Předpovědi v oblasti technologií a technologických firem pro rok 2018

Technologický průmysl čeká v roce 2018 další boom. Co nás čeká a nemine? Velké technologické firmy ve Spojených státech budou čelit rostoucím požadavkům na regulaci, společnosti Netflix hrozí velké konkurenční riziko a bublina s rozšířenou realitou pomalu ale jistě praská. O výhledech na rok 2018 informoval internetový magazín Business Insider. 

Po letech nezadržitelného růstu a rozsáhlé publicitě v mediálním světě, technologičtí giganti utrpěli nepříjemnou ránu. Důvodem je jejich vztah a role ve společnosti. Především jde o největší hráče, mezi něž patří společnosti Google nebo Facebook. Zdá se být velmi nepravděpodobné, že by se situace v novém roce měla nějakým způsobem změnit.

Pokračování problémů spojených s nepřijatelnou rolí „velkého bratra“ není ovšem jedinou predikcí pro velké hegemony na půdě technologií. Nebojte se, nepůjde čistě jen o negativa. V následujících řádcích již referujeme o trendech, která nás letos čekají.

 

V USA nastane větší tlak na regulaci

Zdroj: Shutterstock

 

Velké technologické společnosti narostly do ohromných rozměrů. Nemusely se starat ani o regulace ze strany tamní vlády, protože ty prostě a jednoduše nepřicházely. Nikdo z amerických zákonodárců totiž podle Business Insideru nehovořil o regulaci největších technologických gigantů.

Situace se ale pozvolna mění. Do amerického Senátu totiž vstoupil populistický odpor a vyvrcholil prvním vynaloženým úsilím na regulaci některých největších technologických společností. Stalo se tak konkrétně poté, co američtí senátoři navrhli takzvaný Zákon o poctivých reklamách neboli „Honest Ads Act“. Ten by měl vést k výraznější byrokracii v rámci zobrazování politických reklam. Na základě tohoto usnesení by jednotlivé společnosti měly uchovávat dokumenty referující o tom, kdo byl v pozadí konkrétních reklam.

Nový zákon má sjednotit internetové prostředí s pravidly transparentnosti, které již platí v televizi, rozhlasu nebo tisku.

 

Disney se stane největším rivalem streamovací platformy Netflix

Zdroj: Shutterstock.com

 

Netflix musí být na pozoru. Pravděpodobně se schyluje k velké válce se společností Disney. Ta se totiž chystá odkoupit za 52,4 miliardy dolarů (1,14 bilionu korun) většinu aktivit firmy 21st Century Fox. Disney díky tomu převezme filmová a televizní studia, kabelové stanice a zahraniční televizní stanice z portfolia mediálního magnáta Ruperta Murdocha. Podle Business Insideru jde přitom o jasný krok mířící právě proti firmě Netflix. Z boje neustoupí ani v případě, pokud americká vláda tuto obří fúzi zamítne. Disney totiž plánuje spustit svoji první samostatnou streamingovou platformu.

Od služby si slibuje, že nabídne impozantní sbírku filmových a televizních pořadů od Mickey Mouse až po Luke Skywalkera. Disney se navíc zaměří i na atraktivní oblast sportu. Prostřednictvím své společnosti ESPN zahájí samostatnou streamingovou službu, která nabídne novou platformu pro milovníky sportu.

Jestliže dojde ke spojení s 21st Century Fox, tak se Disney dočká mnohem lepšího postavení. Disney by tím totiž dosáhl na mnohem širší paletu živých sportovních přenosů včetně širšího sortimentu hodnotného duševního vlastnictví. V tomto portfoliu nechybí například série Marvelovských X-Menů.

 

Technologické firmy vkládají do Hollywoodu velké množství financí, v publicitě jim to ale nepřidává

Zdroj: Shutterstock.com

 

Apple, Amazon, Google a Facebook investují podle Business Insideru do tvorby nových filmů, televizních pořadů a dalšího videa horentní sumy. Každý z nich vynakládá do této oblasti miliardy dolarů.

Jejich ambice jsou pochopitelné. Apple může nabídnout spuštění některého skvělého seriálu v rámci platformy Apple Music konkurenční výhodu oproti společnostem, jako jsou Spotify nebo Pandora.

Google a Facebook naproti tomu doufají v to, že si uloupnou krajíc z trhu s televizními reklamami. V zájmu Amazonu je následně rozšíření uživatelské základny ve službě Prime. Její zákazníci mají totiž podle Business Insideru tendenci nakupovat více věcí než běžní spotřebitelé.

Technologická firma Apple již například podpořila pořad „Carpool Karaoke“ a „Planet of the Apps“. Šlo ovšem o pořady, které si nenašly významnou diváckou kulisu. Podobně bídně je na tom Google, který spustil na YouTube show s Ellen DeGeneres a Kevinem Hartem. Sledovanost ovšem dosáhla průměrných výsledků. Facebook rovněž nezaznamenává příliš pozitivní výsledky se svou novou video službou.

Podle Business Insideru je dost pravděpodobné, že podobnou cestou se vydají technologické společnosti i letos. Otázkou zůstává, zdali přetaví miliardy dolarů ve skutečně sledovaný pořad.

 

Čínské značky zaplaví USA

Zdroj: J. Lekavicius / Shutterstock.com

Apple a Samsung představují v USA ruku v ruce se svými smartphony téměř monopol. Poslední údaje ukazují, že 45 % lidí používá iPhone. Majitelé Samsungu pak odpovídají 29 procentům.

