Rozevírající se nůžky letecké dopravy. Nízkonákladovky versus luxus

Aerolinie Etihad nabízejí unikátní projekt The Residence. Zákazník si může užívat let v třípokojovém apartmánu s vlastní ložnicí nebo koupelnou. Expert Flying Revue Jiří Prouša na rádiu Zet říká, že tento let je oproti ekonomické třídě třicetkrát dražší. Let z New Yorku do Dubaje se tak například vyšplhá až na 35 tisíc dolarů. Zároveň však stoupá počet nízkonákladových aerolinek, Rozevírají se tak pomyslné nůžky komfortu letecké dopravy.

Na co se letecké společnosti zaměřují? Na dražší lety nebo na snižování nákladů?

Letecké společnosti samozřejmě snižují své náklady, snaží se o to prakticky všichni, ať už jde o ty dražší aerolinie nebo i o ty levnější. Je tady několik segmentů trhu. Jedním segmentem jsou lidi, kteří létají, aby se dostali z jednoho místa do druhého. Nezáleží jim na ničem dalším než na té přepravní službě. Snaží se tak tu službu dostat za co nejnižší cenu. Těm slouží nabídka v ekonomické třídě, kde hlavním kritériem pro nákup letenky je cena. Pak je tu samozřejmě jiný segment. To jsou cestující, kteří se chtějí přemístit, ale chtějí to udělat co nejpříjemněji tak, aby si tu cestu nějakým způsobem užili. Pro ty slouží nabídka vyššího produktu. Já bych ani neřekl, že je to v protikladu. Prostě to slouží jinému segmentu. Vidíme to dneska i na hotelech a vůbec i na poptávce třeba i využití byznys třídy, která jde nahoru. Svět se stává trochu bohatší. Část lidí, která má více peněz nebo je chce věnovat na svoje pohodlí, tak se rozhodně rozrůstá.

 Zdroj: YouTube / Etihad

 Netradičně řešené interiéry letadel a důraz na komfort byly takovým poznávacím znamením 70. let v létání. Tato doba byla označována za zlatou éru. Myslíte si, že se v současnosti může jednat o takový menší comeback této epochy?

Já bych úplně neřekl, že to bylo pouze v 70. letech. Řekl bych, že v posledních 20 letech se letecká doprava dostala v podstatě více mezi lidi. Stala se v podstatě masovým způsobem cestování. Zásadně jsme se víc začali soustředit na myšlenku cen, na to jestli se na palubě dává jídlo nebo nedává atak dále a všechno se to měřilo podle té ekonomické třídy. Vlastně tady stále existovala tradiční třída byznys nebo u některých společností i první třída. Takto to stále fungovalo. Myslím si, že je to spíš otázka marketingu. Třeba v 70. letech, kdy vlastně ještě doznívala doba, kdy cestování bylo určitou luxusní výsadou pro lidi s penězi, tak se i propagace a marketing soustředily na vyzdvihování luxusních částí toho produktu. Já tam nevidím ve skutečnosti tolik zásadních změn. Myslím si, že to jde stále tím trendem. Pokud se budete dívat na byznys třídu, na první třídu a nebo některé výstřelkové produkty, jako je u příkladu Etihadu a jeho produktu The Residence. Takto to bude stále pokračovat a je to vlastně pokračování 70. let. Cenový rozdíl mezi těmi produkty je dramatický, ale vlastně tím pádem lidi s méně penězi mohou létat.

V jaké cenové hladině se pohybují ceny pro tento luxusní segment cestování?

Když budeme hovořit úplně o tom největším rozdílu. To znamená, že bych vzal ten produkt Residence, kde máte tři oddělené sekce. V rámci letenky máte svoji vlastní koupelnu, máte tam obývací část a máte tam ložnici s dvojpostelí. To znamená tři místnosti o celkovém rozměru 13 nebo 14 čtverečních metrů a budete to měřit se sedačkou z ekonomické třídy, kde máte půl čtverečního metru, tak cena v Residence je asi tak třicetkrát větší než cena té sedačky. U příkladu cesty z New Yorku do Dubaje jste na tisíci dolarech v té ekonomické třídě a na 30 nebo 35 tisících dolarech v The Residence. 

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s expertem Flying Revue Jiřím Proušou. Celý článek si můžete přehrát v playeru výše. 

 

Zdroj: Zet

Rozevírající se nůžky letecké dopravy. Nízkonákladovky versus luxus Foto: Dr Ajay Kumar Singh / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. D8 bude zprovozněna v termínu, ujišťuje Ťok

    Byznys ·

    Ministr dopravy Dan Ťok je na základě dosavadních informací přesvědčen, že se zbývající úsek dálnice D8 podaří navzdory problémům zprovoznit včas. Otevření je plánován…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.