RRTV: Česká televize porušila zákon, během amerických voleb stranila Clintonové

Česká televize během vysílání zpravodajského bloku k volbě amerického prezidenta loni v listopadu podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) porušila zákon. Zpravodajství mělo být podle ní nevyvážené a stranilo kandidátce Hillary Clintonové na úkor Donalda Trumpa. RRTV o tom informovala ve čtvrteční tiskové zprávě. K ČT se ještě samotný verdikt nedostal. Zpravodajství k volbě jako celek ale považuje za vyvážené.

ČT podle rady odvysílala nevyvážené a neobjektivní zpravodajství, během něhož docházelo k nadržování jedné straně, zejména soustavnou a zcela jednostrannou kritikou jen jednoho z kandidátů na amerického prezidenta.

„Česká televize prozatím neobdržela podrobné stanovisko RRTV. Nejsou nám známy ani podklady a analýzy, ze kterých rada při svém rozhodování vycházela. Proto se nyní k dílčím informacím z tiskové zprávy RRTV nemůžeme podrobněji vyjádřit. Jsme však nadále přesvědčeni o tom, že dvanáctihodinové vysílání ČT24 věnované americkým prezidentským volbám bylo objektivní a ve svém celku vyvážené, a to včetně jeho výseku, ke kterému se vyjádřila RRTV,“ reagovala na to mluvčí ČT Alžběta Plívová.

V rámci vysílání došlo podle rady například k manipulativnímu spojení obrazu a slova během reportáže o postoji amerických celebrit k oběma kandidátům. V okamžiku, kdy v komentáři zněla informace, že proti Donaldu Trumpovi už mezi hvězdami vznikla i petice, byly v obraze zařazeny fotografie podporovatelů Trumpa Clinta Eastwooda nebo Chucka Norrise, čímž mohl být u diváka vytvořen jednoznačný dojem, že se jedná právě o osoby, které se připojily k petici, uvedla rada.

Televize podle ní měla také v komentářích ve studiu nebo v předtočených příspěvcích dát prostor čtyřem americkým občanům, kteří byli všichni příznivci Clintonové a kritizovali Trumpa. ČT také využívala příspěvky americké televize CNN, která před volbami otevřeně sympatizovala s Clintonovou. V několika případech rovněž nebyly komentáře odděleny od informací zpravodajského charakteru, dodala RRTV.

Podle Plívové se informace uvedené v tiskové zprávě rady jeví jako neúplné. „Ve vysílání ČT24 k prezidentským volbám v USA vystoupilo 24 hostů, 11 z nich pak přímo v úseku, na který se RRTV zaměřila, přičemž šlo o diverzifikovanou názorovou skupinu. Její součástí bylo i pět respondentů-občanů USA, rozhodně se však nejednalo o ´transparentní příznivce´ jednoho či druhého kandidáta. Podrobnější informace budeme moci poskytnout až se seznámíme s detailnějšími podklady,“ dodala mluvčí ČT.

 

 

Zdroj: ČTK

RRTV: Česká televize porušila zákon, během amerických voleb stranila Clintonové Foto: ČTK/Zehl Igor

reklama

Další články

  1. Na Ukrajině zakázali poslední ruskou televizi

    Společnost ·

    Ukrajinské úřady zakázaly šířit vysílání ruské televize Dožď, která se ve své vlasti těší pověsti nezávislého média, kritického k současnému režimu. Uvedl to deník Ukr…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.