Přehled zahraničního tisku: Zasedání rady guvernérů ECB; stavba plynovodu v Maďarsku

Zahraniční tisk ze dne 6. listopadu si všímá například dnešním zasedáním guvernérů ECB či zákonu, kterým Maďarsko navzdory nesouhlasu EU schválilo stavbu plynovodu South Stream. Deníky se věnují také separatistickým oblastem na východě Ukrajiny a pochodu pravicových radikálů v Kolíně nad Rýnem.

Deník Wall Street Journal si klade otázku, zda prezident Evropské centrální banky Mario Draghi na dnešním zasedání Rady guvernérů prosadí změny, kterými by ECB překvapila trhy. Wall Street Journal zjišťoval také názory předních evropských finančníků. Například bankovní a finanční společnosti Barclays neočekává zázasdní změny v politice ECB. Zasedání by ale mohlo naznačit nové zdroje přísunu peněz do ekonomiky jako je například nákup státních dluhopisů ze strany centrální banky. Deník zmiňuje také audit účetnictví Evropské unie za loňský rok, ze kterého vyplývá, že EU neoprávněně vyplatila téměř sedm miliard euro - tedy částku, která představuje 5 procent z celkového rozpočtu unie.

Deník The Financial Times si všímá rozhodnutí maďarského parlamentu, který schválil zákon, jež navzdory předpisům Evropské unie umožní stavbu ruského plynovodu South Stream. Plynovod má vést surovinu z Černého moře přes Bulharsko, Srbsko, Rakousko a Slovinsko do Itálie a Řecka. Rusové se jeho pomocí chtějí vyhnout nespolehlivé trase přes Ukrajinu. Zákon umožňuje podílet se na projektu i firmám, které nemají ke stavbě plynovodů v Evropské unii licenci – stačit jim bude jen povolení maďarského ministerstva energetiky. Evropskou komisi krok Budapešti pobouřil a žádá vysvětlení. Na nátlak Bruselu zbrzdili už dříve stavbu Bulhaři i Rakušané. Ani oni ale v současnosti pokračování projektu nevylučují.

Ukrajinský prezident Petro Porošenko požádá kyjevský parlament, aby zrušil zákon poskytující jistou míru autonomie oblastem na východě země, které ovládají proruští povstalci. Porošenka k takému kroku přiměly víkendové volby v oblasti Doněcku a Luhansku. Ty byly podle ukrajinského prezidenta i západních zemí jen fraškou porušující všechny dohody z Minsku z letošního pátého září. Právě autonomie této oblasti byla předmětem dohody mezi ukajinskou vládou, Ruskem a Organizací pro bezpečnost a spolupráci v Evropě. Agentura Bloomberg dodává, že výsledky voleb z druhého listopadu mají být podle Porošenka anulovány a termín řádných voleb v oblasti je stanoven na sedmého prosince. Další zdroje ovšem připomínají, že proruští povstalci konání takových voleb nepřipouštějí a budou dělat všechno pro to, aby se neuskutečnily.

Separatistickým oblastem Ukrajiny se věnuje i deník The Moscow Times. Ten si na videokanálu Youtube všiml vzkazu luhanského velitele Alexeje Mozgovoje, který radí ženám, aby zůstávaly doma, něco pletly a nevysedávaly po kavárnách, pokud nechtějí riskovat zatčení. Moskevský deník od analytiků zjišťoval, zda v oblasti nehrozí vznik islamistického extrémismu v ruské podobě. Experti sice souhlasí, že v podmínkách občanské války a bezvládí se snadněji prosazují nejrůznější extrémy, nicméně donbaští separatisté jsou prý ideologicky blíže maďarskému premiérovi Orbánovi nebo francouzskému nacionalistickému politikovi Le Penovi než islámským fanatikům. Deník nicméně upozorňuje, že Mozgovojovi lidé už poslali na smrt údajného pedofila, kterého soudil lidový soud tří stovek obyvatel Luhansku. Dalšího podezřelého ze zneužívání dětí poslali na frontu, aby zahynul čestnou smrtí.

Týdeník Der Spiegel píše o pochodu pravicových radikálů v Kolíně nad Rýnem. Demonstrací proti vyznavačům fundamentální formy islámu - salafistům - se minulý týden účastnilo na pět tisíc lidí. Čtyři desítky z nich byli zatčeny, stejný počet policistů utrpěl zranění. Der Spiegel si v této souvislosti klade otázku jak se mohlo stát, že německé bezpečnostní úřady nezaznamenaly vznik nové aliance mezi fotbalovými výtržníky a neonacisty. Týdeník stopuje poslední léta spolupráce obou skupin, během kterých neonacisté vytlačili z mnoha německých stadionů fotbalové Ultras a doplnili ochozy protiislámskou ideologií, která fotbalové výtržníky mnoha klubů v regionech nyní sjednocuje. Týdeník popisuje také spolupracující organizaci motorkářských gengů, jejich oblíbenou hudební skupinu Kategorie C ale i nikým nekontrolované fotbalové turnaje jako Pohár hákového kříže.

Deník USA Today píše, že v rámci úterních voleb do Kongresu rozhodovalo také několik amerických států v referendech o dalších tématech jako je například lékařské používání marihuany. Zatímco lidé na Floridě léčení konopím neschválili, voliči ve státech Washington, Oregon a Aljaška s držením a užíváním marihuany u dospělých souhlasili. Legální léčbu marihuanou si odhlasovali i na ostrově Guam, který spadá mezi nezačleněná území Spojených států amerických. V referendum na Floridě sice konopí získalo podporu více než poloviny voličů, podle amerických zákonů je ale na uzákonění závěrů plebiscitu potřeba šedesát procent hlasů. 

Deník The Independent píše, že více než sedm let po odchodu Tonyho Blaira z britské Dolní sněmovny chtějí poslanci bývalého premiéra znovu vidět mezi sebou. Tentokrát ale jako svědka k výslechu. Komisi pro vyšetřování sektářského násilí v Severním Irsku by totiž zajímalo, proč někteří teroristé ještě před mírovou dohodou z roku 1998 dostali z britské strany neformální omilostnění. Jako příklad uvádí The Independent jistého Johna Downeyho z hrabství Donegal, který byl obviněn z pumového útoku v londýnském parku z roku 1982, ale soud jeho proces uzavřel. Tony Blair nabídl, že odpoví komisi poštou, ale poslanci expremiérovi vzkázali, že by měl přijít podat vysvětlení osobně. Podle deníku to bylo skryté varování, že si Blaira mohou nechat úředně předvolat.

 

Zdroj: zahraniční média

Přehled zahraničního tisku: Zasedání rady guvernérů ECB; stavba plynovodu v Maďarsku Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Týden vědy a techniky: Přímý kontakt s vědou

    ·

    Letošní Týden vědy a techniky s mottem Dotkni se vědy chystá na 500 akcí v různých koutech České republiky. Festival nabídne přes dvě stovky přednášek, čtyřicet výstav…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.