Realizace gigantického projektu nové Hedvábné stezky může trvat desetiletí

V Praze právě probíhá česko-čínské investiční fórum. A jeho hlavní téma? Velkolepý projekt nové Hedvábné stezky, jehož součástí je i Česká republika. Iniciativa se soustředí nejen na rozvoj dopravy, ale i investic, financí, vědy, školství a kultury. Jedná se o dlouhodobý projekt, na jehož vybudování budou třeba i desítky let. O významu a podobě tohoto projektu hovořil na rádiu Zet Jan Bejkovský z Centra asijských studií fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické.

Do roku 1978 se Čína snažila spíše před světem uzavírat. Po tomto roce velmi aktivně přijímala a vstřebávala zahraniční vlivy, technologie a knowhow. „Teď je Čína už několik let druhou největší ekonomikou světa a snaží se o aktivní ovlivnění svého blízkého i dalekého okolí tak, jak to dělají ostatní velmoci ve světě,“ vysvětloval Bejkovský na rádiu Zet s tím, že je jen přirozené, že dochází k budování tohoto strategického plánu.

Projekt byl oficiálně vyhlášen na podzim roku 2013 a podle webového serveru euro.cz ožívá právě teď. Respektive čínská vláda už spustila výstavbu prvních dopravních úseků nové Hedvábné stezky v rámci koncepce One belt, one road. Ta počítá s vytvořením hlavního námořního uzlu s novými přístavy a pozemního uzlu s výstavbou silnic i železnic. Bejkovský upozorňuje, že je to ale dlouhodobý projekt. „Pokud se bavíme o budování železničních spojení případně i silniční infrastruktury, tak se jedná až o mnoho desítek let,“ uvedl.

V souvislosti s rozsahem projektu někteří analytici srovnávají novou Hedvábnou stezku s poválečným Marshallovým plánem, v rámci kterého Spojené státy masivně investovaly do zdevastované Evropy. Ačkoliv se podle Bejkovského jedná o atraktivní přirovnání, tak by s touto interpretací šetřil. „Jedná se o značné zjednodušení situace, protože už jen ten kontext je zcela odlišný. V současné době se nejedná o obnovu základního fungování ekonomik poničených světovou válkou, ale jde spíše o udržení a posílení hospodářského růstu,“ řekl.

Do čínských iniciativ nové Hedvábné stezky se zapojily různorodé země. Namátkou to jsou například Německo, Egypt, Nový Zéland, ale i Indie nebo Indonésie. Své místo si tu najde i Česká republika, přestože je podle Bejkovského v rámci evropských států v menšině. „Pro Českou republiku je asi nejzajímavější, že součástí jednoho z hlavních projektů je posílení železniční infrastruktury mezi Čínou a Pardubicemi a Mělníkem,“ řekl.

 

 

Celý rozhovor s Janem Bejkovským z Centra asijských studií fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

Realizace gigantického projektu nové Hedvábné stezky může trvat desetiletí Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. BBC: Francie zřejmě prodlouží výjimečný stav

    Společnost ·

    Francie zřejmě prodlouží výjimečný stav, který vyhlásila po loňských teroristických útocích v Paříži. BBC to řekl francouzský premiér Manuel Valls, podle kterého jsou …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.