reklama

Potravinářští giganti odkupují startupy, aby nalákaly zákazníky na zajímavější produkty

Devět z největších světových průmyslových hráčů, mezi něž patří společnosti Danone, General Mills, Campbell Soup nebo Kellogg, se v uplynulých 18 měsících vrhly do oblasti rizikového kapitálu. Cílem této strategie je podle rozhovorů s řediteli velkých řetězců koupit malé inovativní firmy a učit se od startupových inovátorů. Příkladem mohou být mikro-destilované lihoviny nebo za studena lisované džusy. Učí se rovněž od firem vyrábějících kapustové chipsy nebo veganské burgery. O významném posunu referoval zpravodajský portál The Independent. 

Mohlo by vás zajímat

Potravinářské a nápojářské nadnárodní společnosti vynakládají oproti technologickým a zdravotnickým firmám mnohem méně času do výzkumu a vývoje. Během posledních pěti let se ale podle Independentu změnily zvyky spotřebitelů, kteří v současnosti nevyhledávají zavedené značky, ale začínají si čím dál více všímat malých a nezávislých společností. Společnost totiž jejich výrobky považuje za zdravější, autentičtější a originálnější.

Společnosti jsou nyní z tohoto důvodu nuceny všimnout si rizikového kapitálu startupů ze Silicon Valley a zanalyzovat jejich předpoklady k úspěchu. Využívání nových trendů v rané fázi startupových firem může pomoci zavedeným společnostem v objevení cesty k přizpůsobení se v rychle se měnícím prostředí.

„Pro společnosti je těžké být vytrvalými a replikovat energii a vášeň, kterou mají podnikatelé v počáteční fázi svého byznysu,“ řekl portálu The Independent vedoucí oddělení rizikového kapitálu společnosti General Mills John Haugen. Jeho patnáctičlenný tým nyní prochází vzorky desítek startupů, aby zjistil, jak vhodně zasáhnout svoji cílovou skupinu. Podle Haugena jde o dlouhodobou strategii růstu společnosti.

Startupy testuje i Coca-Cola

Spojené státy americké představují největší trh s balenými potravinami na světě. Malé ambiciózní značky mohou v následujícím desetiletí zasáhnout tento trh z 15 procent. Výzkumná společnost Bernstein Research uvádí, že nyní představují pět procent v sektoru, jež dosahuje hodnoty 464 miliard dolarů (11 bilionů korun).

Výzkumní pracovníci uvádějí příklad úspěšné značky Chobani Greek Yoghurt, který podle jejich dat připravil společnost General Mills o více než polovinu podílu na trhu.

Nápojářské společnosti Coca-Cola se investice do rizikového kapitálu podařila pouze z části. Její investice do nápoje Honest Tea byla úspěšná. Investice do fermentované sody a japonského čaje se však nepodařily a trh v USA neoslovily.

Největší světový výrobce alkoholických nápojů firma Diageo zase investovala do 14 startupových projektů prostřednictvím své divize rizikového kapitálu Distill Ventures. Do startupových projektů investovala za poslední čtyři roky okolo 30 milionů liber. Příkladem může být loňský odkup 20procentního podílu britského startupu Seedlip. Ten vyrábí první nealkoholickou destilovanou lihovinu na světě. Postupem času se ukazuje, že tato cesta má smysl. 

 

 

Zdroj: Zet

Potravinářští giganti odkupují startupy, aby nalákaly zákazníky na zajímavější produkty Foto: Michal Kvapil / Zet

reklama

Další články

  1. USA se obrátily zády ke klimatické dohodě

    Společnost ·

    Spojené státy se obrátily zády k světu a jdou proti vlastním zájmům. V reakci na rozhodnutí Donalda Trumpa odstoupit od pařížské klimatické dohody to krátce před čtvrt…

  2. Brazílie se vymanila z recese

    Byznys ·

    Brazilská ekonomika se vymanila z dosud nejhorší recese - v prvním čtvrtletí se její hrubý domácí produkt zvýšil o jedno procento v porovnání s předchozími třemi měsíc…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.