Politický marketing v Česku se pomalu zvedá z popela, inspiruje se Západem

Už v říjnu čekají Českou republiku krajské volby. České volební kampaně přitom vykazují často zvláštně bizarní prvky, jako například slogany s prázdnými frázemi nebo amatérské video spoty. Podle konzultantky Institutu politického marketingu Alžběty Králové se však úroveň politických kampaní pomalu zlepšuje. Strany si čím dál častěji najímají experty a inspirují se trendy se Západu.

Česká republika je co se týče politického marketingu oproti západnímu světu poněkud pozadu. Aby také ne. Dlouhá léta v komunistickém režimu nenechala tuto disciplínu vzniknout a patřičně rozvinout. „Tady se kampaně nepotřebovaly dělat, protože kvůli tomu nastavení to nebylo potřeba. Až teď se strany začínají dívat na ten západ a berou to jako bernou minci,“ uvedla na rádiu Zet Králová.

Ta si všímá, že dnešní politické strany už pomalu opouštějí od kampaní, na kterých se podílejí samotní straníci. K sestavení své politické kampaně už strany pouštějí odborníky, kteří rozvíjejí politický marketing moderními trendy. Mnohem více pracují s daty a racionalizují celou kampaň. Stejně jak tomu je v Americe nebo Velké Británii. Příkladem takové moderní kampaně může být například ta, která při parlamentních volbách v roce 2013 provázela hnutí ANO.

Králová nicméně upozornila, že ne všechny metody a techniky například z Ameriky se mohou využít u nás. „Vždy se musíte odrazit od politické kultury, která v zemi panuje. Nikdy nemůže být stejná technika použitá v amerických kampaní stoprocentně přenesená do českého prostředí, protože tam fungují jinak,“ řekla. Příkladem může být zapojení dobrovolníků do volební kampaně. U nás skoro nemyslitelné, v Americe běžná věc. Politická kultura zde není na tak vysoké úrovni a lidé se skoro až bojí veřejně postavit za kandidáta, kterého chtějí volit.

Problém krajských voleb

Letos ve dnech 7. a 8. října se konají ve 13 krajích volby do zastupitelstev krajů. Podle Králové se politický marketing v těchto volbách provádí obtížněji. „Krajské volby jsou mírně nešťastné tím, že se v nich špatně ta témata komunikují. Pokud je kampaň na lokální úrovni, tak to máte na čem postavit. Pokud je na celostátní úrovni, tak taktéž. Krajské volby ale mají většinou celostátní témata,“ řekla na rádiu Zet. Často se tak strany uchylují k nic neříkajícím heslům jako jsou konkrétně v právě probíhajících kampaních „Srdce bije vlevo“ nebo „Chceme lepší Česko“.

 

 

Celý rozhovor s konzultantkou Institutu politického marketingu Alžbětou Královou si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

Politický marketing v Česku se pomalu zvedá z popela, inspiruje se Západem Foto: Profimedia.cz

reklama

Další články

  1. Írán zakázal aplikaci s hrou Pokémon GO

    Byznys ·

     Íránské úřady zakázaly aplikaci hry Pokémon GO umístěnou na mobilních telefonech. Zdůvodnily to blíže neupřesněnými bezpečnostními obavami. Jak uvedl server BBC, Írán…

  2. Amazon představil své první letadlo Prime Air

    Byznys ·

    Americký internetový prodejce Amazon představil první ze 40 letadel, která budou pod značkou Prime Air tvořit jeho vlastní síť pro nákladní leteckou přepravu. Firma ch…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.