Právník Zelený z dTest: Proti praktikám podvodníků z předváděcích akcí se lze bránit, jednejte včas

Po vlně veřejné kritiky a po změnách legislativy v lednu se firmy pořádající předváděcí prodejní akce uchylují k novým nekalým praktikám. Obchodníci, kteří se zaměřují zejména na prodej zboží seniorům, se často zaštiťují neexistujícími organizacemi, nebo hrozí protiprávními sankcemi za odstoupení od smlouvy. Proti těmto praktikám ale existuje právní ochrana, jen je třeba vyhledat právní pomoc včas, říká ve Studiu Zet vedoucí právník časopisu dTest Lukáš Zelený.  

Podle České obchodní inspekce se pořadatelé předváděcích akcí i přes novou legislativu nadále snaží obcházet zákony třeba tím, že akci nenahlásí nebo ji nesprávně označí.

Při více než sto padesáti kontrolách vytipovaných akcí od začátku července do konce září našli pracovníci České obchodní inspekce pochybení v téměř devadesáti procentech případů a uložili pokuty za více než pět a půl milionu korun.

Sirší společenská debata o etice podnikání obchodníků na předváděcích akcí se rozpoutala loni v souvislosti s dokumentárním filmem Šmejdi rezisérky Silvie Dymákové. Ten popisoval nátlak, agresivitu a ponižování zejména seniorů při předváděcích akcích.

O metodách organizátorů předváděcích akcí hovořil ve Studiu Zet Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelského časopisu dTest, který nekalé praktiky prodejců monitoruje.

Mezi nové postupy podomních prodejců a obchodníků na předváděcích akcích podle Zeleného patří účelové klamání zákazníka, kdy se podvodníci zaštiťují neexistujícími organizacemi. Prodejci například tvrdí, že jednají v zastoupení Asociace pojišťoven České republiky nebo neexistujícího dodavatele energií. Podvedený člověk se pak stydí svým blízkým přiznat, že se nechal napálit a celou událost raději utají.  

„Setkali jsme se i s případy, kdy stará paní  měla nakoupené zboží za více než dva miliony korun, “ uvedl Zelený.  „Měla to zamčené v místnosti, kam nikdy nikdo nechodil a nechtěla tam ani nikoho pustit. Až při rekonstrukci domu se zjistilo, že tam má schované zboží nakoupené na předváděcích akcích.”

Proti nekalým praktikám se přitom dá účinně bránit, jen je třeba řešení neodkádat. „Lhůta na odstoupení od smlouvy je krátká, je to jenom čtrnáct dní,” řekl Zelený. „Tudíž musíme jednat rychle, nedůvěřovat slibům prodejce a pokud nevíme, jaká máme práva, tak se nebát zeptat.”

 

Bonusové karty, fiktivní zakázková výroba a další podvody

Obvyklou metodou podomních prodejců je prodej různých zákaznických karet, za které si lidé pak mohou pořizovat různé slevy na zboží. Pokud ale chtějí zákazníci od smlouvy odstoupit a peníze za kartu dostat zpět, obchodník to odmítne. Podle Zeleného jde ale o zneužívání právní úpravy a odstoupení od smlouvy možné je.

Dalším problémem je také fiktivní zakázková výroba. „Zákon má výjimky z práva na odstoupení od smlouvy” vysvětluje Zelený. „Jednou z výjimek je, když je zboží, které si chceme koupit, upraveno podle požadavku spotřebitele. Setkáváme se tak s případy, kdy podomní prodejce nabízí matrace a zneužívá toho, že není norma, která by určovala její rozměr. Prodejci pak každou úpravu matrace vykládají jako výrobu na zakázku, čili podle přání a neumožní pak odstoupit od smlouvy.”  I v tomto případě se podle Zeleného jedná o zneužití právní úpravy, takže odstoupit od smlouvy lze.

Často se také stává, že například podomní prodejci vytvoří z počáteční výhody v podobě levného dárku potenciální sankci za odstoupení od smlouvy.

„Minulý týden jsme varovali před podomními prodejci energií, kteří uzavírají smlouvy o dodávkách elektřiny a plynu a k tomu dávají dárek. Je to sada žárovek za jednu korunu," řekl Zelený. „V okamžiku, kdy chce člověk odstoupit od smlouvy, oni požadují buď vrácení žárovek, které většina lidí už v původním stavu nemá, anebo zaplacení  dvou tisíc korun. Tudíž se dárek změní v sankci za odstoupení od smlouvy a to zákon výslovně zakazuje.”

Firmy, které podnikají v oblasti předváděcích akcí, některé tyto akce pořádají pro své české zákazníky mimo EU, například v Turecku. Ztíží tak účastníkům a kupujícím možnosti, jak se proti jejich praktikám bránit.

Dalším klamavým obchodním trikem je transakce, při které zákazník podepisuje vedle kupní smlouvy ještě smlouvu o zprostředkování. To opět komplikuje možnosti odstoupení od smlouvy.

 

Rozhovor si můžete poslechnout v playeru umístěnném v horní části článku.

Zdroj: Zet

 

Právník Zelený z dTest: Proti praktikám podvodníků z předváděcích akcí se lze bránit, jednejte včas Foto: Profimedia.cz

reklama

Další články

  1. Letní letná přijde letos se zimním projektem

    ·

    Cirkusový festival s desetiletou tradicí, Letní Letná, připravuje zimní projekt s názvem LeDní LeTná. Organizátoři slibují připomenutí toho nejzajímavějšího z letního …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.