Pět let od havárie Costy Concordia: Od začátku byla označována za prokleté plavidlo

V pátek tomu bylo pět let od doby, co u italského ostrova Giglio najel na skálu obrovský výletní kolos Costa Concordia. Neštěstí si vyžádalo 32 lidských životů i několika set milionové ztráty. Převrácenou luxusní loď se podařilo odklidit až v roce 2014, minulý rok pak skončila i její likvidace. Italská zpravodajka rádia Zet Eva Zimová připomněla, že Costa Concordia byla už od svého uvedení do provozu považována za prokleté plavidlo.

Luxusní parník byl pokřtěn v roce 2006 českou topmodelkou Evou Herzigovou. Tehdy se však láhev šampaňského puštěná na provazu proti lodi nerozbila. „Všeobecně to u námořníků znamená špatné znamení, o Costa Concordii se tak začalo hovořit jako o prokletém plavidle. Podle italské tiskové agentury ANSA měl tento luxusní parník problémy již v roce 2008, kdy při nepříznivém počasí narazil v sicilském Palermu do přístavních doků,“ připomněla na rádiu Zet Zimová. Tehdy se naštěstí nikomu nic nestalo.

Wikimedia Commons

Osudný den měl přijít až 13. ledna 2012 během své první plavby kolem pobřeží Středozemního moře. Na rozkaz kapitána Francesca Schettina se parník přiblížil k ostrovu Giglio, aby pozdravil místní obyvatele. Plavidlo ale narazilo na podmořský útes a v boku lodi se vytvořila sedmdesátimetrová trhlina. Kolos se tak položil na bok začal se pomalu potápět. Na palubě bylo tehdy 4234 lidí z celého světa včetně 52 dětí ve věku do šesti let. „Evakuace byla velmi chaotická,  lidé dokonce ve zmatku skákali do moře. Mnozí toto neštěstí přirovnávají k havárii Titanicu, který 15. dubna 1912  narazil v Atlantském oceánu do ledovce,“ dodala Zimová. Nehodu nepřežilo 32 lidí.

Vrak Costy Concordia v janovském přístavu;  Wikimedia Commons

Za viníka nehody byl soudem označen a nakonec i odsouzen kapitán Francesco Schettino. Nejen, že připustil riskantní manévr a poslal tím největší italskou loď svého druhu ke dnu, ale kritizován byl pak zejména za jeho počínání během evakuace. Podle starých námořnických zákonů a tradic totiž kapitán opouští loď vždy jako poslední. Schettino byl však mezi prvními, kdo potápějící se plavidlo opustil. „Přestože byl velitelem záchranné operace několikrát vyzván, aby se vrátil zpět na loď a koordinoval evakuaci, odmítl a z místa neštěstí ujel,“ připomněla Zimová. Schettino byl za své počínání odsouzen na 16 let vězení, prokurátor pro něj žádal 27 let odnětí svobody.

 Youtube / The Daily Conversation

Vrak lodi Concordie zůstával u ostrova Giglio až do července roku 2014. Jen vyzvednout ji zpět do vzpřímené polohy trvalo skoro 24 hodin. Samotná záchranná operace lodi za 450 milionů eur (12,5 miliardy korun) přišla podle odhadů na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun). Poté bylo plavidlo odtaženo do janovského přístavu. V roce 2015 byl vrak převezen na místo, kde začala jeho likvidace. Její poslední fáze skončila o rok později.

 

 

Celý rozhovor s italskou zpravodajkou Evou Zimovou si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

Pět let od havárie Costy Concordia: Od začátku byla označována za prokleté plavidlo Foto: ČTK/AP/Gregorio Borgia

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.