„Úroveň výuky jazyků u nás není na dobré úrovni a zhoršuje se,“ říká zakladatel jazykové školy

Perfektní dovednost alespoň jednoho cizího jazyka je v dnešní době už samozřejmostí. Přitom je podle zakladatele jazykové školy Stories Miroslava Pešty úroveň jejich výuky v Česku nevalná. Špatná jazyková vybavenost Čechů je podle něj vinou zejména nesprávného způsobu výuky. Pešta je toho názoru, že místo biflování a čtení by se měli lidé učit jazyk skrze zážitky. 

Miroslav Pešta se po 13 letech ve vedení společnosti Agropol Group rozhodl založit jazykovou školu Archimedes Language Academytories, která je dnes známá pod názvem Stories. V ní se Pešta snaží naučit studenty jazyk tak, aby se ho nejen naučili dobře, ale aby je to i bavilo. O tom, jakým způsobem to dělá, hovořil v pořadu Myšlení první ligy s mentorem, koučem a bývalým prezidentem společnosti Microsoft pro Evropu Janem Mühlfeitem.

 

Myslíte si, že úroveň výuky jazyků je u nás po pětadvaceti letech po Sametové revoluci na dostatečné úrovni?

Bohužel není a já vidím, že se ten trend zhoršuje. To byl jeden z důvodů, proč jsme se do toho pustili. Cítím, že je to obrovský limit v současnosti. V Čechách jsou skutečně chytří lidé, ale to jazykové vybavení srazí jejich úroveň o mnoho stupňů dolů. Je to bohužel způsobeno i školstvím. Díky tomu, že se učí ve velkých skupinách, drilově a primárně čtením, tak si lidé vytvořili v hlavách blok, že se ten jazyk nenaučí. Že je těžký, ale on není.

V čem je Vaše metoda jiná, než nabízejí ostatní jazykové školy?

Když se bavíme o naší značce Stories, tak bych použil takové krásné přirovnání. Představte si, že by vedle vašeho domu najednou někdo postavil kouzelnou telefonní budku, kterou byste mohli kdykoliv projít do Anglie, poslouchat jejich zvuky, lidi, písničky, filmy a kdykoliv se vrátit zpátky. Nejlépe se naučíte anglicky v Anglii, ale ne každý tam může odcestovat a být tam. My tedy chceme učit zážitkem, učit děláním. Vyvinuli jsme aplikaci Movies, která člověka doslova obklopí angličtinou. Stojíme také na ramenou úžasných lidí z minulosti. V první řadě to je Jan Amos Komenský, ale i Georgi Lozanov, který prozkoumal, že učení v relaxaci je vysoce efektivní.

Povězte nám více o vašich projektech. Co je aplikace Movies?

Přemýšleli jsme, jak obklopíme našeho studenta jazykem. A zjistili jsme, že film je vlastně kus života. Je to něco, na co se může člověk dívat opakovaně a když mu to podáme tak, že tomu porozumí, že má nástroje, aby se to naučil, tak se díky tomu naučí jazyk. Jednoduše, když se díváte na film, tak si můžete vyhrnout dvojjazyčné titulky, můžete z nich vytvořit flash karty ozvučené tím hercem. K tomu máme vytvořené cvičení, které postupně učí člověka jazykovým strukturám. Jediná jeho starost je, aby si vybíral ty nejzábavnější filmy a díval se na ně opakovaně. Když už filmu rozumíte a díváte se na něj počtvrté, tak se vám to začne vpíjet a začnete používat tu slovní zásobu. 

 

 

Celý rozhovor Jana Mühlfeita s Miroslavem Peštou si můžete poslechnout v playeru výše.

Pravidelné rozhovory s hosty rozvojového kouče, mentora a také bývalého prezidenta společnosti Microsoft pro Evropu Jana Mühlfeita na téma osobního rozvoje uvádíme v pořadu Myšlení první ligy na rádiu ZET každé pondělí po 10:45. 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

 

 

 

 

„Úroveň výuky jazyků u nás není na dobré úrovni a zhoršuje se,“ říká zakladatel jazykové školy Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.