„Před 20 lety bylo těžké přesvědčit firmy k tomu, aby měly webové stránky,“ říká expert

Začátkem srpna to bylo přesně pětadvacet let, co vznikla první webová stránka. O pár let později pak začaly být firemní weby nástrojem i pro komerční prostředí. K novince se ale zprvu společnosti stavěly odmítavě. Na rádiu Zet o tom hovořil ředitel české internetové agentury FG Forrest Radovan Jelen.

První webovou stránku Timothy Berners-Lee 6. srpna 1991. Původně služba vznikla jako prostředek ke sdílení vědeckých informací. Už roku 1993 se však možnost využití internetu rozšířila pro všechny, a to zcela zdarma. Podle Jelena se začaly u nás webové stránky využívat pro komerční sféru někdy kolem roku 1996.

Jelikož penetrace uživatelů na internetu tehdy nebyla moc velká, nebyly pro ni internetové stránky zpočátku zajímavé. „Před dvaceti lety bylo komplikované vůbec přesvědčit klienty k tomu, aby webové stránky měli, protože je měl málokdo,“ řekl Jelen, který se toho času snažil najít klienty pomocí reklamních agentur, které pro jednotlivé firmy už pracovaly. „Pamatuji si, že jsme obrazili zhruba třicet reklamních agentur během roku a jen u jediné z nich jsme byli úspěšní s nabídkou webové prezentace pro některou z jejích klientů,“ vzpomínal na rádiu Zet. Všichni to tehdy vnímali jako okrajové médium.

Dnes přitom skoro platí, že kdo není na internetu, jakoby nebyl. Weby jsou pak pro komerční sféru i nákladnými záležitostmi. Jejich ceny se mohou pohybovat až v několika jednotkách milionů nemluvě o každoroční správě. „Je to multioborová záležitost, není to o tom, že jeden člověk dělá web. Těch rolí a specializací je tam celá řada. Kdo chce uspět s weby, musí mít dobré grafiky, textaře, programátory, správce databází, odborníky na bezpečnost a mnoho dalších rolí ideálně na hlavní pracovní poměr,“ řekl Jelen. Důležité ale podle něj je, aby tyto investice měly přinést reálný byznys a tudíž i návratnost.

Kam se bude sféra internetových stránek ubírat dál, se Jelen netroufá odhadovat. Trendy a technologie, které vznikají každým dnem, mohou za dalších pětadvacet let přinést něco naprosto nepředstavitelného. „Těch trendů může vzniknout celá řada a my se jim musíme přizpůsobit. Nedokážu říct, jestli bude hrát prim virtuální realita nebo budeme sledovaní pomocí čipu pod kůží. Já si jen myslím, že zákazník bude mít pořád stejně velkou peněženku, ze které bude chtít utrácet co nejefektivněji a weby budou muset být co nejjednodušší, aby se člověk dokázal rychle rozhodnout a rychle nakoupit,“ řekl.

 

Celý rozhovor s ředitelem české internetové agentury FG Forrest Radovanem Jelenem si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

„Před 20 lety bylo těžké přesvědčit firmy k tomu, aby měly webové stránky,“ říká expert Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. Poslední „svezení“ v Rolls-Royce Phantom

    Tech ·

    Britský výrobce luxusních vozů Rolls-Royce letos po 13 letech ukončí výrobu sedmé generace svého modelu Phantom. Nová vlajková loď značky přijde na trh až v roce 2018.…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.