Poucha: Byznys model není jen pro startupy, oprašovat by ho měly i zavedené firmy

Může se zdát, že výraz „byznys model“ je jen jedním z buzzwordů, které firmy používají, aniž by znaly jeho význam. Podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy je však jeho význam byznys modelu jasný, a to snaha vydělat více peněz. Správné nastavení byznys modelu ale není důležité jen pro začínající firmy. Přitáhnout si k sobě zisk pomocí úpravy byznys modelu musí i zaběhnuté společnosti, říká v pořadu Show me the money.

„Je to veškerá nejsilnější příležitost k tomu, abych vydělal víc peněz. Nejde mi o to, abych peníze ušetřil, jde mi o to, abych co možná nejvíce peněz vydělal a nemusel kupovat novou fabriku. Abych využil stávajícího nastavení a vydělal na něm co možná nejvíce. Kde jsou schované peníze, kde jsou schované zisky – to je základ byznys modelu,“ popisoval na rádiu Zet Poucha. Nejasný model toho, kde jsou na trhu příležitosti a skuliny k tomu, jak vydělat peníze, je také podle něj nejčastějším důvodem neúspěchu některých startupů.

Nově začínající, ale i zaběhnuté firmy by se přitom měli v nastavování svého byznys modelu řídit určitými šablonami a nástroji. Příkladem toho může být takzvaný Lean Canvas. Jedná se o vizuální graf popisující prvky firmy nebo produktu - jeho hodnoty, infrastrukturu, zákazníky a finance. „Je to rychlé přehledné a je to nástroj, kterému se nevěnujete jen jednou a pak ho dáte do šuplíku. Je to nástroj, který si jednou vyplníte a postupně pracujete s tím, co by se stalo, kdyby...,“ uvedl Poucha s tím, že se bez tohoto grafu dnes neobejde žádný startup v Silicon Valley.

Být stále ve střehu a sledovat, kam se ubírá trh je podle Pouchy pro udržení správného byznys modelu zásadní. Pro některé to může znamenat i obrat o 180°. „Krásným příkladem je Shell. Ten na začátku podnikal úplně s něčím jiným, proto má také mušličku v logu. Dnes prodává benzín, to tam vůbec nebylo. Ta cesta, že se můžete dostat k něčemu jinému, překvapivému, kde je mnohem větší balík peněz na konci, je přesně to, o čem je správné nastavení byznys modelu,“ řekl ředitel Marketingového institutu.

 

 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Poucha: Byznys model není jen pro startupy, oprašovat by ho měly i zavedené firmy Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. Reorganizace policie se odloží o měsíc

    Společnost ·

    Chystaná reorganizace policie se odloží ze začátku července na začátek srpna. Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman na úterním mimořádném jednání Bezpečnostní rady stát…

  2. Prolamování ledů: Erdogan napsal dopis Putinovi

    Společnost ·

    Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan napsal svému ruskému protějšku Vladimiru Putinovi dopis, ve kterém vyjadřuje naději na zlepšení vzájemných vztahů. Médiím to řek…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.