Spojené státy ale čeká letos pravděpodobně nový boom. Na americký trh se totiž chystají přijít firmy, jako jsou Huawei a Xiaomi. V Česku jde již o velice populární telefony, které si v tuzemsku dokázaly nalézt podporu. Huawei plánuje zahájit prodej nového chytrého telefonu podle agentury Bloomberg prostřednictvím společnosti AT&T a Verizon.

Otázkou je, zdali se těmto smartphonům podaří uspět. Vstup čínských firem na americký trh totiž znamenal historicky vždy fiasko. Názorným příkladem mohou být telefony od HTC, Motoroly, Essential, ZTE a mnoho dalších.

 

Připravme se na „Amazonifikaci“!

Zdroj: Janis Aliapulios

 

Amazon se pomalu ale jistě dostává do velkého množství oblastí našeho života. V budoucnu má rozšířit své působení v medicíně, digitální reklamě a lodní dopravě. Svoji přítomnost chce rovněž rozšířit do fyzických obchodů. Společnost Jeffa Bezose se tak rychle proměňuje z jednoduchého digitálního obchodu na obchodní kolos, který bude zanedlouho nabízet vše, na co si jen vzpomenete.

Amazon svými kroky ohrožuje alespoň na americkém trhu konkurenci. Připomeňme si situaci, kdy Amazon odkoupil potravinářskou firmu Whole Foods. Rázem spadly akcie všech obchodních řetězců. Co se stane, když začne Amazon prodávat léky, nebo pokud odkoupí obchodní řetězec Nordstrom? Toť je otázkou, kterou by se měly zabývat antimonopolní úřady. 

 

Bublinka okolo umělé inteligence se promění v balón

 Zdroj: CNBC / YouTube: Robot s umělou inteligencí Sophia, který při jednom z interview řekl, že zničí lidstvo

 

O umělou inteligenci má zájem čím dál více organizací. Instaluje se do autonomních vozidel, kde slouží primárně k navigaci a rozpoznávání překážek. Vlastní umělou inteligenci má i asistentka od Amazonu Alexa. Google ji zase používá k automatickému uspořádání vašich fotek do alba na základě rozpoznávání polohy a tváře. Začínají se vytvářet dokonce roboti určení na sexuální hrátky doplněné o umělou inteligenci. Více jsme psali ZDE.

Nejde ale pouze o zábavu. O umělou inteligenci mají zájem i průmyslová odvětví. Tato skutečnost jde ruku v ruce s robotizací. S ohledem na Evropu a jejím nedostatkem pracovní síly jde o oblast, která se zdá být pro budoucnost opravdu klíčovou.

 

Bublina okolo rozšířené reality naopak praskne

 Zdroj: Pokémon GO / YouTube: Pravděpodobně nejznámější hra s rozšířenou realitou Pokómon GO

 

Velký boom rozšířené reality přišel se hrou Pokémon GO již v roce 2016. Apple, Google, Facebook, Snapchat a téměř všechny významné společnosti začaly pokládat do tohoto odvětví základy, které měly pomoci zatraktivnit smartphony a samotné aplikace. Navzdory tomu nepřišlo nic revolučního, co by dokázalo z rozšířené reality vytvořit smysluplnou, inovativní nebo užitečnou věc.

Technologie rozšířené reality pravděpodobně nesplní svůj účel do té doby, než dojde k vyvinutí chytrých brýlí, o něž by lidé projevili skutečný zájem.

Vynaložené investice do rizikového kapitálu spojeného s rozšířenou realitou začnou pravděpodobně vysychat. Tím dojde podle Business Insideru i ke splasknutí nafouknuté bubliny.

 

Přechod investorů z bitcoinu na jiné kryptoměny?

Zdroj: Shutterstock.com

Digitální měny zaznamenávají rozmach. Takřka veškeré z nich zaznamenaly v uplynulém roce prudký růst. Nejrychleji rostoucí bitcoin zaznamenal koncem roku propad a stále se z něj těžko vzpamatovává. Dokazuje to i počátek roku 2018, kdy velké množství investorů sází na jiné kryptoměny, mezi něž například patří Ripple nebo Ethereum. Otázkou tak zůstává, zdali se bitcoin dokáže zmátořit, nebo zdali jej začne postupně nahrazovat jiná alternativa. Pozitivní vývoj nezaznamenává ani delší dobu zavedená kryptoměna Litecoin. Více o libovolných kryptoměnách jsme psali ZDE

 

 

Zdroj: Business Insider, Zet

Předpovědi v oblasti technologií a technologických firem pro rok 2018 Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Poprvé od roku 2009 klesl v USA prodej vozů

    Byznys ·

    Ve Spojených státech loni poprvé od roku 2009 klesl prodej automobilů. Došlo tak ke konci nebývalo dlouhého období růstu. Celkový prodej se snížil o 1,8 procenta na 17…

  2. Daňová reforma podpoří podle Fedu ekonomiku USA

    Byznys ·

    Americká centrální banka (Fed) doufá v to, že nedávno schválená daňová reforma podpoří tamní ekonomiku. Její představitelé ale nejsou jednotní v tom, jak rychle bude v…

  3. Státní dluh loni vzrostl na 1,62 bilionu korun

    Byznys ·

    Státní dluh loni vzrostl o 11,3 miliardy korun na 1,62 bilionu korun. V rámci středeční tiskové konference to uvedli zástupci ministerstva financí. Na každého Čecha ta…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.