RegioJet je poprvé od zahájení činnosti v zisku, Leo Express snížil ztrátu

Soukromý železniční dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency po loňské ztrátě vykázal zisk dosahující 7,5 milionu korun. Podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje tak RegioJet zaznamenal zisk poprvé od zahájení činnosti. Další soukromý konkurent Českých drah společnost Leo Express snížila v letošním prvním pololetí ztrátu na 38 milionů korun. Loni přitom měla podle serveru iHNed.cz ztrátu 63,6 milionů.

Zatímco loni v první polovině roku vlaky RegioJetu podnikatele Radima Jančury přepravily 1,07 milionu lidí, letos to bylo 1,41 milionu, tedy téměř o třetinu více. Důvodem nárůstu je zavedení nových spojů na východ Slovenska a také prodloužení souprav. Ve vytížených časech má jeden vlak až deset vagonů. „Podařilo se nám snížit náklady na jednu sedačku proti ostatním dopravcům až o 28 procent,“ tvrdí Jančura. Za celý rok dopravce předpokládá zisk mezi 30 a 50 miliony korun.

Firmě Leo Express podnikatele Leoše Novotného pomohlo ke snížení ztráty více cestujících, nižší odpisy a vyšší ceny jízdného. Tržby se zvýšily zhruba o polovinu na 130 milionů korun, píše iHNed.cz. České dráhy pololetní výsledky zatím neoznámily.

Podle současných odhadů dopravců přepraví České dráhy na hlavní trase svých konkurentů mezi Prahou a Ostravou stejně jako RegioJet zhruba 40 procent cestujících. Zbytek pasažérů připadá na Leo Express. Přesné statistiky ovšem nejsou k dispozici.

Oba soukromí dopravci nyní čekají na ukončení šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). RegioJet i Leo Express tvrdí, že České dráhy v době jejich vstupu na trať v roce 2011 jezdily za podnákladové ceny. Státní firma to odmítá. Obě soukromé společnosti se obrátily také na soud se žádostí o náhradu škody. Dohromady od Českých drah požadují kompenzaci přesahující 1,1 miliardy korun.

Soukromí dopravci se snaží hledat zdroje příjmů i na jiných trasách. Zatímco RegioJet jezdil prakticky od začátku s některými páry spojů až do Žiliny, Leo Express začal jezdit z Prahy přes Olomouc do Starého Města a na této lince byl výdělečný. Loni v zimě nabídli oba dopravci spoje až do Košic. Od letošního prosince začne do Starého Města jezdit i RegioJet. Slovenský RegioJet provozuje komerční linku mezi Bratislavou a Košicemi.


Zdroj: ČTK

RegioJet je poprvé od zahájení činnosti v zisku, Leo Express snížil ztrátu Foto: Hamik / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. EPH jedná s Italy o koupi Slovenských elektráren

    Byznys ·

    Italská energetická společnosti Enel a česká skupina Energetický a průmyslový holdingu (EPH) zahájily jednání ohledně prodeje většinového podílu ve Slovenských elektrá…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.