Nabídka biopotravin v obchodech roste, čtvrtinu tvoří dětská výživa

Nabídka biopotravin v obchodních řetězcích se v Česku stále rozšiřuje. Od ledna 2009 do loňského září vzrostla takřka o 90 procent na více než 2800 položek. nejprodávanějšími výrobky z kategorie bio je dětská výživa, která tvoří téměř čtvrtinu nabídky bioproduktů.

V řetězcích se prodají zhruba dvě třetiny biopotravin a podíl přímého prodeje bioproduktů na farmách či trzích narůstá. Podle již dříve zveřejněných údajů trh s biopotravinami v ČR loni meziročně vzrostl téměř o sedm procent na 1,78 miliardy Kč. Dětská výživa je se zhruba 24 procenty nejdůležitější kategorií. Patří do ní nejen přesnídávky či náhradní mléčná výživa, ale také kaše, maso, zeleninové příkrmy, nápoje nebo sušenky.

Během uvedených let se podle analýzy rozšířila nabídka trvanlivých i čerstvých potravin v biokvalitě. Všechny supermarkety i hypermarkety například v současnosti nabízejí biomaso, které měly dříve v nabídce pouze výjimečně.

Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává přesto stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. Podle akčního plánu, který v prosinci 2010 schválila vláda, by přitom podíl biopotravin na spotřebě měl do roku 2015 vzrůst na tři procenta. Výsledky vyplývají z analýzy, kterou vypracoval Ústav zemědělské ekonomiky a informací a dnes zveřejnilo Ministerstvo zemědělství.

„Pokud jde o vývoj cen, u některých biopotravin, jako je mléko, máslo a jogurt, se během let téměř nezměnily. Naopak ceny rostou u biovajec a biomrkve,“ uvedl mluvčí Ministerstva zemědělství Hynek Jordán. Podobně podle něj rostou ceny kuřecího masa. Důvodem tohoto vývoje je podle Jordána chybějící konkurence jejich producentů.

Jako jedna z největších překážek většímu růstu prodejů biopotravin je dlouhodobě uváděna jejich vyšší cena oproti běžně vyráběným produktům. Biopotraviny jsou vyráběny v menších objemech, což zvyšuje náklady na jednotku produkce a následně jejich cenu. „Pokud se ale biopotraviny vyrábějí v dostatečných objemech, cenový rozdíl se snižuje, případně není žádný,“ uvedl Jordán.

Například u biojogurtů je podle něj cena v současné době již srovnatelná s cenou klasických jogurtů stejné kategorie. Podobně se ceně konvenčního mléka přibližuje cena biomléka, vyplývá z analýzy, která vznikla na základě výstupů BIOmonitoru agentury Green marketing zahrnující data ze dvanácti maloobchodních řetězců.

Podle údajů, které začátkem května zveřejnil server Kupi.cz, jenž monitoruje ceny potravin v obchodech, zůstávají biopotraviny v ČR o desítky až stovky procent dražší než srovnatelné běžné produkty. Výjimku z pravidla tvoří právě jogurty, kde se ceny takřka neliší. Naopak u vajec či kuřecího masa dosahuje rozdíl mezi klasickými a bioprodukty i více než dvě stě procent.

Téměř dvě třetiny biopotravin nakoupí zákazníci v Česku v maloobchodních řetězcích. Zásadně roste podíl prodeje přímo na farmách a na farmářských trzích, který předloni dosáhl téměř šest procent.

Zdroj: ČTK

Nabídka biopotravin v obchodech roste, čtvrtinu tvoří dětská výživa Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Malé oči: Filmový festival pro děti od dětí

    ·

    „Malé oči“ jsou první pražský dětský filmový festival, který od 19. do 25. května pořádá Bio Oko ve spolupráci s Aeroškolou. Celé přípravy má na starost tým mladýc…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.