzal. Pravidelný pořad rádia Zet o moderních trendech v HR je určený pro personalisty i pro firmy.

 

Zdroj: Zet

Skupina neúspěšných kandidátů bývá podceňována, měla by si ale odnést kladný dojem Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. Zetor loni vyrobil nejméně traktorů od roku 2010

    Byznys ·

    Traktorový trh se potýká s krizí. Důkazem jsou i výsledky brněnské společnosti Zetor tractors. Ta loni vyrobila 3144 traktorů, což znamená meziroční pokles zhruba o 60…

  2. Ještě potrvá, než Tesla vstoupí na indický trh

    Byznys ·

    Indický trh láká nejen internetové společnosti a sociální sítě, ale i automobilový průmysl. Důkazem může být i česká automobilka Škoda Auto, která bude spolupracovat s…

  3. Kajínek je volný, opustil rýnovickou věznici

    Společnost ·

    Nejznámější český vězeň a dvojnásobný nájemný vrah Jiří Kajínek byl dnes propuštěn z rýnovické věznice v Jablonci nad Nisou. Prezident Miloš Zeman mu udělil milost. Še…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.