„Rostoucí obliba internetu není pro rádio hrozbou,“ říká ředitel marketingu provozovatele Evropy 2

Při poslechu rádia jako nevizuálního média mohou posluchači dělat více věcí najednou. Podle Petra Uchytila - ředitele strategického marketingu mediální skupiny Lagardere Active ČR, která provozuje například rozhlasové stanice Evropa 2, Frekvence 1, ale i rádio Zet a web www.zet.cz, je právě tato vlastnost jeho výhodou. I proto podle Uchytila není zvyšující se obliba internetu pro rádio hrozbou.

Investice do rozhlasové reklamy po několika čtvrtletích růstu v letošním druhém čtvrtletí klesly. Čím je to způsobeno?

Je třeba říci, že regionální investice do rozhlasové reklamy i nadále rostou a za poslední dva roky, kdy zveřejňujeme odhady, jsou vůbec nejlepší. To, co v druhém kvartále letošního roku meziročně kleslo, byly investice do rozhlasové reklamy na národním trhu, což jsou investice obchodované primárně přes mediální agentury. Vše nasvědčuje tomu, že jde o krátkodobý výkyv a během třetího a čtvrtého kvartálu by se ty investice zase měly vrátit k normálu.

 

Rádio Zet roste nejrychleji ze všech celoplošných stanic, týdně už osloví více lidí než Ekonom

 

Došlo také k přeskupení mezi největšími zadavateli reklamy. Z jakých segmentů nyní nejčastěji přicházejí firmy poptávající reklamu v rádiu?

Největšími segmenty jsou nadále automobily, maloobchod a finance. Nicméně segment automobilů mírně narostl. V druhém kvartálu významněji rostl i segment nízkoobrátkového zboží, segment zábavy a volného času nebo logistika. Naopak klesl právě segment financí a méně investovali i výrobci stavebních materiálů, léků či mobilní operátoři.

V čem je síla rádia z pohledu inzerenta? Například ve srovnání s reklamou v tisku nebo televizi...

Rádio je nejsilnější elektronický mediatyp. Od rána až do nějakých sedmi hodin večer u nás osloví více než osm lidí z deseti, což je velmi podobné jako například ve Spojených státech. Výzkumy ukazují, že rádio kromě racionálních informací velmi dobře přenáší i emoce a má významný aktivační potenciál. Z hlediska inzerenta je důležité i to, že nepodléhá sezónním výkyvům. To znamená, že v každém kvartále roku má velmi stejný reach.

 

A v čem je síla rádia z pohledu posluchače? Může podle vás rozhlasové vysílání šířené klasickým způsobem - tedy přes vysílače - přežít i ve světě, který se stále více digitalizuje?

Jsem toho názoru, že určitě. Rádio se v podstatě také digitalizuje. V České republice už dnes máme více než milion lidí, kteří poslouchají rádio přes internet. Například právě v USA je to dnes 45 %, takže k tomu ještě máme daleko, nicméně toto číslo roste. Zásadní výhoda posluchače je nicméně to, že jde o nevizuální médium. To znamená, že lze při něm dělat i jiné činnosti, což s těmi ostatními mediatypy nelze. A proto právě zvyšování penetrace internetu v podstatě žádným způsobem negativně neovlivňuje právě poslech rádia, ale naopak mu trochu přidává.

Ten analogový či digitální způsob šíření je v podstatě lhostejný právě pro ten hlavní benefit rádia, což je ta nevizualita. A digitální vysílání navíc potom přináší nějaké další doplňkové výhody a benefity rádiu.

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s Petrem Uchytilem. Celý rozhovor si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Rostoucí obliba internetu není pro rádio hrozbou,“ říká ředitel marketingu provozovatele Evropy 2 Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.