Nový plán Tesly je venku, definuje konec éry fosilních paliv

Generální ředitel automobilky Tesla, Elon Musk, ve středu zveřejnil svoji aktualizovanou strategii společnosti. V ní slibuje, že pod značkou elektromobilů chce vyrábět i kamiony nebo autobusy. Chce také zdokonalit funkce autonomního řízení a sdílení automobilů (takzvaného car-sharingu). Neposlední součástí Muskova „Masterplánu“ je i celkové solární řešení domácnosti, které zahrnuje společnost SolarCity.

Se svým prvním „Masterplánu“ přišel Elon Musk v roce 2006. V něm byla Tesla postavená na myšlence výroby drahých elektromobilů, tedy sportovního Tesla Roadster (který se už ale nevyrábí). Ze získaných peněz se pak firma měla rozvíjet k cenově přívětivějším autům, které zastupují Model S a Model X, až po Model 3 určený pro masový trh. Tento plán se vlastně zdařil. Model S nasbíral několik ocenění a byl podle Business Insideru byl v USA nejprodávanějším luxusním sedanem roku 2015. A to i přes to, že fyzicky ještě není k dostání. Nyní přišel Musk s revizí svého „Masterplánu“. Zde jsou jeho nové hlavní body:

 

  • Solární energie

Při vytváření nového solárního řešení Musk volá po solárních střechách s integrovanými bateriemi pro skladování energie. To má umožnit každému stát se energeticky nezávislým. Podle plánu by mohla být baterie ovládána mobilní aplikací. Pro uskutečnění této části plánu je však podle Muska nutné, aby Tesla odkoupila výrobce solárních panelů SolarCity. Musk je přitom spoluzakladatelem této společnosti.

 

  • Auta, auta, auta

V novém plánu nesmí chybět další automobilový lineup. Tesla má být podle nové vize komplexnější společností, která vyrábí všechny druhy vozidel bez emisí uhlíku, a to včetně autobusů a nákladních aut nazývaných Tesla Semi, ale i kompaktní sportovně-užitkový vůz. Autobus i nákladní vůz je podle Muska už v raných fázích vývoje a jejich představení má proběhnout příští rok.

 

  • Vylepšení autonomní technologie

Plán také slibuje, že s postupným vývojem bude každé vozidlo Tesly funkci samořízení s tím, že tato technologie bude 10 krát bezpečnější než ruční řízení. To je poněkud odvážný krok pro firmu poté, co je její funkce autopilota vyšetřována v souvislosti s úmrtím v  jednom z jejích vozů na Floridě.

I sám Musk předpokládá, že jednou z překážek v uskutečnění tohoto bodu plánu budou zejména zákony. Podle něj bude zapotřebí najet asi 10 miliard kilometrů v autonomním módu, než se regulátoři odhodlají k tomu, aby plně legalizovali robotická auta.

 

  • Sdílení aut

„Ve městech, kde poptávka překračuje nabídku aut v osobním vlastnictví, bude Tesla provozovat vlastní flotilu a zajistí, že si budete vždy moci vzít naše auto ke svezení, ať už jste kdekoli,“ uvedl Musk. Většina vozů je používána ze strany jejich vlastníka pouze v pěti až deseti procentech jeho dne. Podle odborníků by mohla tato služba být konkurencí provozovatelů alternativních taxislužeb jako je například Uber nebo Lyft.

 

Musk prozatím nesdělil, jak hodlá nové projekty financovat. Tesla přitom stále potřebuje značné objemy peněz ke svému dalšímu rozvoji.

 

 

O plánu  hovořil na rádiu Zet i  šéfredaktor webového magazínu o budoucnosti dopravy Hybrid.cz Jan Horčík. Rozhovor s ním si můžete poslechnout v playeru výše.

 

 

Zdroj: Zet, Business Insider, BBC

Nový plán Tesly je venku, definuje konec éry fosilních paliv Foto: Jag_cz / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.